• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402030200958
  • خبرنگار : 71214

رئیس سازمان اداری و استخدامی به ایسنا اعلام کرد

پیشنهاد تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

پیشنهاد تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم آمده است اما بر اساس پیشنهاد وزارت کار قرار بود تغییراتی در این زمینه اعمال شود.

به گزارش ایسنا، میثم لطیفی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شده است و صحبت‌هایی در این زمینه شده بود.

وی افزود: البته روش منطقی و درست آن این است که متوسط ۳۰ سال حقوق یا دستمزد مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و البته بر مبنای نرخ روز باشد. در گذشته به دلیل اینکه محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان از نظر فنی سخت و دشوار بود متوسط دو یا سه سال آخر در نظر گرفته می‌شد. اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد که البته باید دید قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و در برنامه هفتم نیز آورده شود.

در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شد، آمده است: «میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.»

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شدو البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه می‌شود. این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۴

تورا جان عزیزتان خجالت نمیکشن پدر30سال توی این مملکت زحمت کشید بعد ماهی 7میلیون 540هزار تومان بگیره ...دکتر نمیتونه بره. .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۱

سازمان تامین دست به هر ترفندی درجهت پرداخت حداقل دست میزند و مازاد انرا بعنوان پاداش به مدیران ...پرداخت میکند این عین ظلم و ستم و پایمال کردن حق و حقوق مردم و حق االناس که در این سازمان همیشه اجرا شده و میشود.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۵

در تمام دنیا حقوق باز نشستگی بر مبنای تمام طول سابقه محاسبه می‌شود ولی در ایران دو سال آخر اونهم زرنگها دو سال آخر خوب اضافه کار میکنن و بهترین حقوق را میگیرن من خودم در تمام سالها اضافه کار داشتم ولی ۳سال آخر بدلیل عمل جراحی ناحیه کمر نتونستم اضافه کار کنم برای من پایین ترین حقوق در نظر گرفته شد این انصاف نیست بخدا

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۶

کار دیگری هم بلد هستید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۵

باسلام قراردادی که ما با تامین اجتماعی در سالهای جوانی بستیم بدین ترتیب بود که کسورات بازنشستگی را به این صندوق واریز کنیم و این صندوق طبق بخشنامه ای که در آن زمان مورد قبول دوطرف این قرارداد بود در زمان بازنشستگی به ما مستمری پرداخت نماید نمی توان با مصوبه یک بخش دیگر و بدون نظر طرف مقابل این قرارداد ( ذینفع ) این قرارداد را تغییر و مبلغ مستمری را کاهش داد کند این تصمیم از نظر حقوقی باطل و از نظر شرعی صحیح نمی باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۹

واقعا اگر تصویب بشه باید اون دنیا جواب بدن حق الناس تا به کجا امسال سی سال تموم میشه تو بیمارستان کار کردیم با اون وضع کرونا

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۵

عقل سلیم، منطق انسانی، عرف اداری، شرع ، وضعیت اقتصادی مملکت، همه ی مولفه های انسانی ، حکم به این میدهد که باید آخرین دریافتی شاغل مبنای حقوق بازنشسته قرار بگیرد، .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۴:۵۶

واقعا می خواهید میانگین حقوق 30 سال را ملاک قرار دهید؟ سی سال پیش حقوق یک کارمند 200 هزار توامن بوده است و به نظرتان منطقی است که میانگین 30 سال باشد؟ کمی هم قبل از حرف زدن فکر کنید بد نیست.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۵ ۰۸:۴۹

گفتند که بر مبنای نرخ روز محاسبه می شود ! یعنی 200 هزارتومان اون سال را بر اساس نرخ امروز محاسبه می کنند که الان چه ارزشی داره!

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۶

لطفاً به آقای رئیس جمهور بگویید بند ب تبصره 12بودجه 1402 که مجلس دولت را موظف کرد کمک هزینه معیشتی برای معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد واریز کند اجرا کند

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۶:۲۸

این عمل حرام است و مشکل شرعی دارد .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۶

بنظرم بسیار حرفه ای و کارشناسی این بخش برنامه هفتم تنظیم شده است . اینکه خیلی ها ۲۸سال بیمه حداقل حقوق را بدهند و در دوسال آخر سقف حقوق را بدهند و حقوق ۲۵میلیونی برای ۳۰ و ۵۰ سال بعد از بارنشستگی بگیرتد هم انصاف در مقایسه با کسانیکه ۲۰سال سقف حقوق را داده اند نیست، و هم تامین اجتماعی را ورشکست می کند . موضوع بسیار جالب دیگر در برنامه هفتم انتقال سهم دولت برای ۳درصد حق بیمه به بیمه شدگان بالاتر از حداقل حقوق است که باعث خواهد شد ایجاد بدهی دولت برای سازمان تامین اجتماعی تا ۸۰درصد کاهش پیدا کند و بنفع سازمان تامین اجتماعی خواهد بود چون دولت توان پرداخت بدهی را نداشت و فشار به دارایی های تامین اجتماعی وارد میشد .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۰۵:۵۵

باز هم به ضرر بازنشستگان قبل از سال 87 که نه هماهنگ ونه همسان سازی و نه رتبه بندی به این قشر بدشانس تعلق گرفت حالا هم معدل سه سال آخر خدمت.ایقدر سلیقه ای عمل کردن ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۰۹:۱۱

همانند پیشنهاد افزایش سنوات این هم غیر قانونی است و نمیتوان عطف به ماسبق نمود .میتوان برای استخدامی ها و بیمه شدگان جدید (بعد از وضع این قانون) اجرایی کرد که همین هم ظالمانه هست.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۱۲:۰۳

امیدوارم هر چی که هست به نفع کارگر باشه

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۱۲:۵۰

آقای محترم لااقل یه جمع و ضربی میکردید و بعد نظر میدادید بعنوان یک کارمند چنانچه من بخواهم در پایان سال بازنشست شوم با پیشنهاد جدید حدود 6 میلیون کمتر حقوق بازنشستگی میگیرم در حالی که هزینه بازنشستگی مرا اداره پرداخت میکند .این پیشنهاد وقتی قابل قبول است که 1) شیب صعودی تورم شدید نباشد2)میزان افزایش حقوق معادل یا نزدیک به تورم واقعی سالانه باشد3) به جای ضریب "1/2 میانگین افزایش حقوق 3 سال آخر" از ضریب "میانگین افزایش حقوق 3 سال آخر" استفاده شود. به نظر میرسد شما از زاویه دید یک ذینفع به مسئله نگاه نکرده اید زیرا 1)برای جلوگیری از تخلف یک عده سر همه بیمه شدگان را نمیبرند2) عدم توانایی دیون دولت به صندوق ها را که نمیبایست از جیب بیمه شدگان پرداخت .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۲۱:۵۶

اگر تورم در کشور عادی بود مشکلی برای متوسط 30 ساله وجود ندارد ن اینکه تورم سالیانه بالای 40.درصد. واقعا چرا این تورم درنظر گرفته نمی‌شود. عدالت در این قانون کجاست؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۴ ۰۰:۲۵

سازمان تامین اشتباهی سی درصد حقوق همه رو میگیره و اضافه بر اونهم کلی بیمه پیمانکاری از پیمانکاران از کل رقم ناخالص قرارداد میگیره. اون موقع که پول میگیرن برنامه ریزی نمی کنن حالا باید بیمه شدگان بهای این رو بدن؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۶ ۰۷:۰۰

با سلام چون تورم بسیار بالاست لطفا همان میانگین 2 سال آخر ملاک باشد.متاسفانه حقوق متناسب با تورم بالا نرفت و اگر میانگین 2 سال آخر در نظر گرفته نشود حق ما ضایع خواهد شد.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۷ ۰۷:۰۷

سلام، متأسفانه در برنامه هفتم توسعه بازگشت به کار جانبازان بازنشسته نیامده است. جای تعجب است که دولت قانوم جامع خدمات رسانی به ایثارگران را نگاه نکرده. از مجلس انقلابی می خواهیم که برنامه هفتم را اصلاح و رنگ انقلابی به آن بدهد. خدا نگهدار.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۷ ۱۰:۳۹

سلام اونیکه سی سال کارکرده و حق بیمه بیکاری واریزکرده و ازش استفاده نکرده باید در حقوق بازنشستگی فرد لحاظ بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۷ ۱۳:۰۳

ناهماهنگی زیاد و چندگانگی در میزان حقوق و و قوانین بازنشستگی ایران نشان از بی کفایتی و کم سوادی.دارد . 22 صندوق بازنشستگی موجود باید سریعا ادغام شوند .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۷ ۱۸:۰۳

از نمایندگان مجلس تقاضا میشود با ماده 67 این طرح مخالفت کنند چون قرارداد را یکطرفه وکاملا به ضرر کارگر و کاملا به نفع سازمان تغییر داده اند

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۷ ۰۸:۵۰

باسلام از مسئولین محترم خواهش و تمنا دارم مبنای محاسبه بازنشستگی 2 سال آخر باشد. لطفا به فکر بازنشستگان باشید چون در بازنشستگی خیلی از مزایا حذف می شود.متشکرم

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۷ ۰۸:۵۵

باسلام.از دولت محترم سپاسگذارم که همیشه به فکر بازنشستگان هست. ولی باز هم تقاضا داریم به دلیل تورم شدید در محاسبه حقوق بازنشستگان 2 سال آخر محاسبه گردد. تا به ضرر بازنشستگان نباشد.ممنون

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۷ ۱۲:۰۴

سلام خیلی بی انصافی هستش درحق کسی که سی سال با پایین ترین حقوق کارمندی ساخته و سوخته الان هم ظلم بدی داره درحق همه بازنشستگان بی پناه انجام میشه و قشر بازنشسته و کسایی که دارند بازنشسته میشن با این طرح موافق نیستیم.. مجلسی های محترم مخالفت خود را اعلام فرمایید.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۱ ۰۷:۲۹

در نظر گرفتن متوسط سی سال منطقی است به شرط اینکه به دین حال تبدیل و به نرخ روز محاسبه شود یعنی اثر تورم بایستی لحاظ شود و در غیر اینصورت حتی متوسط دو سال اخر هم بدلیل عدم لحاظ تورم غیر شرعی و اجحاف است!

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۲ ۱۵:۳۴

اول فازیش ناعادلانه حقوق در سال 1402 الان هم محاسبه بازنشستگی و افزایش سنوات کار کارمندان و کارگران. افزایش مالیات ارزش افزوده 44.44درصد و افزایش حقوق 21 تا 27 درصد. خیلی عادلانه است احسنت .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۳ ۱۵:۳۷

تازه در این قانون آمده اگر کسی زودتر از موعد بازنشسته شود به ازای هر سال زودتر که میخواهد بازنشسته شود دوسال از حقوق بازنشستگی کم می شود مثلا اگه کسی با 25 سال بخواهد بازنشسته شود ققط 20 روز حقوق بازنشستگی میدند آیا این عدالته که ادم 25 سال کار کنه و 25 سال حق بازنشستگی بده بعد 20 روز حقوق بازنشستگی بگیره.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۳ ۱۵:۴۴

صندوق های بازنشستگی در حال نابودی کامل است با قوانین تحمیلی.. مثل قانون بازنشستگی فرزندانی هیچ مشکل جسمی برای ادامه کار ندارند و سخت و زیان آور. های بیخود بهرحال همه اینها باید بازنگری بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۴ ۱۰:۲۷

در تصويب قانون بايد تمام حقوق وجوانب كارگر وكارفرما را در نظر گرفت. با توجه به تورم بالاي 80 درصد بر چه اساس مي خواهند به حقوق 5 سال پيش برگردند.وحداقل حقوق بازنشستگي را براي كاركنان دولت كه با همين حقوق سال جاري در زيرخط فقر قرار دارند در نظر بگيرند

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۱:۰۳

سلام ، در صورت تصویب قانون جدید بازنشستگی و محاسبه میانگین 5 سال آخر بیمه پردازی ، واقعاً ظلم مضاعفی به کارگران می شود که نتیجه حیف و میل موجودی صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی توسط مدیران نالایق است وگرنه کسی که 30 سال حق بیمه رو پرداخت کرده چرا باید حالا با ورشکستگی این صندوق برای دریافت حق مسلم خودش مواجه بشه؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۷:۳۶

دو صد گفته چو نیم کردار نیست .

avatar
۱۴۰۲-۰۴-۰۷ ۱۲:۲۱

باسلام رئیس جمهور محترم بنده در شرف بازنشستگی هستم با حقوقی معادل7900میلیون و نهصد مستاجر و دارای سه فرزند یتیم و با این تورم که قادر به خرید محتاج کامل زندگی نبوده آیا انصاف هستش تا الان دو سال آخر خدمت اعمال گردیده و الان 5 یا سه سال آخر خدمت در نظر گرفته شود.جنابعالی می توانید با 7900 میلیون تومان زندگی خودتان را بچرخانید؟ لطفا جوابتون را در رسانه ها اعلام بفرمائید با تشکر

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۲ ۲۰:۴۱

اصلا از این فرمول وزیر کسی سردراورد؟