• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030201159
  • خبرنگار : 50558

یک نماینده سابق مجلس:

دولت از طریق ارتباط با سیستم‌های بانکی چین و روسیه، توانسته‌ آثار تحریم‌ها را خنثی کند

دولت از طریق ارتباط با سیستم‌های بانکی چین و روسیه، توانسته‌ آثار تحریم‌ها را خنثی کند

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده سابق مجلس گفت: امروز غرب هم اذعان می‌کند که میزان فروش نفت ما به همان میزان پیش از تحریم‌ها رسیده است؛ همچنین ما با اکثر کشورها تراز تجاری مثبت داریم و از طریق ارتباط با سیستم‌های بانکی چین و روسیه، توانسته‌ایم تا حد زیادی آثار تحریم‌های غرب را خنثی کنیم.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان اخیر رهبری در دیدار با مسئولین وزارت خارجه و تاکید ایشان بر لزوم تقویت بیشتر ارتباطات با کشورهای منطقه، اظهار کرد: باوجود اینکه در برخی از دولت‌های گذشته گاها می‌دیدیم اقدامات چندانی در خصوص گسترش روابط با کشورهای همسایه انجام نمی‎‌شد، دولت سیزدهم با یارگیری از کشورهای منطقه و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای، موقعیت جمهوری اسلامی در بین کشورهای همسایه را تقویت کرد و موفق‌ترین دولت در این زمینه است.

وی ادامه داد: همچنین افزایش سطح تعاملات سیاسی، تجاری و گردشگری با کشورهای منطقه و همسایه نیز نشانه دیگر تلاش‌های موفقیت‌آمیز این دولت است که مورد توجه و تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت و از آن به عنوان ابتکار دولت فعلی یاد کردند.

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به نقش موثر اشتراکات فرهنگی ما و کشورهای همسایه در گسترش روابط با این کشورها، افزود: زبان فارسی برای مردم بسیاری از کشورهای منطقه حتی مردم عرب و ترک، کاملا قابل فهم است و این نقطه اشتراک می‌تواند اثر مثبتی در همراه کردن کشورهای همجوار داشته باشد.  

این فعال سیاسی تاکید کرد: دولت باید همچنان درهمین مسیر گام بردارد و موانع باقی مانده بر سر راه گسترش روابط با همسایگان را هم برطرف کند؛ چراکه با توجه به زمینه‌هایی که فراهم شده، ما می‌توانیم شاهد بهبود این روابط حتی بهتر از گذشته باشیم.

ترقی با اشاره به تلاش‌های دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار مذاکره با غرب، عنوان کرد: دولت سیزدهم از همان ابتدا بر اساس توصیه‌های رهبری عمل کرد و خنثی‌سازی آثار تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داد. لذا دولت با حذف دلار از معاملات بین‌المللی، ارتباط گرفتن با کشورهایی که توجه چندانی به تحریم‌های آمریکا ندارند و بستن قراردادهای بلندمدت با چین و روسیه، تلاش کرده است مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال کند.

وی اضافه کرد: پیمودن این مسیر موجب شده است که امروز غرب هم اذعان می‌کند که میزان فروش نفت ما به همان میزان پیش از تحریم‌ها رسیده است. همچنین ما با اکثر کشورها تراز تجاری مثبت داریم و از طریق ارتباط با سیستم‌های بانکی چین و روسیه، توانسته‌ایم تا حد زیادی آثار تحریم‌های غرب را خنثی کنیم.

این نماینده سابق مجلس افزود: امروز بسیاری از دیگر کشورها که تحت تحریم‌های آمریکا هستند، برای حل  مشکلات خود ایران را الگو قرار داده‌اند. اگر دولت در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها همین مسیر را ادامه دهد، می‌تواند تمام آثار تحریم‌های آمریکا را خنثی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha