• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402030201253
  • خبرنگار : 71616

دستورالعملی که اجرا نمی‌شود؛ اعمال افزایش قیمت بر مبلغ پیش‌پرداخت برخی خودروها

دستورالعملی که اجرا نمی‌شود؛ اعمال افزایش قیمت بر مبلغ پیش‌پرداخت برخی خودروها

بر اساس ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل ۴۷۳ شورای رقابت، سود مشارکت در قراردادهای منعقده بین خودروسازان و مشتریان لحاظ نمی‌شود و خودروسازان ملزم به پرداخت این سود نیستند، اما مبلغ پیش پرداختی هم مشمول افزایش قیمت نخواهد بود؛ این در حالی است که برخی مشتریان اعلام می‌کنند، گروه صنعتی ایران‌خودرو از آن‌ها مبلغی را به عنوان افزایش قیمت بر مبلغ پیش‌پرداخت طلب کرده است.

به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه امسال بود که در پی ابهامات پیش آمده در نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ یازدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و با توجه به اینکه در برخی از قراردادهای میان مشتریان و شرکت‌های خودروساز، سود مشارکت پیش‌بینی شده بود ، شورای رقابت، اصلاحیه این دستورالعمل شورای رقابت را ابلاغ کرد.

بر اساس این اصلاحیه، در مواردی که قراردادهای منعقده، سود مشارکت پیش‌بینی شده است، اینگونه قراردادها مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد."

یادآوری می‌شود که مصوبه شورای رقابت در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ طی مصوبه ۴۷۳ از این قرار است که چنانچه مراجع ذی‌صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

پس از تصویب اصلاحیه مذکور توسط شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در نامه‌ای به شرکت‌های خودروساز این اصلاحیه را ابلاغ و مقتضی دانست که در ارتباط با قراردادهای منعقده میان شرکت و مشتریان، دستورالعمل مذکور به نحو شایسته اجرا و نتیجه به این سازمان منعکس شود.

دستورالعملی که اجرا نمی‌شود؛ اعمال افزایش قیمت بر مبلغ پیش‌پرداخت برخی خودروها

گفتنی است پس از ابلاغ اصلاحیه توسط شورای رقابت، سخنگوی این شورا در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: به زبان ساده و طبق مصوبه شورا، خودروسازان موظف به پرداخت سود مشارکت نیستند؛ اما پیش‌پرداخت هم نباید شامل افزایش قیمت شود و تنها باقیمانده مبلغ، شامل افزایش قیمت خواهد بود.

اما گروه صنعتی ایران‌خودرو در تحویل‌های اخیر خود افزایش قیمت را بر تمام مبلغ خودروها اعمال کرده بود؛ بر همین اساس پس از تاکید سازمان حمایت و شورای رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه شورای رقابت تاکید و اعلام کرد که شرکت‌های خودروسازی که پیش پرداخت از مشتریان دریافت کرده‌اند، اجازه ندارند، تمام بهای خودرو را مشمول افزایش و تورم قیمتی کنند؛ بنابراین ایران‌خودرو مجبور به عقب‌نشینی شد و وعده کرد: اضافه پرداختی‌های مشتریان به حساب آن‌ها عودت داده خواهد شد.

علیرغم همه این موارد نهایتا مجدد تعدادی از مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو در تماس با این خبرگزاری اعلام کرده‌اند: نوبت تحویل خودروهایمان فرا رسیده اما شرکت اعلام کره چون در قرارداد شما، تخصیص پنج درصد سود مشارکت قید شده است، مبلغ پیش‌پرداخت هم مشمول افزایش قیمت است و برای این منظور بایستی مبلغی (حدودا ۳۰ میلیون تومان) اضافه‌تر پرداخت کنید.

این موضوع از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو مورد پیگیری قرار گرفت و این شرکت به موضوع پیگیری موردی اشاره کرد؛ اما همچنین این موضوع از سوی ایسنا در حال پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۸

سلام زنگ میزنیم ایران خودرو میگه چون سود مشارکت۱۴ درصد دارین قانون۴۷۳ شاملتون نمیشه

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۷

سلام من یه خودرو نیسان وانت قبل از عید خرید کردم حدود ۳۷۰ میلیون که ۱۸۵ ملیون پرداخت کردم و تحویل خودرو ۳ ماهه بوده الان برای تکمیل وجه شرکت سایپا داره قیمت روز را میگیره حدود ۴۶۰ راجب قانون ۴۷۳ که شما صحبت میکنید خبری نیست فقط حدود ۳ میلیون سود مشارکت کم کردن نریزی به حساب خبری از ماشین نیست و امکان افزایش قیمت هم به گفته خودشون هست کی به کیه معلوم نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۲۱:۴۲

بله ایران خودرو دیزل 675 تومان از ما گرفته الان کل قیمت ون شامل تورم شده و بر اساس قیمت جدید دعوت نامه صادر کرده یعنی 957 میلیون باید بپردازید اگر این مبلغ تورم نگیرد باید 820 میلیون پرداخت شود و هیچ مسوولی جواب گو نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۵ ۰۰:۲۰

سلام منم پارسال برج 12 فوتون تونلند ثبت نام کردم 790 میلیون پیش دادم ولی الان به قیمت روز بدون سود مشارکت درست حتی برام دعوت نامه امده و تورم رو به کل حساب کردن از کجا پیگیزی کنم؟

avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۵ ۰۰:۲۰

سلام منم پارسال برج 12 فوتون تونلند ثبت نام کردم 790 میلیون پیش دادم ولی الان به قیمت روز بدون سود مشارکت درست حتی برام دعوت نامه امده و تورم رو به کل حساب کردن از کجا پیگیزی کنم؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۳ ۰۰:۰۱

با سلام تشکر از ایسنای عزیز بابت پیگیری برای پیگیری کار سختی ندارید به عنوان یک مشتری ناشناس با بخش فروش سایپا تماس بگیرید کاملا صریح میگن این مصوبه اجرا نمیشه و کل پول رو باید بدین. اونا فقط مصوبه افزایش قیمت شورای رقابت رو زود اجرا می کنند و در مورد حقوق مصرف کننده از هیچ سازمانی پیروی نمی کنند. خواهشا پیگیری بفرمایید

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۷ ۲۳:۵۲

قابل توجه مشتریان پیش فروش با موعد تحویل ۱۴۰۲: باسلام بدینوسیله به اطلاع می رساند تورم و افزایش قیمت سال ۱۴۰۲ به پیش پرداخت اولیه قرارداد مشتریان باموعد تحویل سال جاری که درسال ۱۴۰۱ ثبت نام نموده اند و قرار داد ایشان فاقد سود مشارکت بوده اعمال نخواهد شد و به زودی قیمت گذاری قرارداد ایشان اصلاح و اضافه پرداخت استرداد خواهد شد بنابراین در صورتیکه دعوتنامه صادر شده و تکمیل وجه نموده اید شرکت بزودی در خصوص استرداد اضافه پرداختی شما اقدام خواهد نمود. در خصوص متقاضیان با موعد تحویل خرداد سال جاری و پس از آن که در سال ۱۴۰۱ ثبت نام نموده اند و قرار داد آنها فاقد شود مشارکت بوده دعوتنامه با قیمت اصلاح شده ارسال خواهد شد و افزایش قیمت به پیش پرداخت اولیه ایشان اعمال نمی شود. این متن اطلاعیه سایت رسمی فروش ایران خودرو به مشتریانش هست. یعنی بصورت رسمی زیر بار مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت و اصلاحیه اون نرفتند. و وزارت صمت و همچنین سازمان حمایت با سکوتشان و بسنده کردن به چند بند توصیه نامه و ابلاغیه های بدون الزام نظاره گر چپاول دارایی های مردمی هستند که یک سال دارایی زن و بچه خودشون رو در اختیار آنها گذاشتن. امیدوارم ایسنا با پیگیریهایی که انجام میده دست آنها را از جیب مردم کوتاه کنه.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۸ ۱۷:۵۵

زنگ زدم گفتند چون سود مشارکت دارید شامل شما نمیشه .آخه تمام پیش فروش ایرانخودرو تحویل یک سال سود مشارکت دارند فقط تحویل فوری سه ماه بدون سود می باشد اینم بعضی از انها

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۸ ۲۳:۴۱

با سلام.قیمت محصولات سایپا در سال ۱۴۰۲ خیلی گران شده است بخصوص ساینا اس دوگانه.به چه دلیل عقلانی، منطقی و فنی قیمت ساینا اس دوگانه از پژو پارس بیشتره؟بعدش شرکت سایپا به مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت پایبند نیست و همچنین برای خودروهای پیش فروش شده سال ۱۴۰۱ سود ۱۴ درصدی میده در صورتی که باید سود ۲۳ درصدی به مشتریانش بدهد.این یعنی هم گرانفروشی و کم فروشی .ممنون

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۹ ۱۰:۲۹

چرا سایپا مصوبه ۴۷۳ رو برای خودروی ساینا دوگانه درست اجرا نمیکنه؟؟ برای خودروی ساینا sدوگانه ۱۱۵ تومن پیش دادیم الان هم از ما می خوان ۱۵۰ تومن دیگه بدیم یعنی چی این کار ؟؟؟؟ چرا کسی پیگیری نمیکنه؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۱ ۰۱:۰۹

سلام من از طریق تلفن 124 باشورای رقابت تماس گرفتم و بهشون گفتم چرا مصوبه 473 چرا اجرا نمیشه سایپا تمام قیمت ساینا sدوگانه رو مطالبه میکنه؟اونا هم گفتن تمام پول رو بدین بعد برید دادگاه شکایت کنید،این چه وضعیه مگه دولت خودش نباید پیگیر مصوبش باشه؟