• سه‌شنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402030201410
  • خبرنگار : 71415

مجادله وزیران خارجه آلمان و مجارستان در نشست بروکسل

مجادله وزیران خارجه آلمان و مجارستان در نشست بروکسل

وزیر امور خارجه آلمان در نشست با حضور همتای مجارستانی خود در شهر بروکسل با او بر سر کمک به اوکراین در جنگ با روسیه و انسداد یک سری اعتبارات نظامی از سوی بوداپست بحث و مشاجره پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه پولتیکو،به گفته چهار دیپلمات آگاه، وزرای امور خارجه آلمان و مجارستان در جریان نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در روز دوشنبه در شهر بروکسل بر سر نقشی که یک بانک مناقشه برانگیز مجارستانی در جنگ روسیه در اوکراین ایفا می‌کند به مشاجره پرداختند.

این بانک مجارستانی با نام بانک "او.تی.پی" در روزهای اخیر در اروپا محل مناقشه قرار گرفته چون مجارستان با تصویب کمک‌های نظامی بیشتر اتحادیه اروپا برای اوکراین مخالفت کرده و این موضوع را مشروط به این که کی‌یف نام این بانک را از فهرست "پشتیبان‌های جنگ" خود حذف کند، کرده است.

دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند که این مناقشه باعث تاخیر ایجاد شده در سر راه وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه شده است.

این دیپلماتها تصریح کردند، پیتر  سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در جریان این نشست در پشت درهای بسته در روز دوشنبه در بروکسل بر موضع مخالف کشورش تاکید کرده اما آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان جواب او را داده است.

آنها گفتند، وزیر امور خارجه آلمان به یک سری گزارشهای نامشخص درباره اینکه بانک او.تی.پی مناطق لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته و به این ترتیب قوانین بین المللی را نقض کرده و سبب برقرار شدن خطوط اعتباری برای سربازان روسیه شده استناد کرد.

مجارستان همچون مقامات بانک مذکور این اتهامات را رد کرده و گزارشهای منتشر شده در این زمینه را "نادرست خوانده است. بانک او.تی.پی در بیانیه‌ای گفته است، مدیران این بانک "به صورت علنی حمایت خود را از اوکراین ابراز داشته‌اند."

به گفته یکی از دیپلماتهای مذکور، این مشاجره به صورت "متمدنانه و در چارچوب بحث عادی" و بعد از آنکه کشورهای دیگر نظیر سوئد و استونی در این نشست مجارستان را تحت فشار گذاشتند اتفاق افتاده است.

آنها استدلال کردند، اتحادیه اروپا نباید از بابت اعمال تحریم‌های بیشتر و اعطای کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین دچار بن بست شود.

این مشاجرات بیانگر نارضایتی فزاینده سایر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به مجارستان که بر سر راه چندین طرح اروپایی در طی جنگ در اوکراین برای مجازات روسیه و تقویت کی‌یف موانعی ایجاد کرد، است. هر چند بوداپست پس از دریافت برخی امتیازات از برخی مواضعش عقب نشینی کرد اما  تأخیرهای متعددی که ایجاد کرد باعث خشم بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی شد.

به گزارش پولتیکو،  برخی دیپلمات ها و وزیران روز دوشنبه به صورت علنی نارضایتی‌های خود را مطرح کرده و از مجارستان خواستند اختلاف خود با کی‌یف بر سر فهرست "پشتیبان‌های جنگ" را با تلاش اتحادیه اروپا برای تصویب کمک های نظامی بیشتر برای کی‌یف و تحریم های بیشتر علیه روسیه گره نزند.

گابریلیوس لندسبرگیس ، وزیر امور خارجه لیتوانی به  خبرنگاران پیش از این نشست گفت: ما نمی توانیم تحریم ها را به تأخیر بیندازیم. برخی از کشورها وجود دارند که مسائل نامربوط ، مانند کمپین "نام بردن برای شرمنده سازی" را به بسته تحریم ها گره می‌زنند.

پس از این نشست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متعهد شد به اینکه برای حل این اختلافات تلاش کند. مقامات اتحادیه اروپا گفته اند انتظار دارند بورل برای گفتگو با کی‌یف برای بحث درباره این مساله تلاش کند.

وی به خبرنگاران گفت: "ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا بتوانیم بسته بعدی حمایت نظامی از اوکراین را تصویب کنیم. اگر یک کشور عضو مشکل دارد اجازه دهید در مورد آن بحث انجام شود. این همان کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم."

امروز سه شنبه نیز وزرای دفاع اتحادیه اروپا  در مورد حمایت نظامی این بلوک از اوکراین طی نشستی به بحث می‌پردازند.

نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا علاوه بر روز دوشنبه امروز سه شنبه در بروکسل با هدف بحث در مورد سیاست خارجی این بلوک  و جنگ روسیه در اوکراین به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات در دستور کار، برگزار شده است. یکی از محورهای مهم مذاکرات آنها ، تعهد اتحادیه اروپا برای ارائه یک میلیون گلوله توپ به اوکراین است.

جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تصمیم اخیر آمریکا درباره آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با جنگنده های اف-16 "نشانه خوبی" است از اینکه متحدین غربی جنگنده ای که کی‌یف برای مبارزه با نیروهای روسی لازم دارد را ارائه می دهند.

گابریلیوس لندسبرگیس نیز از تصمیم آمریکا به عنوان "گام بسیار مهم رو به جلو" استقبال کرد.

بورل در اظهارات خود در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا  از این بلوک خواست تا به اقدامات در راستای دور زدن تحریم ها علیه روسیه پایان دهد. طبق برخی گزارش ها چند کشور خارج از اتحادیه اروپا از جمله قزاقستان ، ارمنستان و امارات متحده عربی این تحریم ها را دور زده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۶

من احساس کردم کمی ترجمه یا نگارش ایرن متن عجیب اما درکل خوب است ممنون که زحمت کشیدید