• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402030302070
  • خبرنگار : 50294

معاون توسعە مدیریت و منابع انسانی استاندار: 

توسعە بخش کشاورزی یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

توسعە بخش کشاورزی یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

ایسنا/کردستان معاون توسعە مدیریت و منابع انسانی استاندار گفت: توسعە بخش کشاورزی یکی از سیاست‌های مهم دولت است.

عبداللە رشیدپور امروز (۳خرداد) در کنفرانس بین‌المللی یافتەهای نوین کە در دانشگاە کردستان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانە استان کردستان در تولید محصولات بخش کشاورزی یکی از استان‌های برتر کشور است.

وی با بیان اینکە استان کردستان در بحث تولید توت‌فرنگی پیشگام است، تصریح کرد: کردستان نە تنها در بحث توت‌فرنگی کە در حوزە تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در کشور از جایگاە بالایی برخوردار است.

توسعە کشت مکانیزە در استان کردستان

در ادامە کوششی صفا، دبیر علمی این همایش اظهار کرد: ٦٥ مقالە بە این همایش ارسال شدە کە ۲٨ مقالە علمی و بە عنوان سخنرانی انتخاب و تعدادی هم در بخش پوستر انتخاب شدند.

وی عنوان کرد: توت‌فرنگی محصولی ارزشمند و با ارزش غذایی بالا است و بە عنوان میوە فراسودمند از آن نام بردە می‌شود.

کوششی صفا بیان کرد: آمریکا در سال ۲۰۰۷ رتبە پنجم مصرف توت‌فرنگی در دنیا را داشتە است و ارزش اقتصادی آن بعد از انگور و پرتقال از سیب هم بیشتر بودە است.

وی ادامە داد: خواص غذایی توت‌فرنگی چندبرابر میوەهای دیگر است و بیشترین تولید کنندە توت‌فرنگی در دنیا کشور چین است.

کوششی صفا خاطرنشان کرد: خوشبختانە باتوجە بە تلاش‌ها و زحمات جهاد کشاورزی روند تولید توت‌فرنگی در کردستان روند صعودی و افزایشی داشتە است.

وی بیان کرد: متوسط سطح زیرکشت توت‌فرنگی در استان کردستان ۲ هزار و ۱۱۷ متر مربع است و نباید بە این موضوع با دید منفی نگاە کرد.

کوششی صفا عنوان کرد: توت‌فرنگی در استان کردستان در مکان‌هایی همچون اراضی شیبدار و یا زمین‌های هموار و مسطح بە وضعیت مناسب‌تری کشت می‌شود و زمین برای کشت توت‌فرنگی در استان کردستان محدود است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانە کشت‌های گلخانەای در استان شروع و یک صنعت نوپا در استان محسوب می‌شود.

کوششی صفا تصریح کرد: باید بە روش‌های کشت توت‌فرنگی را در کشور و استان تغییر داد و بە سمت توسعە کشت‌های مکانیزە حرکت کرد.

وی ادامە داد: توسعە کشت‌های تونلی، استفادە از مالچ، کشت‌های عمودی و چند طبقەای می‌تواند بە افزایش تولید توت‌فرنگی کمک کند.

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی همایش‌های نوین استان کردستان تاثیر زمان برداشت توت‌فرنگی در کاهش ضایعات را مهم عنوان و خاطرنشان کرد: توت‌فرنگی را باید در مرحلە ۷٥ درصدی رنگ‌دهی برداشت کرد، زیرا توت فرنگی یک محصول نافراز گرا است و یکی از دلایل ضایعات بالای توت‌فرنگی قدرت بالای تنفس این محصول نسبت بە سایر میوەها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha