• شنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۱۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402030604107
  • خبرنگار : 50177

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان:

فرهنگ فاخر ایرانی - اسلامی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است

فرهنگ فاخر ایرانی - اسلامی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه پیام نور لرستان گفت: فرهنگ فاخر ایرانی - اسلامی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است.

عزت‌اله سپهوند با اشاره به سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» که توسط جهاد دانشگاهی لرستان و با مشارکت دانشگاه لرستان برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایران آئینه تمام نمای "وحدت در عین کثرت" انسان‌هایی است که اگرچه از تیره‌ها و تبارهای متکثر گرد هم آمده‌اند اما هم در "توحید" به "وحدت" رسیده‌اند هم "کثرت" آنها با هدف الهی "معرفت" همراه بوده است.

وی ادامه داد: این نکته‌ای است که بهترین مبنای عقیدتی آن را می‌توان در کتاب آسمانی جست و یافت به ویژه در آیه ۱۳ سوره حجرات آن جا که پروردگار هستی در یک خطاب عام جهانی می فرماید: «یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم قبائل و شعوبا لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم» بنابراین نفْسِ تنوع و تکثر، ذاتی خلقت است اما وقتی مبنا، نه خودمحوری، بلکه خدامحوری باشد این اختلاف نژادها و رنگ‌ها و زبان‌ها و... در ساحت توحید و وحدت رنگ می‌بازد.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان اضافه کرد: در این میان ایران ما که به قول حکیم نظامی؛ "همه عالم تن است و ایران دل" بر چنین اساس و استوانه اعتقادی‌خداباورانه‌ای یکی از زیباترین و زیبنده‌ترین آئینه‌های وحدت در عین کثرت در طول تاریخ تمدن بشر بوده و هست و خواهد بود.

وی افزود: فرهنگ فاخر ایرانی - اسلامی، یکی از فراخ‌ترین سراپرده‌های فرهنگی تاریخ تمدن بشر است.

سپهوند بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین ستون‌های اصلی این خیمه بزرگ،یکتاپرستی و نهایتاً دین مبین اسلام است و دیگری زبان و ادبیات فارسی است که میراث مشترک همه تیره‌های قوم بزرگ ایرانی است.

این مسئول بیان کرد: خرده فرهنگ‌های ایرانی و سایر گونه‌های زبانی و ادبی و...، طناب‌ها و تیرک‌های کناری این سراپرده فراخ و فراگیرند که به پایایی و مانایی این خیمه هماره برافراشته کمک کرده و می‌کنند و خواهند کرد.

وی گفت: بدون تردید غرب برای تلقین استیلای فرهنگی خود، بارها به چهره مبارک این "وحدت در عین کثرت ایرانیان" چنگ انداخته و هنوز هم به امید ایجاد تفرقه چنگ می‌اندازد؛ غافل از اینکه به قول مولوی؛ "جان گرگان و سگان از هم جداست متحد جان‌های خوبان خداست" برمبنای آنچه آمد؛ اساسا هویت ایرانی- اسلامی ما، بر مبنای چهار رکن "توحید"، "وحدت"، "کثرت" و "معرفت" قوام یافته و تکامل پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان بیان کرد: در ذات این هویت ملی، تنوع و تکثر قومی و زبانی و... ایرانیان در قاب "توحید و وحدت" نشسته و به جامعه جهانی و تمدن بشری عرضه شده و همین راز بزرگ همزیستی و همگرایی همه ایرانیان در طول تاریخ بوده است.

سپهوند اضافه کرد: این نکته‌ای است که وقوف، اشراف و اعتراف به آن می‌تواند به عنوان مبنایی‌ترین فلسفه هرنوع کنشگری برای تقویت هویت ایرانی - اسلامی با وجود تنوع و تکثر خرده فرهنگ‌های ایرانی مطمح نظر و ملاک عمل قرار بگیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha