• یکشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030704906
  • خبرنگار : 50355

۹۰ درصد سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات است

۹۰ درصد سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بیمارستان امید مشهد با هشدار در زمینه ارتباط میان مصرف دخانیات و ابتلا به سرطان گفت: استعمال دخانیات احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان زیادی افزایش داده و سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ در اثر سرطان است.

سودابه شهیدثالث در نشست خبری که امروز هفتم خرداد ماه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سیگار کشیدن اصلی‌ترین عامل قابل پیشگیری در ابتلا به سرطان است، اظهار کرد: دود سیگار بیش‌از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف را آزاد می‌کند، این مواد شیمیایی وارد خون می‌شوند و می‌توانند کل بدن را درگیر کند، به‌همین خاطر است که سیگار می‌تواند منجر به بروز انواع مختلفی از سرطان‌ها شود.

شهید ثالث با بیان اینکه امروزه با وجود افزایش آگاهی افراد از خطرات استعمال تنباکو، متأسفانه استفاده از آن همچنان در ایران و سراسر جهان رواج دارد نسبت به مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات هشدار داد و گفت: با توجه به گزارشات سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود هشت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که بیش‌از هفت میلیون از این مرگ‌ها مستقیماً ناشی از استعمال دخانیات هستند.

 وی افزود: تعداد سال‌هایی که فرد سیگار می‌کشد بر روی شانس ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد، به طوری که هر چه تعداد روزهایی که فرد سیگار می‌کشد بیشتر باشد، به نسبت خطر ابتلا به سرطان آن نیز افزایش می‌یابد درنتیجه هیچ‌وقت برای کنار گذاشتن سیگار دیر نیست.

 شهید ثالث عنوان کرد: استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، بنابراین سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ بر اثر سرطان است. همچنین سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

 وی خاطرنشان کرد: علاوه بر سرطان، مصرف دخانیات بیماری‌های مزمن از جمله سکته مغزی، ضعف دید، عفونت لثه، پارگی آئورت، سکته قلبی، ذات‌الریه، سخت شدن رگ‌ها، بیماری‌های مزمن ریه و آسم و کاهش باروری و شکستن لگن را نیز به‌دنبال دارد.

این متخصص آنکولوژی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد هر پانزده سیگاری که کشیده می‌شود، تغییر دی‌ان‌ای اتفاق می‌افتد که منجر به مرگ یک سلول در بدن و سرطانی شدن آن می‌شود.

شهید ثالث خاطرنشان کرد: استعمال دخانیات سرطان‌های دیگری ازجمله سرطان دهان، سرطان حلق، سرطان بینی و سینوس‌ها، سرطان حنجره، سرطان مری، کبد، لوزالمعده، معده، سرطان کلیه، سرطان روده، و سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم، و برخی از سرطان‌های خون را در بدن افراد به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: خطر سرطان دهانه رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است، همچنین مصرف الکل باعث تشدید اثر سیگار کشیدن می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ممکن است برخی افراد تصور کنند که استفاده از دخانیات بدون دود، تاثیری در ابتلا به سرطان ندارد اما واقعیت این است که دخانیات بدون دود نیز باعث بروز سرطان می‌شود.

ترک وابستگی به تباکو و دخانیات از ترک مواد افیونی سخت‌تر است

در ادامه این نشست، فاطمه کبیری، رئیس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تاکید وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت بر این بود که برنامه پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از اختلالات مصرف دخانیات، در نظام سلامت بهداشت ادغام شود.

وی با بیان اینکه ۲۸۰ مرکز جامع سلامت داریم، گفت: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، خدمات روانشناختی و مداخلات غیردارویی بحث دخانیات به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

کبیری با بیان اینکه وابستگی به تنباکو و دخانیات از وابستگی به مواد افیونی بیشتر است و ترک آن هم سخت‌تر است، خاطرنشان کرد: اولین موضوعی که در نظام سلامت به آن توجه می‌شود بحث پیشگیری است که در این زمینه آموزش‌هایی با تاکید بر گروه سنی نوجوان ارائه می‌شود.

وی افزود: درست است که برای گروه سنی نوجوان هنوز هم نقش همسالان خیلی مهم است، ولی اکثر پژوهش‌های دنیا نشان می‌دهد که در این گروه سنی باز هم والدین قوی‌ترین الگوی فرزندان هستند و می‌توانند تاثیرگذار باشند، به همین منظور برنامه‌هایی برای توانمندسازی خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها می‌تواند تا حد زیادی از تاثیر منفی احتمالی دوستان برای فشار به مصرف سیگار پیشگیری کرده و نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

کبیری گفت: این برنامه‌های آموزشی علاوه بر پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌پذیر از جمله مصرف سیگار، مصرف مواد و مصرف الکل، به طور عام به استحکام و ثبات خانواده، ارتباط موثر بین افراد خانواده و رشد و تکامل سالم فرزندان می‌تواند کمک کند.

 رئیس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بعد از پیشگیری، شناسایی و غربالگری اهمیت دارد که در این زمینه نیز در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت بحث شناسایی و غربالگری را در قالب سایر خدمات نظام سلامت انجام و در مورد مصرف دخانیات نیز پرسشگری شده و بعد از شناسایی بسته به میزان درگیری افراد با مصرف دخانیات، مشاوره و سایر اقدامات انجام می‌شود.

وی گفت: چنانچه افرادی نخواهند حضوری مراجعه کنند می‌توانند از طریق سامانه تلفنی رایگان ۴۰۳۰ و گرفتن کد ۵ از خدمات مشاوره ترک دخانیات استفاده کنند

 ۱۶۷ واحد غیرمجاز عرضه قلیان در مشهد شناسایی شده است

در ادامه این نشست خبری، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بحث دخانیات با دو موضوع سروکار داریم یکی تولید و بحث دیگر عرضه دخانیات که در بحث تولید قانون جامع مبارزه با دخانیات مساله اطلاع‌رسانی، هشدارها و ... را به صراحت آورده است. به عنوان مثال روی پاکت سیگار باید حداقل۵۰  درصد علائم هشداردهنده وجود داشته باشد که افراد بتوانند با علم به این مخاطرات از سیگار استفاده کنند.

فرشید وفا ادامه داد: یکی از آیتم‌هایی که در بحث عرضه داریم بحث تبلیغات دخانیات است که بر اساس قانون جامع مبارزه با دخانیات، تبلیغ دخانیات ممنوع است.

وی افزود: در بحث عرضه نیز خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکتها، هایپرمارکتها و ...برای عرضه دخانیات باید عاملیت فروش داشته باشند و برای اقدام به فروش باید پروانه عاملیت را از اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه اخذ کنند.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با ارائه آمار در رابطه با اقدامات انجام شده در خصوص عرضه محصولات دخانی در سال ۱۴۰۱گفت: از تعداد کل واحدهای صنفی فروشنده محصولات دخانی ۹۹.۷ درصد در مشهد وجود دارد.

وی تعداد اخطار صادر شده برای تابلوهای تبلیغاتی را در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ۱۱۵۳ مورد و در مشهد ۱۱۱۳ مورد ذکر کرد.

وفا خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگر انجام بازدیدهای دوره‌ای و روتین است که بر همین اساس اماکن غیر مجاز در زمینه دخانیات، شناسایی و اخطارهای لازم برای آنها صادر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مصرف قلیان، تعداد اماکن غیرمجاز عرضه قلیان شناسایی شده در مشهد را ۱۶۷ واحد و در طرقبه و شاندیز ۱۰۲ واحد اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha