• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402030805470
  • خبرنگار : 71662

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در تهران/ افزایش نسبی دما طی امروز و فردا

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در تهران/ افزایش نسبی دما طی امروز و فردا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان وزش باد و خیزش گرد و خاک به‌ویژه در مناطق جنوبی استان و افزایش نسبی دما طی امروز و فردا پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی و پیش‌بینی الگوهای عددی وضعیت جوی استان تهران از بعد از ظهر امروز(۸ خرداد) افزایش ابرناکی و سرعت وزش باد در برخی نقاط استان به‌ویژه مناطق جنوبی موجب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

روز سه‌شنبه(۹ خرداد) با ورود سامانه بارشی و روز چهارشنبه (۱۰ خرداد) با ادامه فعالیت سامانه افزایش ابرناکی افزایش ناپایداری‌ها، وزش تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک به‌ویژه در مرکز و نیمه‌جنوبی استان رخداد بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق به‌خصوص در ارتفاعات و نیمه‌شمالی استان دور از انتظار نیست.

از امروز تا فردا روند افزایش تدریجی دما و از روز چهارشنبه کاهش نسبی دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران فردا (۹خرداد) قسمتی ابری و گاهی وزش باد و به‌تدریج افزایش ابر با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۰ خرداد) نیمه‌ابری تا ابری و گاهی رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید و گرد و خاک به‌تدریج افزایش ابر با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ایستگاه‌های ورامین و فرودگاه امام خمینی (ره) با بیشینه دمای ۳۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی استان بودند. 

به گزارش ایسنا اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از سه شنبه تا چهارشنبه (۹ تا ۱۰ خردادماه) افزایش ناپایداری‌های همرفتی در برخی از ساعات رگبار باران و رعدوبرق در مناطق مستعد احتمال تگرگ و وزش باد شدید موقتی در نیمه شمالی استان به ویژه ارتفاعاترا درپی دارد و به دلیل ویژگی بارش‌های همرفتی احتمال شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها در مناطقی از استان، احتمال خسارت به سازه‌های موقت سبک و ناپایدار به دلیل احتمال وزش باد شدید موقتی، وقوع صاعقه و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی به دلیل احتمال بارش تگرگ وجود دارد.

این اداره کل نسبت به احتیاط تردد در جاده‌ها هنگام بارش، استحکام بخشی به سازه‌های موقت سبک و ناپایدار از جمله پوشش گلخانه‌ها، اجتناب از صعود به ارتفاعات و کار در مناطق مرتفع را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: از سه شنبه تا چهارشنبه (۹ تا ۱۰ خردادماه) وزش باد شدید گاهی خیلی شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و گردوغبار انتقالی در بعضی ساعات با احتمال تندباد لحظه‌ای در استان تهران به‌ویژه مرکز و نیمه جنوبی پیش‌بینی می‌شود.
 
در این شرایط جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.

بر اساس توصیه اداره کل هواشناسی استان تهران احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، خودداری از استقرار در نواحی مرتفع نظیر داربست‌ها، در صورت افزایش شاخص آلودگی هوا اجتناب گروه‌های حساس از حضور در فضای باز و آمادگی مراکز درمانی توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha