• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۱
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1402030905804
  • خبرنگار : 50448

یک فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق:

بیماری عضله قلب تهدید کننده جان بیمار است

بیماری عضله قلب تهدید کننده جان بیمار است

ایسنا/بوشهر فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق در بیمارستان قلب بوشهر گفت: کاردیومیوپاتی یا بیماری عضله قلب در اثر آسیب به عضلات قلب ایجاد می‌شود که موجب اختلال در کار قلب شده و تهدیدکننده جان بیمار است.

دکتر عبداللطیف امینی اظهار کرد: قلب یک پمپ گوشتی و عضلانی است که با کمک عروق کرونر قلب و دریچه‌های قلبی، سیستم هدایتی پیچیده‌ای را جهت پمپاژ خون به قسمت‌های مختلف بدن دارد.

وی درباره آسیب به هر یک از قسمت‌های قلب چنین گفت: چنانچه به هریک از قسمت‌های قلب آسیبی وارد شود می‌تواند منجر به صدمه و بیماری عضلات و ماهیچه قلب شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: به‌عنوان مثال اگر انسداد عروق رخ دهد خون کافی به عضلات قلب نمی‌رسد و این منجر به تضعیف دیواره قلب و در نتیجه بیمار دچار سکته قلبی می‌شود.

دکتر امینی ادامه داد: انسداد عروق قلب، تخریب دریچه‌های قلبی و بیماری سیستم هدایتی قلب از جمله عواملی هستند که دیواره قلب را تخریب و تضعیف می‌کنند.

وی گفت: اگرچه بیماری از عضله قلب شروع می‌شود ولی با پیشرفت آن، سایر قسمت‌های قلب نیز درگیر می‌شوند.

اینترونشنیست بیمارستان قلب در مورد دلایل به وجود آورنده این بیماری گفت: با توجه به گستردگی انواع این بیماری نمی‌توان علت مشخص و یکسانی را برای ایجاد آن‌ها در نظر گرفت بااین‌حال عواملی همچون ارث و ژنتیک، بیماری‌های روماتولوژی، عفونت‌ها، کمبود ویتامین‌ها و مصرف الکل می‌تواند منجر به بروز این بیماری شود.

دکتر امینی در مورد علائم این بیماری بیان کرد: علائم این بیماری طیف گسترده‌ای دارد و از علائم ساده و گذرا مانند احساس تپش قلب یا خستگی در فعالیت تا بروز حملات قلبی و ایست قلبی متغیر است، بنابراین علائم آن به نوع و شدت بیماری عضله قلب بستگی دارد و بعضی از بیماران که نوع خفیفی از این بیماری را دارند ممکن است تا سال‌ها بی علامت باقی بمانند.

وی علائم شایع بیماری کاردیومیوپاتی را چنین بیان کرد: احساس تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خستگی و ضعف در زمان فعالیت، احساس سرگیجه و سبکی سر، سنکوپ و از دست دادن گذرای هوشیاری و ایست ناگهانی قلب از جمله شایع‌ترین علائم کاردیومیوپاتی هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد روش‌های درمان این بیماری گفت: در مرحله اول باید نوع و شدت بیماری بر اساس علائم و شرح حال و یافته‌های پاراکلینیکی بیمار شناسایی و تشخیص داده شود.

دکتر امینی خاطرنشان کرد: پس از تشخیص نوع بیماری کاردیومیوپاتی درمان مناسب با آن صورت می‌گیرد که به‌صورت دارویی یا مداخله‌ای صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha