• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030906449
  • خبرنگار : 50492

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی هشدار داد

قطع برق مشترکان پرمصرف در صورت ضرورت

قطع برق مشترکان پرمصرف در صورت ضرورت

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی گفت: در صورت بروز محدودیت، برق مشترکان پرمصرف با اطلاع قبلی قطع خواهد شد. مشترکان پرمصرفی که هدف اول ما قرار می‌گیرند، ۲ برابر الگوی مصرف یعنی ۶۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه از برق استفاده می‌کنند. این عدد برای شناسایی مشترکان پرمصرف بخش تجاری ۱۰۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است.

حسن حشمتی امروز، ۹ خرداد ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص فرا رسیدن ایام پیک مصرف برق در تابستان سال جاری در سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد اظهار کرد: انرژی موضوعی ملی و فراتر از تصمیم‌گیری شرکت‌هایی مانند نفت و برق است. چند سال است تصمیمات این حوزه در سطح ملی اتخاذ می‌شود و امسال هم این رویه ادامه دارد. باید توجه داشت طی چند سال اخیر تراز مصرف از سطح تولید برق بالاتر رفته است.

وی در خصوص مدیریت مصرف بار در تابستان سال جاری افزود: با ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم بر این شد که مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۱، امسال نیز مبنای کار قرار گیرد. بر همین اساس برای برقراری تراز مصرف و تولید برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور امسال یکسری برنامه‌ها برای مدیریت مصرف برق پیش‌بینی شده است.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی تصریح کرد: بر همین اساس واحدهای صنعتی مکلف شده‌اند یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ فعالیت خود را به حداقل رسانده و این شیفت کاری را به روز جمعه منتقل کنند. در حال حاضر این موضوع با تمام صنایع هماهنگ شده و هر صنعتی اطلاع دارد که چه روزی باید غیرفعال باشد. اگر صنعتی این موضوع را رعایت نکند، برقش قطع خواهد شد.

حشمتی خاطرنشان کرد: صنایع سال گذشته همکاری خوبی در این زمینه داشتند و به ندرت قطع برق در استان اعمال شد. البته باید توجه کرد که برخی صنایع از جمله صنایع غذایی و صنایع تولید شیر و لبنیات از این موضوع استثنا هستند.

وی عنوان کرد: برنامه مدیریت مصرف برق برای بخش کشاورزی نیز این است که هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۸ یا از ساعت ۱۳ تا ۱۸ برق چاه‌های کشاورزی قطع شود اما هزینه مصرف انرژی این بخش در سایر ساعات رایگان محاسبه خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مصوبات ملی سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در بخش اداری مصرف برق نسبت به سال ۱۴۰۰ بود، عنوان کرد: امسال نیز این مصوبه برقرار است؛ یعنی در سال ۱۴۰۲ نیز ادارات موظفند در ساعات اداری مصرف برق خود را ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهند. مصرف ادارات در خارج از ساعات اداری نیز باید ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.

حشمتی اضافه کرد: سیاست هیات دولت و وزارت نیرو در بخش خانگی قطع برق نیست. سال گذشته نیز با همین برنامه‌ها به قطع برق مشترکان خانگی نرسیدیم و تراز برقرار شد. پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این موضوع تکرار شود اما ۲ مصوبه جدید برای مدیریت مصرف برق در بخش خانگی از محل تصویب گذشته است. به طور دقیق‌تر امسال در کنار توصیه‌های مربوط به صرفه‌جویی در مصرف برق، وزارت نیرو یک سیاست تشویقی هم برای مشترکان خوش‌مصرف در نظر گرفته است.

وی درباره مختصات این سیاست تشویقی گفت: در صورتی مصرف برق کلیه مشترکان خانگی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، به ازاء هر کیلووات‌ساعت بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی دریافت کرده و در قبوض خود بستانکار محسوب می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به اعمال محدودیت در بخش خانگی برق مشترکان پرمصرف با اطلاع قبلی قطع خواهد شد. براساس برآوردها طی چهار ماه پیک، میانگین الگوی مصرف باید ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه باشد. مشترکانی که به عنوان مشترکان پرمصرف هدف اول ما قرار می‌گیرند، ۲ برابر الگوی مصرف یعنی ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه از برق استفاده می‌کنند. این عدد برای شناسایی مشترکان پرمصرف بخش تجاری ۱۰۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است. در صورت نیاز سراغ مشترکانی که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه از برق استفاده می‌کنند نیز خواهیم رفت.

حشمتی گفت: صنایع و دستگاه‌های اجرایی که نیروگاه و مولدهای برق دارند، موظفند نسبت به تولید حداکثری برق در فصل گرما اقدام کنند. پایش و ارزیابی این موضوع از طرف شرکت توزیع برق استان انجام خواهد شد.

وی درباره با تغییر ساعت کار ادارات طی ایام پیک نیز عنوان کرد: از ۱۵ خرداد ساعات کار ادارات از ساعت ۶ صبح آغاز و تا ۱۳ ظهر ادامه خواهد داشت. کلیه ادارات موظفند طی چهار ماه تعیین‌شده، سیستم‌های سرمایشی خود را از یک ساعت مانده به پایان کار خاموش کنند.

سخنگوی صنعت برق استان در پاسخ به این سوال که آیا خسارتی به صنایعی که برق آن‌ها در سال گذشته قطع شده بود، پرداخت شده است، بیان کرد: سال گذشته خسارتی به صنایع پرداخت نشد. ما به صنایع اعلام می‌کنیم که طبق برنامه مصرف خود را کاهش دهند؛ اگر اجرای این دستورالعمل را در دستور کار خویش قرار دهند، مساله پرداخت خسارت نیز ایجاد نخواهد شد. باید توجه کرد که در شرایط اضطراری وزارت نیرو نیز ذی‌نفع نیست.  مشترکان موظفند از سیستم‌های حفاظتی برای خاموشی‌های ناخواسته استفاده کنند. تا سال گذشته برای صنایع پاداش همکاری اعمال می‌شد اما تاکنون این پاداش برای سال جدید ابلاغ نشده است.  

عباس آذری، معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد هم در بخشی از این نشست در خصوص میزان مصرف برق در حرم امام رضا(ع) اظهار کرد: قرارداد صنعت برق با آستان قدس رضوی برای تامین برق حرم مطهر ۲۵ مگاوات در ماه است اما در پیک مصرف این عدد به ۹ مگاوات می‌رسد. در مواقع ضروری حرم مطهر رضوی برای تامین ۲ برابر مصرف خود از دیزل‌ژنراتور استفاده می‌کند.

معاون بهره‌برداری و نگهداشت شرکت توزیع نیروی برق مشهد تصریح کرد: در دنیا ۳۰ درصد مصرف برق کشور توسط انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود؛ این درحالی است که در خراسان تنها حدود ۴۷ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha