• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402031006658
  • خبرنگار : 50182

متخصص زنان و زایمان:

مادران سیگاری ممکن است "جنین" خود را از دست بدهند/ "قلیان" خطر بیشتری دارد

مادران سیگاری ممکن است "جنین" خود را از دست بدهند/ "قلیان" خطر بیشتری دارد

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص زنان و زایمان به تشریح خطرات مصرف سیگار و قلیان برای مادران باردار پرداخت.

دکتر طراوت فاخری به مناسبت هفته بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) در گفت و گو با  ایسنا، با اشاره به خطرات مصرف سیگار و قلیان در دوران بارداری گفت: در این دوران مصرف سیگار و قلیان موجب کاهش ظرفیت گلبول های قرمز در اکسیژن رسانی شده و به این ترتیب اکسیژن کمتری به جنین می رسد که موجب آسیب های بسیاری در جنین می شود.

وی افزود: همچنین نیکوتین موجود در سیگار و قلیان از طریق جفت عبور کرده و موجب تاثیر مستقیم روی جنین می شود که بروز اختلالات مادرزادی، اختلال در رشد داخل رحم و ضعیف شدن جنین برخی از عوارض آن به شمار می‌رود.

فاخری خاطرنشان کرد: در برخی موارد که میزان و مدت مصرف بالا باشد، احتمال سقط جنین هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه زنان سیگاری باید برای بارداری مصرف سیگار را کنار بگذارند، گفت: اگر مادران از سه ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارند، تا حدی از عوارض این مواد سمی بر روی جنین کاسته می شود، اما مادرانی که پیش از بارداری مصرف سیگار و قلیان داشته باشند جنین آنها با آسیب هایی بیشتری نسبت به مادران عادی مواجه خواهد شد.

فاخری گفت: مادران باید جهت داشتن نوزاد سالم از سه ماه قبل بارداری مصرف مواد دخانی و هر نوع ماده مضر دیگر را کنار گذشته و تغذیه خود را بهبود داده و ورزش و مصرف انواع مولتی ویتامین‌ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخلاف تصور عموم قلیان بسیار خطرناک‌تر از سیگار است، گفت: سم موجود در قلیان چند برابر سیگار است و زنانی که قلیان مصرف می کنند با آثار سوء آن بر سلامت مواجه خواهند شد و اگر این مصرف در دوران بارداری باشد جنین آنها آسیب جدی خواهد دید.

وی یادآور شد: تمام این آسیب‌ها جدای از آسیب هایی است که مصرف سیگار و قلیان بر روی سلامت خود مادر دارد.

فاخری یادآور شد: نیکوتین سم بسیار کشنده ای است که به تدریج زمینه ساز آسیب و مرگ افراد می شود و هرچه میزان و مدت ورود این سم بیشتر باشد، آسیب‌های آن نیز بیشتر خواهد بود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه نیکوتین از طریق شیر مادر هم قابل انتقال به نوزاد است، گفت: توصیه می‌شود مادران شیرده از هرگونه مصرف سیگار و قلیان در دوران شیردهی به طور جد اجتناب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha