• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402031006809
  • خبرنگار : 50356

مدیر جهاد کشاورزی مشهد خبر داد

آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد

آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: عملیات مکانیزه برداشت جو در سطح ۷۸۰۰ هکتار جو آبی از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد آغاز شد.

 محمد میری دیسفانی با اعلام این خبر اظهار کرد: امسال در شهرستان مشهد ۷۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت جو قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۹ هزار تن برداشت جو از این سطوح داشته باشیم.

وی افزود: برداشت جو از مزارع شهرستان مشهد از اول خرداد ماه آغاز شده است. ارقام کشت شده در سطح شهرستان مشهد عمدتا رقم یوسف، بهمن، نوت، ریحان، بهرخ و ... بوده و متوسط عملکرد جو آبی ۳.۸ تن در هکتار است. بیش از ۱۳۰ دستگاه کمباین ( ۳۰ دستگاه کمباین بومی و ۱۰۰ دستگاه کمباین مهاجر ) کار برداشت جو را در این شهرستان به عهده دارند و در این رابطه اکیپ‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان و کارشناسان بسیج طرح همگام با کشاورز بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: درحال حاضر بیش از ۹۵ درصد برداشت غلات این شهرستان به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود و در آغاز روز، به منظور جلوگیری از انتشار بیماری گیاهان، کلیه کمباین‌ها ضدعفونی می‌شوند.

میری دیسفانی اشاره کرد: تعرفه نرخ برداشت با تاکید ستاد برداشت کشور بر انجام توافق بین طرفین کشاورز و کمباین‌دار است.

وی در مورد تامین سوخت کمباین‌های برداشت غلات گفت: سهمیه سوخت کمباین‌های بومی به صورت ماهیانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه تامین می‌گردد به صورتی که سهمیه کمباین‌های سبک مثل جاندیر ۹۵۵ و جاندیر ۱۰۵۵، ۶۰۰۰ لیتر در ماه و کمباین‌های نیمه سنگین و سنگین مثل کمباین‌های نیوهلند، سمپو و کلاس مدیوم ۳۱۰ و همچنین جاندیر ۱۱۶۵، ۹۰۰۰ لیتر در نظر گرفته شده است. همچنین در جهت حمایت از کشاورزان شهرستان نهاده‌ها و بذر اصلاح شده به موقع توزیع و خدمات فنی و کارشناسی و اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصولات انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد میری دیسفانی خاطر نشان کرد: امسال نیز با اقدامات مراقبتی و حفاظتی مناسب تلاش شده که این اراضی از هرگونه آفت و سن ایمن باشد که این کار مانع از کاهش عملکرد کمی و کیفی شده است. امیدواریم این محصول مستقیم و بدون واسطه به دست دامداران این شهرستان برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha