• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402031007317
  • خبرنگار : 50038

در پنجمین همایش ملی "انگور و کشمش" دانشگاه ملایر مطرح شد؛

ضرورت توسعه تجارت بین‌المللی انگور و محصولات وابسته

ضرورت توسعه تجارت بین‌المللی انگور و محصولات وابسته

ایسنا/همدان پنجمین همایش ملی "انگور و کشمش" با محورهای فرصت‌ها و چالش‌های بومی و اقلیمی، به‌نژادی و به‌باغی انگور، مدیریت منابع و بهره‌وری عوامل تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی اقتصاد و تجارت و پایداری و سلامت تولید در مرکز همایش‌های شهید حیدری دانشگاه ملایر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ارزیابی محدودیت بیواقلیمی و قابلیت اراضی انگور آبی در منطقه ازندریان با استفاده از سیستم میکرولیز، چالش‌های انگور کاری ایران، اثر کیفیت نور بر ویژگی‌های فتوسنتزی و تبادلات گازی انگور رقم یاقوتی تحت تنش شوری در گلخانه، راهکارهای بهبود بهره‌وری مصرف آب در تاکستان‌ها با محوریت راهکارهای به‌باغی، پیش‌رس کردن انگور در گلخانه، بررسی تجارت بین‌الملل کشمش و انگور در ایران و دنیا، معرفی محصولات دانش‌بنیان کوهرنگ، اتحادیه باغداران و سیاست‌های کلان کشور در حوزه انگور و کشمش از جمله موضوع‌هایی بود که توسط پژوهشگران و محققان حوزه باغداری و کشاورزی ارائه شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس در این همایش بیان کرد: به منظور توسعه تجارت بین المللی انگور و محصولات وابسته، نیازمند تلاش بیشتر برای افزایش کیفیت و ارائه یک محصول مطلوب و در کلاس جهانی هستیم.

هادی بیگی‌نژاد بر اهمیت فعالیت کشاورزان، باغداران، مروجان و صنایع وابسته به عنوان زنجیره تولید انگور و سایر محصولات مرتبط تأکید کرد و با اشاره به لزوم کار علمی و عملی توأم در این زمینه، گفت: با توجه به ذائقه مشتریان در بازارهای جهانی و در راستای توسعه تجارت بین المللی این محصول مهم کشاورزی، نیازمند تلاش بیشتر برای افزایش کیفیت، ارتقای وضعیت ظاهری، بسته بندی شکیل و ارائه یک محصول مطلوب و در کلاس جهانی به کشورهای هدف هستیم چراکه این مسأله بازدهی مالی مناسب و ارزش افزوده قابل توجهی به دنبال دارد.

ضرورت توسعه تجارت بین‌المللی انگور و محصولات وابسته


وی تداوم این قبیل همایش ها و گردهمایی ها به منظور تبادل نظر و تمرکز بر رفع مشکلات و مسائل مرتبط با این محصول استراتژیک را مهم دانست و افزود: برگزاری این چنین نشست هایی اگر خروجی آن رفع مسائل و مشکلاتی باشد که باغداران و کشاورزان با آن مواجه هستند؛ بسیار ارزشمند و مفید بوده و رویکرد برگزاری این همایش نیز چنین تعریف شده است.

رئیس دانشگاه ملایر نیز با بیان اینکه تمرکز دانشگاه بر ایجاد فرصت‌های مناسب برای باغداران و کشاورزان است تا با ارائه آموزش‌های واقعی، محصولات با کیفیت‌ تری تولید کنند، گفت: وظیفه و رسالت مهم این دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی مناسب و فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی است و در همین راستا تمرکز دانشگاه بر ایجاد فرصت‌های مناسب برای باغداران و کشاورزان است تا با ارائه آموزش‌های واقعی، محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند.

دکتر ابراهیم محمدی‌منش اظهار کرد: هدف اصلی ما تقویت ارتباط باغداران با پژوهشکده انگور و کشمش است و با توجه به فعالیت پژوهشکده به صورت تخصصی، دانشگاه ملایر تمایل دارد اعتباراتی را در این زمینه هزینه کند و برگزاری اینگونه همایش‌ها نیز جزئی از این اقدامات به شمار می‌رود.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نهال‌کاری، هرس کردن و احصای نقاط قوت و ضعف حوزه انگور و کشمش را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: بخش دیگری از وظایف دانشگاه و پژوهشکده انگور و کشمش، شناسایی مشکلات در عرصه پژوهش در حوزه آب و خاک و کشت است تا با انجام تحقیقات مورد نیاز و استفاده از دانشگاه تحصیلات تکمیلی، بتوانیم برای انگور و کشمش به عنوان نماد جهانی مؤثر باشیم.

رئیس دانشگاه ملایر اجرایی شدن این اهداف را منوط به برقراری هرچه بیشتر ارتباط تولیدکنندگان با پژوهشکده انگور و کشمش دانست و گفت: در عین حال نیاز است فضا را به گونه‌ای سازماندهی کنیم که از لحاظ کمی و کیفی، محصولات تولیدی را ارتقاء دهیم و به سلامت جامعه کمک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه پژوهشکده انگور و کشمش شناسایی چالش‌ها، آسیب‌ها و نقاط رشد و پیشرفت‌ها است، بیان کرد: این پژوهشکده موظف است طرح‌ها و پژوهش‌هایی را اجرایی کند که بر مبنای آن بتوان تحقیقات را پیش برد و اجرایی کرد.

محمدی‌منش تصریح کرد: با توجه به فراگیری فعالیت های کشاورزی و باغداری در شهرستان، دانشگاه ملایر تلاش می کند در راستای اعتلای کشاورزی استان همدان و شهرستان گام بردارد و این مهم با توسعه پژوهش های موثر و کاربردی توسط اساتید و محققین امکان‌پذیر و قابل دسترسی است.

رئیس دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد مشکلات ما در حوزه انگور و کشمش در سطح استان و این شهرستان، با استفاده از انرژی و توان نیروی انسانی، اندیشمندان و اساتید قابل حل است و برای اجرای یک طرح و ایده نو نیز نیاز به سرمایه‌گذاری و استفاده از نیروهای جوان و نخبه داریم که امیدواریم این پژوهشکده بتواند تمامی این اهداف و برنامه‌ها را محقق کند.

ملایر؛ قطب باغبانی استان همدان

در ادامه مدیر جهادکشاورزی ملایر این شهرستان را به عنوان قطب باغبانی استان همدان و یکی از ظرفیت‌های بزرگ تولید انگور و مشتقات آن در کشور دانست و گفت: از ۲۳ هزار هکتار اراضی باغی در شهرستان ملایر، ۱۱ هزار و ۷۵۱ هکتار مختص باغ‌های انگور است و سالانه از این میزان سطح زیرکشت، ۲۷۶ هزار تن محصول انگور تولید که ۷۵ درصد انگور تولیدی به انواع کشمش تبدیل می‌شود.

یوسف کاکاوند با بیان اینکه برای حفظ و ارتقای بهره‌وری باغ‌های انگور، از سال گذشته اقداماتی در دستور کار است، اظهار کرد: در این راستا برای تمام محصولات کشاورزی استان همدان نقشه راه تهیه شده که مفصل‌ترین آن مربوط به انگور است.

ضرورت توسعه تجارت بین‌المللی انگور و محصولات وابسته

وی خاطرنشان کرد: تمام جزئیات مربوط به ارقام مختلف انگور از جمله نوع و زمان کاشت، نوع برداشت، فرآوری، آفات و بیماری‌ها، اقلیم مناسب، چگونگی افزایش بهره‌وری انگور دیده شده و به زودی با حضور وزیر جهادکشاورزی رونمایی می‌شود.

کاکاوند یکی از بزرگترین مشکلات باغ‌های انگور این شهرستان را نوع و نحوه آبیاری عنوان کرد و گفت: نوع کشت انگور با شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی موجود سازگاری ندارد و در همین راستا از سال گذشته سیستم آبیاری نوین طراحی شد که با سیستم خُرده مالکی، حق‌آبه و حجم آب ورودی منطبق است.

مدیر جهادکشاورزی ملایر با اشاره به خسارت سنگین سرمازدگی به باغ‌های انگور این شهرستان، تصریح کرد: ضرورت دارد بیمه باغ‌های انگور جدی‌تر دیده و در جانمایی باغ‌ها تجدیدنظر شود.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش و دبیر علمی همایش نیز بیان کرد: علم و دانش به سبب تأثیرگذاری مثبت و مؤثر در جامعه و ایجاد توانمندی و توانایی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر مجید دکامین افزود: با توجه به حجم تولید انگور و محصولات جانبی آن در شهرستان ملایر، این محصول آورده مالی مناسبی برای کشاورزان، فعالان حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در پی دارد.

وی بر ضرورت انجام اقدامات و فعالیت های گسترده در راستای افزایش بهره وری در این حیطه تأکید کرد و گفت: هدف ما به عنوان تنها پژوهشکده انگور و کشمش در کشور، پایه گذاری و پیگیری فعالیت علمی در راستای توسعه کمی و کیفی تولیدات انگور و محصولات جانبی آن و هم اندیشی برای رفع مشکلات، مقابله با آفات، بیماری ها و آسیب هاست.

گفتنی است؛ در بخش های مختلف این همایش مقالات و پژوهش های منتخب اساتید و پژوهشگران برجسته کشوری ارائه شدو باغداران و کشاورزان نیز مشکلات، دغدغه‌ها، نیازها و مطالبات خود را بیان کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha