• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402031308290
  • خبرنگار : 71145

ضمن هشدار درباره نزاع در تنگه تایوان

آستین، چین را به عدم جدیت در مدیریت بحران بین ارتش‌های دو کشور متهم کرد

آستین، چین را به عدم جدیت در مدیریت بحران بین ارتش‌های دو کشور متهم کرد

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی در مجمع شانگری-لا در سنگاپور گفت که امیدوار است چین به زودی آماده شرکت در مذاکرات دوجانبه برای بهبود مکانیسم مدیریت بحران بین دو کشور باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت: "من بسیار نگران هستم که جمهوری خلق چین مایل به تعامل جدی‌تر در مکانیسم‌های مدیریت بهتر بحران بین ارتش‌های ما نیست؛ اما امیدوارم که به زودی این وضع تغییر کند."

آستین بر نیاز به گفت‌وگو بین کشورش و چین تاکید کرد و افزود واشنگتن بر توسعه مکانیسم‌های پیشرفته‌تر با پکن برای جلوگیری از شرایط بحرانی که ارتش آمریکا و چین را درگیر می‌کند، حساب می‌کند.

وی گفت: "من عمیقا از بی‌میلی چین برای مشارکت جدی‌تر در مکانیسم‌های بهتر پیشگیری از بحران بین نظامیان دو کشور نگران هستم؛ اما امیدوارم که به زودی تغییر کند. کشورهای بزرگ باید الگوی شفافیت و رویکرد مسؤولانه باشند. آمریکا به نوبه خود به این امر بسیار متعهد است."

اوایل روز جمعه، آستین و لی شانگفو وزیر دفاع چین به طور مختصر در شام مجمع شانگری لا با یکدیگر احوالپرسی کردند؛ اما هیچ گفت‌وگوی معناداری با یکدیگر رد و بدل نکردند.

آستین در ماه مه گذشته گفت که انتظار دارد با همتای چینی خود در حاشیه مجمع گفت‌وگوی شانگری-لا ارتباط برقرار کند؛ اما چین نپذیرفت.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد که "رئیس جمهور [جو] بایدن به دنبال یک جنگ سرد جدید نیست."

آستین به عدم پیشرفت در زمینه کنترل تسلیحات بین آمریکا و چین اشاره کرد. او گفت: "ما ابتدا باید با آنها (با چینی‌ها) صحبت کنیم. وقتی آنها به تلفن پاسخ دادند، ممکن است بتوانیم کارهایی انجام دهیم."

همچنین وزیر دفاع آمریکا، طی سخنانی در مجمع شانگری لا در سنگاپور گفت که درگیری در تنگه تایوان (چین) ویرانگر خواهد بود و ایالات متحده متعهد به حفظ ثبات در منطقه است.

وی در سخنرانی خود در کنفرانس گفت‌وگوی امنیتی در سنگاپور افزود: "نیازی به فریب دادن خود نیست، درگیری در تنگه تایوان یک فاجعه واقعی خواهد بود، بنابراین ما بر حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان تمرکز می‌کنیم. درگیری در آنجا نه قریب الوقوع و نه اجتناب ناپذیر است و تعداد کشورهایی که مایل به حفظ صلح و ثبات در منطقه هستند دائما در حال افزایش است.

او مدعی شد: "ما مصمم هستیم که صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان همین‌طور تعداد فزاینده‌ای از کشورها در سراسر جهان حفظ کنیم."

تنش‌ها بر سر تایوان در اوت گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، علیرغم هشدارهای پکن نسبت به چنین دیداری، به طرز چشمگیری افزایش یافت. چین سفر پلوسی را که آن را ژست حمایت از جدایی طلبی می‌دانست، محکوم کرد و مانورهای نظامی گسترده‌ای را در نزدیکی جزیره انجام داد.

تایوان از سال ۱۹۴۹ به‌طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود. پکن این جزیره را استان خود می‌داند، در حالی که تایوان ادعا می‌کند که یک کشور خودمختار است؛ اما از اعلام استقلال خودداری می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که کشورش اخیراً «اقدام هواپیماهای جنگی چینی به مانورهای خطرناک» در حین رهگیری هواپیماهای آمریکایی و متحدانش در حریم هوایی بین‌المللی را ثبت کرده است.

وی با بیان اینکه چینی‌ها همچنان به رهگیری‌های خطرناک و نگران‌کننده هواپیماهای آمریکایی و متحدانش که به طور قانونی در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، ادامه می‌دهند، گفت: ما به تازگی شاهد یک مورد دیگر از پروازهای تهاجمی و غیرحرفه‌ای توسط خلبانان چینی بودیم.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به دنبال تضمین این است که همه کشورها، اعم از کوچک و بزرگ، حق پرواز، کشتیرانی و فعالیت آزادانه را در هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، حفظ کنند. آستین گفت: "به همین دلیل است که ما حضور خود (در منطقه) را به روز می‌کنیم تا همه ما بتوانیم هر روز از این حقوق برخوردار شویم."

وزیر دفاع آمریکا امروز شنبه گفت که ایالات متحده در تلاش برای تشکیل هیچ ساختار امنیتی جدید غربی، مشابه ناتو، در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیست.

با این حال، وی تاکید کرد که کشورش قصد دارد هماهنگی، برنامه ریزی نظامی و آموزش‌های رزمی را با متحدان خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش دهد.

وی افزود: "اهداف مشترک ما روشن است. آنها دفع تجاوز و تعمیق هنجارها و استانداردهایی است که باعث رفاه و جلوگیری از درگیری می‌شود. بنابراین، ما برنامه ریزی، هماهنگی و آمادگی را با دوستان خود از شرق چین و دریای چین جنوبی تا اقیانوس آرام افزایش می‌دهیم."

وزیر دفاع آمریکا در عین حال ابراز اطمینان کرد که کشورهای اروپایی «در منطقه فوق منافع خود را دارند؛ اما این منافع ماهیت نظامی ندارد».

به گفته وی، طبیعی است که اروپا بخواهد حفظ «روابط خوب با کشورهای منطقه» را تضمین کند.

آستین در گفت‌وگوی امنیتی شانگری-لا در سنگاپور گفت: "من مطمئن هستم که به همین دلیل آنها اینجا هستند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha