• شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402031308755
  • منبع : بازار

محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی

محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی

در این مطلب قصد داریم به موضوع محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت صنایع آبارا، هر یک از لوازم بهداشتی ساختمان در فشار کاری خود دارای آبدهی به خصوصی می‌باشند؛ به عنوان مثال دوش در فشار 5/5 متر آب، 5/11 لیتر در دقیقه دبی دارد. برای خرید انواع پمپ آب خانگی می‌توانید از طریق سایت شرکت پمپ ابارا اقدام به خرید آن هم به صورت تک و هم عمده نمایید.

جدول شماره یک مقدار دبی برای هر کدام از وسایل بهداشتی ساختمان را نشان می‌دهد.

لوازم بهداشتی مقدار جریان  (lit/m)
وان 15
ماشین ظرفشویی 10
دستشویی 5/7
دوش 5/11
سینک آشپزخانه 5/9
توالت با فلاش تانک 5/11
توالت با فلاش ولو 95

جدول1: مقدار مصرف لوازم بهداشتی ساختمان (مرجع: مبحث 16 مقررات ملی ساختمان)

برای انتخاب پمپ مورد نیاز آبرسانی اولین قدم تعیین دبی پمپ می‌باشد. به این منظور باید مقدار مصرف کلیه لوازم بهداشتی را محاسبه نموده، با جمع آنها و اعمال ضریب مناسب دبی پمپ را تعیین نمود. روش‌های مختلفی برای این­ کار وجود دارد که جواب­‌های حاصل از آنها لزوماً شبیه به هم نیست. به عبارت دیگر بسته به استانداردهای مختلفی که در کشورها رایج است از روش­‌های متفاوتی استفاده می‌شود که در اینجا بعضی از آنها مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

1. روش تقریبی

به عنوان یک تخمین اولیه می‌­توان از داده‌های جدول زیر برای محاسبه مقدار آب مصرفی استفاده نمود. در این جدول میزان مصرف آب بر حسب مترمکعب در ساعت برای کاربری‌­های مختلف نمایش داده شده است. بار دیگر تأکید می­‌شود اعداد ذکر شده در این جدول صرفاً در حد یک تخمین اولیه بوده و نمی­‌توان از آنها به عنوان داده‌­های نهایی در طراحی سیستم­‌های تأسیسات و انتخاب پمپ استفاده نمود.

محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی

همچنین در صورتی که ساختمان مورد نظر لوکس بوده و با ساختمان‌های معمول و استاندارد متفاوت باشد، تخمین­‌های جدول فوق دور از واقعیت خواهد بود.

برای خرید پمپ آب ساختمان به سایت شرکت پمپ آبارا مراجعه نمایید.

2. روش تعداد نفرات

در این روش که برای مناطق مسکونی کاربرد دارد مقدار آب مصرفی هر فرد در طول روز ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. مقدار آب مصرفی هر فرد بستگی به شرایط زندگی، تعداد افراد خانواده، احتیاجات حرفه‌ای، باغچه، فضای سبز و ... دارد و معمولاً عددی بین 100 تا 250 لیتر در شبانه‌روز برای هر فرد می­‌باشد؛ به طور معمول  آپارتمان‌های معمولی 150 لیتر در شبانه‌روز، آپارتمان‌های لوکس دارای وان، 200 لیتر در شبانه‌روز و ویلاهای لوکس یا آپارتمان با سونا 250 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کنند.

محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی

در روش تعداد نفرات، قسمتی از مصرف روزانه به عنوان پیک مصرفی ساعتی در نظر گرفته می‌شود. برای این منظور ضریبی به نام "ضریب پیک مصرف" در کل مصرف روزانه ضرب می­‌شود تا حداکثر مصرف ساعتی به دست آید. هر چه تعداد واحدهای آپارتمانی کمتر باشد ضریب پیک مصرف به عدد یک نزدیکتر است و هر چه تعداد واحدها افزایش یابد ضریب کوچکتر می‌شود که منطقی به نظر می‌­رسد. جدول شماره 3 ضریب پیک مصرف در حالت­‌های مختلف را نشان می‌دهد. با توجه به جدول فوق در یک مجموع 3 واحدی، 66% سرانه آب روزانه در یک ساعت (ساعت پیک) مصرف می‌شود.

برای خرید پمپ آب مجتمع می‌توانید به سایت شرکت پمپ آبارا مراجعه نمایید.

محاسبه دبی مورد نیاز پمپ آبرسانی

شرکت صنایع آبارا

شرکت صنایع پمپ آبارا در سال ۱۳۷۳ با سرمایه‌گذاری ابارا ژاپن در ایران تأسیس شد. آبارا تولیدکننده انواع پمپ‌های آب خانگی می‌باشد. آبارا یکی از برترین برند و پیشرو در پمپ‌های آب خانگی است.

شرکت صنایع پمپ آبارا تولیدکننده انواع پمپ آب صنعتی، خانگی، مستغرق، آتش‌نشانی و …. در برند آبارا ABR در ایران می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha