• سه‌شنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402031609794
  • خبرنگار : 50622

عضو کمیسیون کشاورزی مطرح کرد

شکست برنامه ششم توسعه در کاهش برداشت از منابع آب

شکست برنامه ششم توسعه در کاهش برداشت از منابع آب

ایسنا/البرز عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح برنامه ششم توسعه برای کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی برداشت از منابع آب کشور، گفت: این موضوع طبق برنامه پیش نرفته و انجام نشده است.

علیرضا عباسی در گفت  و گو با ایسنا، با تأکید بر اهمیت حفظ منابع آب کشور و استان البرز، گفت: باید به موضوع کمبود آب و منابع آبی استان توجه ویژه داشته باشیم و اگر قرار است کاری موثر انجام دهیم باید در مسیرها و جاهای دیگر صرفه جویی کنیم.‌ در برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب برداشت آب در کشور را کاهش می‌دادیم؛ یعنی تقریبا دو میلیارد مترمکعب در سال اما این کار انجام نشده است.

عباسی افزود: بنابراین اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم شرط آن این است که از یک سمت باید با افزایش بهره وری و تغییر روش های آبیاری صرفه جویی کنیم. به عبارتی مقداری که صرفه جویی شده را به بخش های مورد نیاز ببریم نه اینکه بارگذاری های جدید داشته باشیم و به منابع آبی استان لطمه وارد کنیم.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد درباره وضعیت کشاورزی در استان البرز هم گفت: استان البرز از نظر وسعت جغرافیایی تقریبا سه دهم درصد کشور را شامل می شود. بنابراین با توجه به وسعت از لحاظ اراضی کشاورزی وسعت قابل توجهی ندارد. اما البرز این مزیت را دارد که به نوعی قطب علم و فناوری کشور است و مراکز پژوهشی متعددی در حوزه کشاورزی در آن وجود دارد. با وجود این موسسات و مجموعه های علمی که در اختیار دارد بهره وری آن در حوزه کشاورزی نسبت به متوسط کشوری بسیار بالاست.

وی ادامه داد: وقتی عملکردهای موجود در بخش کشاورزی را مقایسه می کنیم با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان  مقایسه می کنیم می بینم اگر یک هکتار در استان  زیر کشت گندم برود شاید تا سه برابر متوسط کشوری هم ما عملکرد بیشتری داشته باشیم. اگر عملکرد متوسط کشوری ۳.۵ تن در هکتار باشد استان تا ۱۰ تن در هکتار عملکرد دارد.

عضو کمسیون کشاورزی در خصوص ظرفیت های کشاورزی استان خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر این است که استان البرز قطب پرورش گل و گیاه کشور است و کشت سبزی و صیفی جات هم توسعه و پیشرفت خوبی در استان دارد. از طرفی همه این موارد محل و مزیت صادرات برای استان هستند. به ویژه استقرار فرودگاه پیام در استان البرز می تواند از آن به عنوان یک امکان و محور ویژه برای صادرات استفاده و کالاهای فاسدشدنی را در کمترین زمان به سایر استان ها صادر کرد. علاوه بر این استان های همجوار هم می‌توانند از این امکان استفاده کرده و صادرات و واردات محصولات را از این طریق داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha