• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402031710602
  • منبع : نمایندگی خوزستان

تصمیم برای احیای روستای تاریخی «بنه‌وار» در لالی

تصمیم برای احیای روستای تاریخی «بنه‌وار» در لالی
روستای تاریخی «بنه‌وار» در لالی

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی گفت: ضوابط مربوط به ساماندهی و احیا روستای تاریخی بنه‌وار لالی، مطرح و در خصوص آنها تصمیم‌گیری شد. تمام ساخت‌وسازها در روستای بنه‌وار لالی بر اساس ضوابط ثبت ملی خواهد بود که تا یک ماه دیگر ابلاغ خواهد شد.

اردشیر کوهزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی کارگروهی را با هدف تدوین ضوابط در این روستا تشکیل داده اظهار کرد: پیگیری امور مربوط به تسهیلات و همچنین طرح‌های پژوهشی، مطالعاتی و نقشه اجرایی ترتیب داده شده است.

او با تاکید بر بسترسازی مناسب برای توانمندسازی بهره‌برداران و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت تاریخی و فرهنگی گفت: مطالعه و تقویت ظرفیت‌های روستا با هدف جذب روستاییان و ساکنان فعلی و همچنین تشویق روستاییان مهاجر به بازگشت به روستا انجام می‌شود.

وی با اشاره به قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این اقدامات علاوه بر مرمت، حفظ و آشکار کردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی این روستا با لحاظ کردن اصالت و یکپارچگی آن است. مراحل گوناگون اعم از تداوم مرمت و استحکام‌بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل مستمر خواهد بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لالی با اشاره به اینکه مرمت و ساماندهی روستا بنه‌وار لالی سال گذشته صورت گرفته بود یادآوری کرد: با هدف مرمت، ساماندهی و حفاظت از ابنیه در معرض خطر سال گذشته با ۲۷۰ میلیون تومان اعتبار به مرمت و ساماندهی بخش‌هایی از این روستا پرداختیم.

او بیان کرد: بافت تاریخی روستای بنه‌وار بناهای تاریخی ارزشمندی همچون دیوانخانه، عمارت‌های اربابی، عمارت هشت در، حمام شاهی قلعه، نقارخانه، ابنیه مسکونی و آسیاب است که هر کدام در جایگاه خود دارای ارزش‌های پژوهشی متعددی هستند.

کوهزاد اضافه کرد: روستای بنه‌وار به لحاظ داشتن نوع معماری بومی و خاص خود سالانه پذیرای گردشگران و پژوهشگران متعددی است، بنابراین مرمت و ساماندهی مستمر این روستا باعث تقویت حوزه گردشگری این منطقه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha