• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402031811461
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رونمایی از کتاب «گنجینه ملی فرش ایران» در دانشگاه کاشان

رونمایی از کتاب «گنجینه ملی فرش ایران» در دانشگاه کاشان

ایسنا/اصفهان دبیر آیین رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران در کاشان گفت: کتاب «گنجینه ملی فرش ایران» تازه‌ترین اثر تورج ژوله است و  جلد نخست آن در قطع سلطانی و با کیفیتی نفیس توسط انتشارات یساولی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

ابوالفضل اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتاب «گنجینه ملی فرش ایران» ۵۰  اثر از آثار موزه ملی فرش ایران را معرفی کرده است که ۲۰ فرش مربوط به دوره صفویه و بقیه نیز بعد از صفویه تا زمان پهلوی اول است و اهمیت آنها از منظر زیبایی شناسی، نوع بافت، محل بافت و... بررسی شده است.

وی افزود: این کتاب، یک مرجع و منبع رسمی برای آشنایی مجموعه دارها، موزه ها و پژوهشگران با آثار موزه ملی فرش ایران است که آشنایی کمتری با آثار موجود در موزه ملی فرش ایران دارند .

اکبری در مورد نویسنده کتاب گفت: تورج ژوله رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر و عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران و یکی از فعالان تخصصی در حوزه‌های تحقیق، تدریس و تالیف درباره فرش ایرانی است که در سال ۱۳۷۵ واحد تحقیقات و مطالعات فرش شرکت سهامی فرش ایران را تاسیس کرد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های «شناخت نمونه‌هایی از فرش ایران»، «برگی از قالی خراسان»، «شناخت فرش، برخی مبانی نظری و زیرساخت‌های فکری»، «پژوهشی در فرش ایران»، «عیوب قالی»، «فرش ایران آیینه فرهنگ و عامیانه‌ها» و آشنایی با طرح‌های فرش ایران و جهان از جمله آثار تورج ژوله است.

اکبری گفت: مشارکت سیروس پرهام، که یک فرش‌شناس بین‌المللی است در تدوین بخش‌هایی از  این کتاب و مقدمه، پرویز تناولی می‌تواند اهمیت این اثر را روشن کند.

دبیر آیین رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران افزود: نویسنده کتاب، پژوهشگر،مولف و مدرس فرش دستباف ایران است که در ۲۰ شهریور ماه ۱۳۴۷ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۶۸ مطالعات و فعالیت‌های مستمر در حوزه‌های مختلف فرش دستباف را آغاز کرده است.

اکبری اظهار کرد: ژوله از سال ۱۳۶۸ مطالعات و فعالیت‌های مستمر در حوزه‌های مختلف فرش دستباف را آغاز کرده و حاصل پژوهش‌های ژوله، آثار و کتاب‌های پژوهشی در حوزه فرش ایران است.

وی تصریح کرد: کتاب گنجینه ملی فرش ایران،حاصل ۱۰ سال مطالعه و پژوهش در حوزه فرش است که به زبان‌های انگلیسی و فارسی در ۲۱۰ صفحه تهیه شده است و هفت فرش معرفی شده در این کتاب مربوط به فرش کاشان بوده و بقیه از تبریز، کردستان، مشهد، بیجار، کرمان، فراهان، هریس، قشقایی و هرات است.

اکبری گفت: کتاب گنجینه ملی فرش ایران، تاثیر قابل توجهی به هویت بخشی حوزه فرش به ویژه حوزه فرش کاشان دارد و طرح و نقش‌های اصیل کاشان که در این کتاب معرفی شده است، می‌تواند هویت فرش کاشان را بار دیگر احیا کند.

وی افزود: آثار معرفی شده در کتاب گنجینه ملی فرش ایران، با قالیبافی عشایری شروع و به هنر قالیبافی شهری کاشان که در فهرست آثار یونسکو ثبت شده به پایان رسیده است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha