• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402031811554
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است

سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است

ایسنا/همدان رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.  

دکتر محمدمهدی مجذوبی پنجشنبه ۱۸ خرداد در همایش روز جهانی ایمنی غذا در دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: وقتی از مؤلفه‌های سلامت صحبت می‌کنیم به طور قطع باید نگاهی به موضوع غذا داشته باشیم و از نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر غافل نباشیم. 

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و محصولات فرآوری شده دو محور اصلی غذا هستند، مطرح کرد: بهداشت مواد غذایی سالانه بر سلامت میلیون‌ها نفر اثرات جدی دارد و عمدتا در کشورهایی که از نظر بهداشتی در رده‌های پایین تری هستند، بیشترین مشکلات را از ناحیه بهداشت مواد غذایی و بیماری‌های آن دارند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.  

وی تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده طی پنج تا هفت سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که جای خرسندی است.

مجذوبی با اشاره به یکی از رسالت‌های دانشگاه و برخی دستگاه‌های اجرایی در راستای کنترل سلامت تولیدکننده‌های مواد غذایی تبیین کرد: با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های متولی امر اقدامات خوبی در راستای نظارت و اعمال استانداردها بر محصولات غذایی صورت گرفته و در چند محور مهم، کیفیت و سلامت محصولات و تولیدات غذایی ارتقاء یافته است. 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در همدان گواهی بهداشت برای محصولات و صادرات آنها صادر می‌شود و از سال ۱۴۰۱ صدور گواهی انطباق در خود استان انجام می‌گیرد و برای نخستین بار کلیه واحدهای تحت پوشش با اقدامات نظارتی در سال گذشته مورد پایش و بررسی قرار گرفتند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دغدغه دیگر در حوزه مواد غذایی، الگوی مصرف است که تولیدکننده و عرضه کننده در آن نقش ندارند و مصرف‌کننده در آن نقش مستقیم دارد که الگوی غلط در این زمینه منجر به افزایش چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون و ... می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری روز ایمنی مواد غذایی اظهار کرد: روز ایمنی مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان ملل تصویب و تأکید شده توسط همه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل حتی کشورهای غیرعضو و مؤسسات خیریه مورد توجه باشد.

دکتر قدرت‌الله رستمی تشریح کرد: اهمیت غذا به حدی بالاست که کشورها در دو قسمت امنیت غذایی و مواد غذایی تشکل‌های رسمی و غیررسمی شکل می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در جهت تولید، نظارت و پایش دارند. 

وی با بیان اینکه آسیب‌های غذایی غیرایمن به حدی است که باعث شده در جهان بسیاری از هزینه‌ها و درآمد کشورها برای پیامدها و عوارض این اتفاق صرف شود، گفت: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری شناسایی شده که با غذای ناسالم مرتبط هستند و از هر ۱۰ نفر یک نفر در سطح جهان به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. 

وی با اشاره به اینکه حتی اگر ۱۰ درصد از این اتفاقات با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی ها کاهش یابد، تعداد بالایی از افراد جامعه انسانی نجات پیدا می‌کنند، مطرح کرد: شعار جهانی این روز «معیارهای استاندارد غذایی باعث نجات جان افراد است» تعیین شده چراکه غذا در واقع بعد از هوا و آب، یکی از نیازهای اساسی بشر است که دولت‌ها سیاست‌های مختلفی را در تأمین غذای سالم برنامه‌ریزی می‌کنند.‌ 

رستمی بیان کرد: برای تولید غذای سالم باید همه چرخه‌های تولید در روند درستی اقدام و عمل کنند، بشر امروزی نمی‌تواند با فعالیت‌های سنتی پاسخگوی نیاز خود باشد و نمی‌تواند با این رویکرد سلامت چرخه تولید و عرضه غذایی را تأمین کند.

وی یادآور شد: دو حلقه مهم و مؤثر در زنجیره سلامت غذا، تولید صنعتی مواد غذایی و نظارت دستگاه‌های دولتی بر چرخه تولید است که اگر رعایت شود بسیاری از مسائل و دغدغه‌های تولید و عرضه سالم مواد غذایی مرتفع می‌شود.   

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان به بخشی از عملکرد این معاونت در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۱ بازدید و پایش مراکز تولید و عرضه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی با رشد قابل توجهی مواجه بوده به طوریکه ۱۵۳۶ بازدید در سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۰۰۰ مورد بازدید در سال ۱۴۰۱ از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی صورت گرفته که نشانگر رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل‌تر است.

وی از صدور ۱۰ مورد گواهی بهداشت صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: صدور این گواهی در سال‌های گذشته در استان همدان انجام نمی‌شد اما با این اتفاق در رشد تولید و صادرات استان تأثیر بسزایی دارد. 

رستمی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، ۱۵ مورد پروانه محصولات آرایشی بهداشتی صادر شده بود که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ پروانه آرایشی بهداشتی صادر شده همچنین در سال ۱۴۰۰ ، ۱۷۲۲ مورد نمونه‌برداری و بررسی عدم انطباق انجام شده که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۲۵ مورد رسید.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم ۳۰ نفر از مسئولان فنی شرکت‌های تولید مواد غذایی و مدیران عامل شرکت‌های صنایع غذایی و کارشناسان حوزه مدیریت غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha