• یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402032113042
  • خبرنگار : 50161

فوق‌تخصص گوارش و کبد عنوان کرد

درمان صحیح و به موقع کبد چرب، بهترین راه مقابله با سیروز کبدی

درمان صحیح و به موقع کبد چرب، بهترین راه مقابله با سیروز کبدی

ایسنا/زنجان فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: افرادی که دچار کبد چرب هستند مطمئن باشند که با درمان صحیح عملکرد کبد در عرض یک یا دو ماه به حالت نرمال برخواهد گشت و منجر به سیروز نخواهد شد.

مریم جامه‌شورانی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص چرایی ابتلا افراد به سیروز کبدی، گفت: هر عاملی که باعث آسیب به کبد می‌شود و سلول‌های کبد را دچار اختلال و ضعف می‌کند در طولانی مدت باعث سیروز کبدی می‌شود. کوچک شدن کبد و عدم کارکرد مناسب کبد که فرد کم‌کم در این مرحله دچار ضعف بدن، کاهش وزن و زردی چشم‌ها و گاهی اوقات خونریزی‌های گوارشی خواهد بود. در این مرحله چون کبد عدم کارکرد مناسب را دارد و ممکن است نیاز به کبد جدید یعنی پیوند کبد داشته باشد.

وی افزود: به نارسایی و ضعف کبد که تقریبا غیرقابل بازگشت است سیروز کبدی گفته می‌شود.

فوق‌تخصص گوارش و کبد درخصوص راه‌های پیشگیری از سیروز کبدی عنوان کرد: قبل از اینکه فرد دچار سیروز کبدی شود حتماً دچار دردهای شکمی، اختلالات کبدی در آزمایشات و اختلالات گوارشی خواهد شد که مجبور می‌شود به پزشک مراجعه کند.

وی تصریح کرد: در مراحل اولیه کاملاً اختلالات کبدی و ضعف کبد قابل بازگشت خواهد بود و توصیه می‌شود که فرد طبق علتی که باعث آسیب به کبد شده که علل خیلی وسیعی دارد از جمله آسیب‌های دارویی، عدم رعایت و عدم مصرف به موقع داروهای لازمه عفونت‌های کبدی، مصرف بی‌رویه دمنوش‌های گیاهی یا بیماری‌های خودایمنی یا ثانویه آسیب کبدی به خاطر بیماری‌های قبلی که فرد دارد اگر این علل جزئی در مراحل اولیه برطرف نشود، منجر به نارسایی شدید کبد خواهد شد.

جامه‌شورانی توصیه کرد: افرادی که مشکل کبد دارند خصوصا افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند که ممکن است در عرض ۱۰ تا ۱۵ سال آینده اگر کبد چرب درمان نشود به سیروز منجر شود با کوچک‌ترین آنزیم‌های کبدی و یا علایم گوارشی به پزشک مربوطه مراجعه کنند و مطمئن باشند که با درمان صحیح، عملکرد کبد در عرض یک یا دوماه به حالت نرمال برخواهند گشت و منجر به سیروز نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha