• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402032214160
  • خبرنگار : 71049

فرجی‌راد پاسخ داد

در تعامل با آمریکای لاتین چه راهبردی را پیش ببریم؟

در تعامل با آمریکای لاتین چه راهبردی را پیش ببریم؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در تعاملات‌مان با منطقه آمریکای جنوبی باید سود و منافع اقتصادی اولویت داشته باشد و در این راستا باید فعالیت با همه کشورهای مهم این حوزه مورد هدف باشد و برای آن برنامه‌ریزی شود.

رضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رییس‌جمهور به آمریکای لاتین گفت: فعلا این سفر اولین قدم دولت آقای رئیسی بعد از دو سال روی کار آمدن است. مبنای کار ما با کشورهای آمریکای لاتین تا حدود زیادی روشن است و در دوره‌های مختلف در یک سطح مشخص وجود داشته است. با کوبا از اول انقلاب روابط صمیمی برقرار بوده و با ونزوئلا بعد از روی کار آمدن چاوز روابط خوب شد و از دوران قبل از آقای احمدی‌نژاد هم مبنایش گذاشته شد، با نیگاراگوئه رابطه داریم اما ظرفیت بالایی ندارد و بیشتر کار سیاسی با این کشور می‌توان کرد اما ونزوئلا ظرفیت اقتصادی خوبی دارد.

وی ادامه داد: روابط ایران و کوبا در حد روابط سیاسی خوب بوده و در سازمان‌های بین‌المللی همکاری خوبی هم داشتیم و تعاملات اقتصادی بد نیست به ویژه در زمینه پزشکی و علمی هم همکاری خوبی داریم.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر اینکه یکی از کارکردهای دولت فعلی می‌تواند افزایش ظرفیت همکاری‌ها فراتر از دولت‌های قبل باشد به ویژه در حوزه اقتصادی گفت: البته تحریم‌ها مانع جدی برای فعالیت اقتصادی گسترده است اما با همه مشکلات و موانع این منطقه جای کار بسیار دارد. به علاوه اینکه اگر ایران می‌خواهد با آمریکای لاتین کار کند، نباید صرفا بر روی چند کشور متمرکز شود. سه کشور برزیل مکزیک و آرژانتین را نباید فراموش کنیم و زمینه همکاری اقتصادی با آنها را نیز باید جدی بگیریم.

فرجی‌راد ادامه داد: مهم‌ترین کشور در این منطقه به نظر من برزیل است که با آمدن لولا داسیلوا شرایط خوبی هم فراهم شده و خوب بود زمینه سفر به برزیل هم در این سفر فراهم می‌شد. برزیل ظرفیت بالایی در این منطقه به لحاظ اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. این کشور جزو گروه بریکس است و قدرتی نوظهور است و صنایع خوبی برای عرضه دارد. قبلا یک سیاستمدار راست‌گرا در این کشور حاکم بود، اما الان شرایط بهتر است. کشور دوم مکزیک است که بسیار صنعتی است و از رشد و توسعه‌ای قابل توجه در این سال‌ها به لحاظ اقتصادی برخوردار شده است.

وی هم‌چنین به تعامل با آرژانتین اشاره کرد و گفت، البته یک سری مشکلات سیاسی با آرژانتین داریم اما باید تلاش شود و گفت‌وگوهای سیاسی انجام شود تا این مساله حل شود. ما همیشه محصولات مورد نیازمان را با قیمت مناسب از این کشور می خریدیم و بسیاری از کالاهای کشاورزی را از آنجا وارد می‌کنیم بنابراین باید راهی پیدا کنیم که با این کشورها در آمریکای جنوبی هم تعامل برقرار شود و به عبارتی در همان آمریکای لاتین هم باید سیاست توازن در تعامل با کشورهای این حوزه را در پیش بگیریم و از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: کار با آمریکای لاتین خوب است و دشمنی هم بین ما و آنها وجود ندارد و آنها هم دوست دارند با ایران و خاورمیانه کار کنند از این رو خوب است سعی کنیم راهبردی را با آمریکا لاتین پیش ببریم که در قبال همکاری و تعامل با کشورهای این منطقه اقتصاد ما بهره‌مند شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha