• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402032214329
  • خبرنگار : 50469

افراد مضطرب بیش‌تر پرخاش می‌کنند

افراد مضطرب بیش‌تر پرخاش می‌کنند

ایسنا/ایلام یک روانشناس تربیتی علائم جسمی اضطراب را پرخوری، سرگیجه، سردرد، انرژی پایین و تپش قلب دانست و گفت: واکنش‌های تند و سریع ، افزایش ضریب هوشی در اثر برخی تغییرات و حتی  خشم از علائم رفتاری اضطراب است. 

"حمید آفتابی" با حضور در ایسنا، اظهار کرد: اضطراب یک نوع اختلال عصبی است و تعریف آن به معنای پریشانی یا دلشوره است. اضطراب یک حس مبهم است همانند ترس، البته معقوله ترس جدا است.
این روانشناس تربیتی ادامه داد: اضطراب علت‌هایی دارد که بعد از بحث ژنتیک  مهم‌ترین عامل آن قرارگیری طولانی مدت در شرایط استرس‌زا است. در بعضی از صحبت‌ها از اضطراب و استرس به یک عنوان یاد می‌شود، در صورتی که دو مقوله متفاوت هستند.
آفتابی با اشاره به اینکه تداوم محیط استرس‌زا باعث اختلال اضطراب می‌شود، تصریح کرد: از علائم جسمی اضطراب می‌توان به پرخوری، سرگیجه، سردرد، انرژی پایین و تپش قلب اشاره کرد. 
وی در خصوص علائم رفتاری اضطراب نیز گفت: واکنش‌های تند و سریع ، افزایش ضریب هوشی در اثر برخی تغییرات و حتی  خشم از علائم رفتاری اضطراب است. البته باید یادآور شد خشم یک مقوله‌ی جدا است.
این روانشناس تربیتی افزود: از لحاظ آماری خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان دچار اضطراب می‌شوند.
آفتابی تاکید کرد: در ریشه یابی علت حقیقی اضطراب می‌توان به سردرگمی، پوچی و عدم اعتماد و اطمینان اشاره کرد.
وی در خصوص راه‌کارهای مقابله با اضطراب نیز گفت: داشتن یک تکیه‌گاه و معتمد می‌تواند یک راه مقابله با اضطراب باشد. همه‌ی ما یک قدرت واحد و معتمد داریم که می‌توانیم به آن اعتماد کنیم. این حقیقت عالم است. برای اینکار نیاز به شناخت خود است. هنگامی که فرد قدم در راه خودشناسی می‌گذارد بسیاری از حقایق عالم را نیز می‌شناسد.
این روانشناس تربیتی در خصوص درمان‌ نیز گفت: دو روش برای درمان اضطراب وجود دارد که یکی رفتار درمانی و دیگری دارو درمانی است. دارو درمانی بر عهده روانپزشکان است. همچنین رفتار درمانی نیز یک تکنیک است که شخص مراجعه کننده به روانشناس یا روانپزشک با تغییر الگوهای رفتاری می‌تواند بر اضطراب غلبه کند.
وی در پایان گفت: تلقین‌های مثبت، کوهنوردی و مسافرت و تماشای دریا از عوامل کاهش اضطراب است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha