• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402032314517
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

به بهانه روز جهانی اهدای خون؛

پاسخ به ابهاماتی در مورد اهدای خون

پاسخ به ابهاماتی در مورد اهدای خون

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی گفت: توجه به مواردی پیش و پس از اهدای خون می‌تواند به سلامتی فرد اهداکننده کمک کرده از طرفی سلامتی عمومی را تضمین کند.

کامبیز مهدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی اهدای خون، اظهار کرد: به مناسبت سالگرد تولد کارل لندشتاینر کاشف گروه‌های خونی، ۱۴ ژوئن روز اهدای خون نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه سابقه اهدای خون به ده‌ها سال قبل از این دانشمند برمی‌گردد چراکه در قرن ۱۷ میلادی این کار برای اولین بار انجام شده و اولین تزریق خون توسط فردی به نام ریچارد لور انجام گرفته است.

مهدی زاده ادامه داد: دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی می‌تواند به کاهش میزان مرگ و میر و ناتوانی ناشی از خون ریزی شدید هنگام زایمان و پس از زایمان کمک کند؛ اهدای خون مساوی است با اهدای فرصت زندگی دوباره به انسانی دیگر. بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت آماری برخی گروه‌های خونی در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر، کمتر است؛ به همین دلیل تامین خون موردنیاز برای آن‌ها در مدت‌زمان کم میسر نخواهد بود، افزود: انتقال خون در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف موثر است.

مهدی زاده بیان کرد: افرادی که میزان آهن خونشان زیاد است و به بیماری هموکروماتوز مبتلا هستند، با خون دادن می‌توانند میزان آهن بدن را کنترل کنند. از طرفی اهدای خون به درمان مشکلات قبلی و عروقی نیز کمک می‌کند. به این صورت که با کاهش میزان آهن خون، غلظت خون کاهش می‌یابد و احتمال گرفتگی عروق هم پایین می‌آید.

قبل از اهدای خون چه کنیم؟

وی با بیان اینکه با خون دادن منظم، می‌توان کلسترول خون را پایین نگه داشت و از رسوب چربی در رگ‌های خونی جلوگیری کرد، اظهار کرد: افزایش کلسترول خون با بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی مساوی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، از هر هزار نفر در یک جامعه توسعه‌یافته ۴۰ نفر و در یک کشور درحال‌توسعه ۱۳ نفر در سال خون اهدا می‌کنند، تصریح کرد: افرادی که تصمیم دارند خون اهدا کنند باید شرایطی داشته باشند که داشتن سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال، وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم از جمله آن است.

مهدی زاده بیان کرد: در زمان انتقال خون باید کارت شناسایی همراه داشته باشید و حداکثر تعداد دفعات انتقال خون در زنان ۳ و در مردان ۴ مرتبه در سال است.

وی با بیان اینکه فاصله بین اهدای خون نباید کمتر از ۸ هفته باشد، افزود: اگر برای اولین‌بار تصمیم دارید به خون اهدا کنید و اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از انتقال خون با پزشک خود مشورت کنید.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه بهتر است قبل از اهدای خون، از مواد غذایی که حاوی آهن هستند مثل گوشت قرمز، اسفناج، مرغ و ماهی بخورید، ادامه داد: چهار تا شش ساعت قبل از خون دادن حتما غذا میل کنید و اگر به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، نباید خون بدهید.

خون دادن برای زنان مضر است؟ 

مهدی زاده با بیان اینکه در یک سال گذشته نباید سابقه عمل جراحی، دریافت خون یا تزریق هورمون داشته باشید، بیان کرد: پس از خون دادن و کاهش میزان آهن خون، احتمال ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن در زنان بیشتر از مردان است که مصرف قرص آهن می‌تواند به بازگشت آن کمک کند.

وی افزود: بعد از هر بار خون دادن، معمولا باتوجه‌به توصیه پزشک، ۳۰ عدد قرص فروسولفات به بانوان داده می‌شود که باید به‌طور کامل مصرف کنند. این قرص‌ها باید به مدت ۱۰ روز و روزانه ۳ عدد (صبح، ظهر و شب) استفاده شود. تقریبا تا ۲ ساعت بعد و ۱ ساعت قبل از مصرف قرص، از خوردن چایی و قهوه پرهیز کنید. بهتر است که این قرص را با معده خالی نیز مصرف نکنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

مهدی زاده بیان کرد: مواد غذایی مثل گوشت قرمز، ماهی و جگر سرشار از آهن هستند و سریع‌تر از آهن موجود در سبزیجات مثل اسفناج، عدس و لوبیا جذب بدن می‌شوند. بهتر است بعد از مصرف این مواد غذایی از خوردن چای و قهوه خودداری کنید؛ چراکه جذب آهن را مختل می‌کنند.

وی اظهار کرد: شرایط اهدای خون برای آقایان، در حالت کلی شامل شرایط عمومی اهدای خون است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. قبل از اهدای خون میزان فشارخون و تعداد هموگلوبین‌های خون اندازه‌گیری می‌شود تا در صورت کم‌خونی یا فشار پایین، انتقال خون انجام نشود.

مهدی زاده در پاسخ به این سوال که چه افرادی نمی‌توانند خون اهدا کنند، افزود: بیماران مبتلا به بیماری‌های آمیزشی، ایدز و هپاتیت B و C و افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند که نوعی بیماری خودایمنی محسوب می‌شود، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی اظهار کرد: اگر بیماران مبتلا به دیابت توانسته باشند میزان قند خون خود را کنترل کنند، می‌توانند خون بدهند. اما درصورتی‌که انسولین مصرف می‌کنند، نباید خون اهدا کنند؛ همچنین زنان باردار و شیرده، افرادی که مشکلات خونی از قبیل بیماری خونی، کمبود تعداد هموگلوبین یا کاهش سلول‌های خونی دارند، بیماران مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، افرادی که در یک سال گذشته بدن خود را تتو کرده‌اند و افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

فوایدی پس از اهدا برای بدن

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی بیان کرد: اهدای خون نه‌تنها باعث رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه روی جسم و سلامت بدن نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد؛ تحقیقات نشان داده که اهدای خون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان موثر است.

مهدی زاده ادامه داد: کنترل میزان آهن خون می‌تواند سلامت کبد را تضمین کند؛ تجمع این ماده در کبد می‌تواند در طولانی‌مدت باعث بروز سیروز کبدی شود و از طرفی اگر میزان آهن موجود در بدن زیاد باشد، با انتقال خون می‌توان این مقدار را کاهش داد. افزایش آهن در رگ‌ها باعث تجمع جربی در عروق شده و در نتیجه احتمال گرفتگی رگ و بروز مشکلات قلبی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هر دفعه خون دادن باعث سوختن ۶۵۰ کالری می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان گفت که انتقال خون یک روش موثر برای کنترل یا کاهش وزن محسوب می‌شود، افزود: با اهدای خون امکان ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

مهدی زاده با بیان اینکه پیش از اهدای خون از خوردن داروهایی مثل آسپرین خودداری کنید، افزود: شب قبل از انتقال خون خواب خوبی داشته باشید و از انجام ورزش یا کار سنگین خودداری کرده و از چند ساعت قبل به مقدار کافی آب بنوشید و ناشتا خون ندهید.

وی با بیان اینکه بهتر است بعد از اهدای خون رانندگی نکنید، تصریح کرد: اگر سابقه حالت تهوع بعد از خون دادن را دارید، قبل از اهدای خون مواد غذایی زیادی میل نکنید.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه انتقال خون و فرآورده‌های خونی سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد و به بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می برند کمک می‌کند زندگی طولانی تر و با کیفیت زندگی بالاتری داشته باشند، تصریح کرد: همچنین این کار نقش حیاتی در مراقبت مادران پس از زایمان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha