• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402032314579
  • خبرنگار : 50233

مدیرکل محیط زیست استان سمنان خبر داد:

تامین آب حیات وحش از منابع زیرزمینی با ۲۲ تلمبه بادی

تامین آب حیات وحش از منابع زیرزمینی با ۲۲ تلمبه بادی

ایسنا/سمنان مدیرکل محیط زیست استان سمنان از ایجاد ۲۲ تلمبه بادی برای تامین آب حیات وحش از منابع آب زیرزمینی در ایستگاه های این استاندر دوره های مختلف خبر داد.

بهرامعلی ظاهری در جمع خبرنگاران با اشاره به تنوع زیستی مناسب در این استان اظهار کرد: سه عنصر و عامل آب، غذا و امنیت زیستی سبب شده که با وجود اقلیم غالبا بیابانی استان، تنوع زیستی بسیار خوبی در استان شکل بگیرد.
وی با اشاره به خشکسالی های مداوم در یکی دو دهه اخیر افزود: در گذشته تنها ۶ تلمبه بادی در زیستگاه های استان وجود داشته اما در چند سال اخیر تعداد این تلمبه های بادی به ۲۲ عدد رسیده است.

وی ادامه داد: این تلمبه ها با استفاده از انرژی بادی آب مورد نیاز را از منابع زیرزمینی برای استفاده حیات وحش زیستگاه تامین می کنند.

ظاهری به اهمیت زیستگاه توران به عنوان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی اشاره و تصریح کرد: تنها در این زیستگاه مهم ۱۷ تلمبه بادی برای تامین آب مناسب برای حیات وحش ایجاد شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده امسال مشاهدات بسیار خوبی از گونه برند و مهم یوزپلنگ در توران که تنها زیستگاه زایای یوز ایرانی است، داشته ایم.

وی به تنوع گونه های طعمه در این زیستگاه اشاره و خاطرنشان کرد: مشاهدات متعدد یوز که در راس هرم زیستی قرار دارد گویای تنوع و جمعیت مناسب از دیگر گونه ها و از جمله گونه های طعمه است.

ظاهری با بیان اینکه با وجود این همه تلاش زیستگاه های استان متاثر از خشکسالی ها بودند خاطرنشان کرد: احیای زیستگاه گور ایرانی در بزرگترین پارک ملی خشکی ایران در کویر مرکزی ، یکی دیگر از توفیقات سازمان محیط زیست استان در این سال ها است.

وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر هیچ بیماری واگیرداری در سطح حیات وحش استان نداشتیم افزود: در زمینه ایمن سازی زیستگاه ها طی این سال ها با حمایت های انجام شده اقدامات مناسبی در استان صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha