• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402032314725
  • خبرنگار : 71667

پاسخ مدیر عامل شرکت ملی پست به چند سوال مهم

پاسخ مدیر عامل شرکت ملی پست به چند سوال مهم

بیمه مرسولات پستی، نحوه ارسال وجه نقد و تأخیر در ارسال مرسولات به خارج از کشور برخی از مهم ترین مسائلی بودند که مدیرعامل شرکت ملی پست با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره آنها توضیح داد.

به گزارش ایسنا، محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست- درباره امکان ارسال وجه نقد از داخل به خارج از کشور اظهار کرد: بر اساس قانون نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا متعهد هستند که اسکناس را از طریق پست جابه جا نکنند.

وی افزود: بنابراین این موضوع فقط داخل ایران نیست و در هیچ جای دنیا به هیچ عنوان پول نقد چه در قابلب ارز چه در قابل اسکناس اجازه نمی دهند و اگر اظهار هم کنند به عبارتی ضبط می شود. ممکن است یک کشوری پول را در میان کتاب بگذارند، بنابراین اگر مشخص شود ضبط می شود بنابراین تعهدی ندارند. در گذشته پست مالی وجود داشت که درحال حاضر بسیاری از کشور ها آن را دارند اما در ایران این موضوع به صورت پست بانک وجود دارد که پست های مالی جزو شرح وظایفشان است و با توجه به سیستم بانکی دیگر کسی زیاد از پست مالی استفاده نمی کند.

لیائی در پاسخ به یک سوال مبنی بر بیمه مرسولات پستی گفت: در زمان ثبت مرسوله در پست بیمه آن مشخص می شود. به عبارتی مشخص می کنند ارزش بسته به طور مثال چقدر است و درصورتی که تمایل معادل آن داشته باشند بیمه می کنند و پس از این موضوع هم شرکت ملی پست هم موظف است غرامت آن را درصورت آسیب دیدن مرسوله پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه سخنانش تصریح کرد: این موضوع طبیعی است و دو درصد مرسولات در دنیا شامل تأخیر یا غرامت می شود بنابراین اگر براساس SLA نباشد و رعایت نشده باشد ما موظف هستیم غرامت را پرداخت کنیم. همه این موارد سامانه دارد و مرسوله هنگام ثبت و ارسال مشخص و پرسیده می شود که نیاز به بیمه و زمان خاص دارد یا خیر؛ همه این موارد براساس کد رهگیری  رصد می شود.

وی همچنین درباره علت تأخیر در ارسال مرسولات پستی به خارج از کشور اظهار کرد: این موضوع بستگی به انتخاب نوع سرویس فرستنده هنگام ارسال مرسوله  دارد. همانگونه که در ایران پست عادی و سفارشی، ویژه و پیشتاز داریم، این سرویس ها را در خارج از کشور هم داریم، به عبارتی در خارج از کشور انتخاب می کنند که مرسوله و بسته پستی آنها برچه اساسی ارسال شود. ما براساس یک  SLA که جهانی هم است  موظف هستیم مرسوله را به موقع به دست گیرنده برسانیم. اگر سرویس عادی را انتخاب کنند، این سرویس به همراه سرویس سفارشی در ایران طی حدود یک هفته به ایران می رسد. ولی سرویس پیشتاز ظرف مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در داخل ایران است.

لیائی تصریح کرد: اگر استان همجوار باشد ارسال مرسوله ۴۸ ساعت طول می کشد، به دست گیرنده برسد و اگر استان غیر همجوار باشد براساس  SLA که ما به آن متعهد هستیم باید زمان بندی را رعایت کنیم، در مدت ۷۲ ساعت بسته پستی به دست گیرنده می رسد. این موضوع در خارج از کشور با توجه به اینکه مسیر هوایی یا زمینی می تواند تأثیر گذار باشد، ممکن است طولانی تر باشد ولی ما خیلی جایگاه بدی در زمینه زمان بندی نداریم. همچنین بخشی از ارسال بسته های پستی به خارج از کشور از طریق مسیر هوایی و زمینی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه سرانه پستی در داخل کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی و پیشرفته بسیار پایین است، تصریح کرد: حدودا هر عضو اتحادیه اروپا در سال ۶۰۰ مرسوله پستی سرانه آن است؛ در واقع هر نفر در سال به صورت میانگین ۶۰۰ مرسوله جابه جا می کند، درصورتی که در ایران این عدد حدود ۱۰ است به عبارتی تقریبا ما ۶۰ برابر کشورهای توسعه یافته نسبت به سرانه پستی عقب هستیم.

وی در پایان گفت: خواهشم از هموطنان خارج از کشور این است همانگونه این فرهنگ درآنجا جا افتاده است، با استفاده از ارسال و دریافت مرسولات به فرهنگ سازی در کشور ما کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha