• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402032314733
  • خبرنگار : 71619

تپه «باباعلی» معطل چیست؟

تپه «باباعلی» معطل چیست؟

تپه باستانی «باباعلی» در استان همدان، در سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، اما در ۲۰ سال گذشته حریم و عرصه‌ای برای آن مصوب نشده و این روزها با مشکلات ساخت‌وساز در محدوده حریم و عرصه مواجه شده است.

خدیجه ملامیرزایی، مسؤول ثبت و حریم و بافت‌های تاریخی استان همدان، کاوش این تپه باستانی را پراهمیت و ضروری دانست و به ایسنا گفت: کاوش تپه «باباعلی» خیلی برای ما اهمیت دارد و منتظریم فرمانداری برای آن تعیین اعتبار کند. کاوش این تپه که به منظور تعیین حریم و عرصه پیگیری شده، جزو موارد اضطراری است.

او افزود: این تپه از لحاظ تاریخی بسیار مهم است و در میان روستای باباعلی واقع شده که پیرامون آن ساخت‌وسازهای زیادی در حال انجام است. از طرفی ساکنان زیادی هستند که زمین‌هایشان بدون استفاده مانده و نمی‌توانند ساخت‌وسازی در آن انجام دهند. باید این تپه تعیین حریم و عرصه شود تا بتوانیم بگوییم چند پلاک در عرصه آن قرار دارد و آن‌ها را تملک کنیم یا زمین معوض در اختیار مالکان آن پلاک‌ها قرار دهیم.

ملامیرزایی گفت: خانه‌های روستایی‌ها اغلب قدیمی است و بیش از ۴۰  تا ۵۰ سال قدمت دارد، اما امکان بازسازی و ساخت‌وساز ندارند و از طرفی بضاعت روستاییان کم است و نمی‌توانند زمین جایگزین فراهم کنند و این در حالی‌ است که میراث‌ فرهنگی برای تملک کمترین اعتبارات را دارد.  این موضوع باید با حمایت دهیاری، بخشداری، فرمانداری و بنیاد مسکن انجام شود.  

مسؤول ثبت و حریم و بافت‌های تاریخی استان همدان ادامه داد: سال گذشته شاید با بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی می‌توانستیم این تپه را کاوش کنیم، اما چنین مبلغی امسال کافی نیست. برای کاوش این تپه به بودجه‌ای بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز داریم تا مشکلات این تپه و مردم روستا حل شود. در طول این سال‌ها هم برای تعیین حریم آن خیلی دوندگی کردیم و از وزارتخانه میراث فرهنگی هم متاسفانه نتوانستیم بودجه‌ای بگیریم. از سوی فرمانداری چندین مرتبه به ما قول تامین اعتبار دادند، اگر امسال این هزینه تأمین شود، کاوش این تپه را انجام خواهیم داد و مشکلات مردم حل خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha