• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032314950
  • خبرنگار : 50107

استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد پاسخ داد

پدیده ال‌نینو چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟

پدیده ال‌نینو چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟

ایسنا/خراسان رضوی استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خوشبختانه پدیده ال‌نینو در منطقه خاورمیانه و از جمله ایران با ترسالی همراه است و معمولا بارش‌ها در فصل پاییز و تاحدودی در زمستان بیشتر از نرمال خواهد بود.

دکتر عباس مفیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پدیده ال‌نینو اظهار کرد: در پیش‌بینی‌هایی که برای شرایط جوی و منطقه‌ای انجام می‌‎دهیم، این موضوع ثابت شده که ممکن است شرایط بارش یا دمای ایران با بخش‌های دیگری از کره زمین ارتباط داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال براساس پیش‌بینی‌ها و پایش‌های اقیانوس آرام امسال اتفاقی در حال وقوع است که مرکز تا شرق اقیانوس آرام را گرمتر از شرایط معمول می‌کند. ناهنجاری مثبت دما در حال وقوع بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد از همین ماه دماها مثبت شده و در ماه اکتبر برجسته‌تر می‌شود. اقیانوس آرام در روند دمای بالاتر از نرمال قرار گرفته که در آمریکای شمالی و کشورهای نزدیک قسمت شرقی اقیانوس آرام نام این پدیده را ال‌نینو گذاشتند.

مفیدی بیان کرد: پدیده ال‌نینو بدین معنی است که بخش‌های مرکزی و شرقی اقیانوس آرام از شرایط نرمال خود گرمتر می‌شود. یکی از شاخص‌های علمی بررسی این موضوع این است که اگر دمای اقیانوس در بخش‌های استوایی نیم درجه و بیشتر افزایش داشته باشد، آن ماه وارد فاز ال‌نینو یا فاز گرم می‌شود و برای یک تا دو سال ادامه پیدا می‌کند. هرچه تداوم این ناهنجاری بیشتر باشد، وضعیت جوی و اقلیمی جهانی نیز به همین ترتیب گسترده‌تر خواهد بود.

استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این اتفاق برای مردم فیلیپین، استرالیا و پرو به صورت مستقیم اتفاق می‌افتد و از پاییز سال بسیار خشکی را تجربه می‌کنند، بارش‌ها کمتر می‌شود و به ویژه در استرالیا آتش‌سوزی‌ها به دلیل افزایش دما و کاهش بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند. غیر از استرالیا، آمریکای جنوبی و لاتین نیز به طور مستقیم درگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه پدیده ال‌نینو در منطقه خاورمیانه با ترسالی همراه است و معمولا بارش‌ها در فصل پاییز و تاحدودی در زمستان بیشتر از نرمال خواهد بود. این پدیده هر ۵ تا ۷ سال یک بار به طور متوسط در اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد. زمانی که این پدیده رخ می‌دهد موجب خشکسالی، کاهش بارش و پیامدهای ناشی از آن و گسترش آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

مفیدی با بیان اینکه اگر ال‌نینو در خاورمیانه شروع شود، بعد از گذشت چند ماه، در دوره بعد، موجب افزایش بارش‌ها می‌شود، عنوان کرد: شاید این پدیده بر دماها اثر زیادی نداشته باشد اما موجب افزایش بارش‌ها می‌شود. این پدیده موجب خوشحالی است که بعد از طی کردن یکی از طولانی‌ترین پدیده‌‎هایی که موجب خشکسالی شد، اکنون با افزایش بارش مواجه می‌شویم.

استادیار گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: هنوز پدیده ال‌نینو آغاز نشده و قرار است این روزها خود را نشان دهد که اثر خود را با تاخیر در جو می‌گذارد. اکنون اقیانوس آرام وارد فاز گرم شده و پدیده ال‌نینو در پایان تابستان و اوایل پاییز قوی‌تر می‌شود که می‌توانیم انتظار داشته باشیم فصل سرد یا پاییز و زمستان پربارش‌تری باشد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص تاثیر پدیده ال‌نینو در خراسان رضوی کار سختی است، تصریح کرد: ما معمولا از اظهار نظر در مورد محدوده کوچکتر خودداری می‌کنیم، زیرا این پدیده بزرگ‌مقیاس بوده و ممکن است به طور مثال بارش‌ها در نیمه غربی بیشتر شود اما در خراسان رضوی تغییری نداشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha