• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402032315171
  • منبع : اداره کل منابع طبیعی استان تهران

اثر بخشی سازه‌های آبخیز در کاهش خسارات ناشی از سیل

اثر بخشی سازه‌های آبخیز در کاهش خسارات ناشی از سیل
عکس تزئینی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان تهران بر اثر بخشی سازه های آبخیز در کاهش خسارات ناشی از سیل در استان تهران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا نصرتی اظهارکرد: با توجه به قرارگیری استان تهران در نوار غربی –شرقی دامنه جنوبی البرز، این استان یکی از مناطق سیل‌گیر کشور محسوب می‌شود که همین امر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز را امری اجتناب ناپذیر کرده است.

نصرتی در ادامه گفت:  از اوایل دهه ۷۰ تاکنون بالغ بر ۵۰۰۰ سازه آبخیزداری در سطح حوزه های آبخیز استان اجرا شده است.

وی افزود: در خصوص کنترل رسوب از مبدا مسیل‌ها و رودخانه‌های مشرف به شهر تهران نیز تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سازه کنترل سیلاب و رسوب اعم از سازه‌های سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، بتنی و خشکه چین و ... در سه دهه اخیر توسط این اداره کل در ۱۴ حوزه آبخیز شمال تهران اجرا شده است و طبق مطالعات تفصیلی اجرایی تعداد ۲۰۰۰ سازه کنترل سیلاب و رسوب با حجم حدود ۴۸۰ هزار مترمکعب در حوزه های آبخیز مشرف به شهر تهران پیش بینی شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان تهران افزود: طبق پژوهش‌های انجام شده میزان رسوب، در بارش‌های مشابه میزان دبی حاصله بعد از اجرای طرح و متعاقب آن رسوب حاصل از آن تا حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است که نشان دهنده اثر مثبت این عملیات بوده  و  مطالعات انجام شده در حوزه‌های آبخیز شمال  تهران، اجرای عملیات آبخیزداری  نیز  سبب کاهش ۳۰ درصدی حجم سیلاب شده که  این مسئله در سیل اخیر شهرستان فیروزکوه  و کاهش خسارات آن کاملا مشهود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نصرتی در انتها گفت: طبق مطالعه ارزیابی اثربخشی انجام شده با اجرای عملیات پیش‌بینی شده در مطالعات تفصیلی-اجرایی به میزان ۴۰ درصد از خسارت‌های متحمل بر حوزه‌های آبخیز کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha