• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402032415699
  • منبع : نمایندگی مازندران

سرپرست حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد

لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت کرم ساقه خوار برنج

لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت کرم ساقه خوار برنج

ایسنا/مازندران سرپرست حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت نسل اول کرم ساقه خوار برنج در مزارع شالیزاری تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با اشاره به لزوم مبارزه تلفیقی برای مدیریت نسل اول کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری، اظهار کرد: کرم ساقه خوار برنج یکی از آفات مهم برنج بوده که دارای ۲ تا ۳ نسل در سال است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این آفت در نسل اول موجب مرگ جوانه مرکزی گیاه برنج و در نسل دوم باعث سفید شدن خوشه می شود، افزود: این آفت در صورت عدم مدیریت مناسب می تواند خسارت اقتصادی به محصول وارد کند لذا برای جلوگیری از خسارت احتمالی، مبارزه با این آفت در قالب روش های مبارزه تلفیقی توصیه و تاکید می شود.

وی با بیان اینکه مبارزه زراعی و مکانیکی یکی از روش های مبارزه با این آفت است، اضافه کرد: حذف بوته های آلوده (بوته هایی که غلاف برگ آنها به رنگ قهوه‌ای یا طلایی شدند (در ارقام محلی مانند طارم هاشمی و طارم محلی، سه و پنج هفته بعداز نشاکاری و در ارقام پرمحصول مانند فجر، ندا و شیرودی) در هفته‌های پنجم و هفتم بعد از نشا انجام شود.

این مسئول با اظهار اینکه مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکوگراما علیه تخم کرم ساقه خوار از راهکارهای مبارزه با این آفت است، تصریح کرد: برای مبارزه شیمیایی با کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری در محدوده زمانی مشخص شده از سوی کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت برنج و در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت اقتصادی شود، می‌توان از سموم ذیل به‌میزان توصیه شده در نسل اول فقط در اراضی زود کاشت که نشای بالای ۱۵ تا ۲۰ روزه دارند استفاده کرد که شامل گرانول پادان (کارتاپ) ۴ درصد به میزان ۳۰ کیلوگرم در هــکتار و گرانول ریجنت (فیپرونیل) ۰.۲ درصد به میزان ۲۰ کیلوگرم در هکتار استفاده کرد.

بیگی با تاکید بر خودداری از مصرف سموم توصیه نشده و یا گرانولپاشی در خارج از محدوده زمانی تعیین شده، تصریح کرد: برای تاثیر مطلوب گرانول مصرفی، ارتفاع آب مزرعه را به میزان ۳ تا ۵ سانتیمتر تنظیم و سپس ورودی و خروجی آب را بسته و تا ۴۸ ساعت آینده از آبیاری مزرعه جلوگیری شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: در صورت عدم امکان مدیریت آب در مزرعه می‌توان از سموم مایع نظیر فنیتروتیون به‌میزان ۱.۵ لیتر در هکتار برای محلول‌پاشی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزان قبل از هر اقدامی با کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی منطقه برای اطلاع دقیق از زمان و روش مناسب مبارزه مشورت و سموم توصیه شده را از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند، گفت: کشاورزان شالیکار برای کسب اطلاعات و راهنمائی های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه‌پزشکی منطقه مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha