• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402032415760
  • خبرنگار : 50180

امام جمعه کرمانشاه:

به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر نیاز داریم

به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر نیاز داریم

ایسنا/کرمانشاه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه به توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌بر احتیاج داریم، از مسئولین جهاد کشاورزی استان خواست تا روی خشکه‌کاری پژوهش کنند.

آیت الله مصطفی علما، امروز(24 خرداد) در نشست با مدیران جهاد کشاورزی استان، با اشاره به اقتدار کنونی ایران اسلامی در دنیا، گفت: در شرایطی که در دنیا حرف برای گفتن داریم، نباید برای تامین گندم و برنج و دیگر محصولات کشاورزی دستمان به سوی دیگر کشورها دراز باشد.

وی افزود: خودکفایی در زمینه تامین محصولات کشاورزی همت و ابتکار عمل مجموعه جهاد کشاورزی را می‌طلبد و باید این امر را محقق کنیم.

آیت الله علما سپس با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی، گفت: استان کرمانشاه در زمینه تولید بسیاری محصولات کشاورزی حرف برای گفتن دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه توسعه بخش کشاورزی کرمانشاه نیاز به کار جهادی دارد، افزود: همین که بخش اعظمی از 900 هزار هکتار اراضی زراعی استان دیم است، یک محرومیت بزرگ است. 

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم، از مسئولین جهاد کشاورزی استان خواست تا با انجام کارهای تحقیقاتی بستر را برای توسعه کشت گیاهان کم آب‌بر فراهم کنند. 

آیت الله علما با اشاره به سابقه استان کرمانشاه در کشت برنج، گفت: برنج تولیدی در استان که برنجی خوش عطر بوده در برخی از استانهای کشور مثل استان گلستان به صورت خشکه کشت می شود و هفته‌ای یکبار به آن آب می دهند، لذا از مدیران جهاد کشاورزی انتظار می‌ رود با انجام کار پژوهشی امکان کشت دوباره این محصول را در کرمانشاه بررسی کنند.

وی تاکید کرد: اگر برنج کاری به صورت خشکه کاری در استان رونق بگیرد، افزایش چشمگیر درآمدهای کشاورزان را شاهد خواهیم بود.

آیت الله علما در ادامه با اشاره به صاحب برند بودن نخود کرمانشاه، گفت: کیفیت نخود تولیدی در استان بالا بوده، به نحوی که در دیگر کشورها شناخته شده است. از سوی دیگر نخود جزو محصولات با نیاز آبی کم است و توسعه بیشتر کشت این محصول می تواند در کنار مدیریت منابع آبی، درآمدزایی بالایی را برای استان به همراه داشته باشد.

وی اشاره ای هم به سابقه زعفران کاری در استان داشت و گفت: زعفران تولیدی در استان نیز جزو انواع با کیفیت است و با توجه به نیاز آبی کم این گیاه، می تواند مورد توجه قرار گیرد. 

آیت الله علما با بیان اینکه حوزه صنایع دستی استان نیز نیاز به نگاه ویژه دارد، گفت: به عنوان مثال گلیم هرسین ظرفیت های خیلی خوبی داشته و با به روز کردن نقشه و طرح های آن می توان زمینه درآمدزایی بالایی را از قِبَل آن برای شهرستان فراهم کرد.


انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha