• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402032415977
  • خبرنگار : 71579

افتتاح بخش اول پروژه ریلی شلمچه-بصره

افتتاح بخش اول پروژه ریلی شلمچه-بصره

منابع عراقی از افتتاح بخش اول پروژه خط ریلی شلمچه به بصره خبر دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از بغداد الیوم، محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد و اسعد العیدانی، استاندار بصره امروز(چهارشنبه) نشستی در گذرگاه مرزی شلمچه به منظور افتتاح بخش اول پروژه ریلی بصره-شلمچه برگزار کردند.

محمد کاظم آل صادق واسعد العیدانی صبح امروز نیز با هم دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

دو طرف در این دیدار در خصوص خط ریلی شلمچه-بصره و اهمیت این پروژه رایزنی کردند.

اخیرا وزارت حمل و نقل عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ایران بر سر احداث خط راه آهن بین شهرهای بصره و شلمچه توافق امضا کرده است.

این وزارت همچنین اعلام کرد که بر سر از بین بردن مین‌های باقی مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک بر روی شط العرب با طرف ایرانی توافق کرده است.

در این بیانیه آمده است که خط راه آهن بصره-شلمچه تنها برای انتقال مسافران است و نمی توان از آن برای انتقال کالا استفاده کرد.

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که انتقال کالا تنها به یک دلیل از طریق قطارها انجام نمی شود و آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که پروژه خط راه آهن شلمچه به بصره از پروژه های حیاتی و راهبردی میان ایران و عراق است.

پیش از این، وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن بررسی آخرین روند پروژه ریلی شلمچه به بصره، درباره موضوعات سفرهای اربعین زوار ایرانی و برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل در بغداد گفت‌وگو کردند.

مهرداد بذرپاش در تماس تلفنی با رزاق محیبس السعداوی - وزیر حمل و نقل جمهوری عراق، پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی  بر مسئولیت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پیگیری ساخت خط ریلی شلمچه به بصره و مسئولیت مدیرعامل راه آهن در پیگیری روزانه و مستمر و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته اشاره کرد.

در نشست فروردین ماه وزرای دو کشور در تهران، دو کشور ایران و عراق برای  ساخت خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند که بر اساس آن احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه مورد نیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha