• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۴۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402032516161
  • خبرنگار : 71619

درگذشت ۳ هنرمند، شروع ناگهان و ماجرای یک مرگ مرموز

درگذشت ۳ هنرمند، شروع ناگهان و ماجرای یک مرگ مرموز

درگذشت یک بازیگر قدیمی، یک مترجم پیشکسوت و یک نویسنده آمریکایی، حضور مستندهای زنان ایرانی در جشنواره ملبورن، توصیه‌ای برای کتابخوان شدن کودکان و نوجونان، شروع ناگهان علیرضا قربانی در سعدآباد، کرسی جدید ایران در یونسکو، اعلام شایع‌ترین بیماری‌های حج و توصیه به زائران و کشف روستای هفت‌هزارساله در شمال غرب ایران از تازه‌های فرهنگی هنری ۲۴ خردادماه بود.

به گزارش ایسنا،  اسماعیل سلطانیان ـ بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون ـ بامداد ۲۴ خردادماه در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. سلطانیان همین چند هفته قبل با ایسنا گفت‌وگویی داشت. در صحبت‌هایش هنوز امید به بهبود و بازگشت به کار موج می‌زد. او در آخرین صحبت‌هایش به خبرنگار ایسنا گفته بود که فعلا ناتوان است و باید صبر کند ببیند خدا برایش چه می‌خواهد و آیا می‌تواند به عرصه بازیگری برگردد یا خیر.

علی‌اصغر بهرامی ـ مترجم هم در این روز در ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

مستندهای زنان ایرانی در جشنواره ملبورن

همچنین جشنواره بین‌المللی مستند ملبورن در بخشی ویژه با عنوان ویترین کارگردانان مستند زن ایرانی به نمایش سه مستند خواهد پرداخت.  مستندهای «هما» به کارگردانی گلاره عباسی، «آشیانه خالی» ساخته فریبا عرب و «بدون فرزند» ساخته سارا بهرام‌جهان در این جشنواره سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد. 

اکران «کت چرمی» در آلمان

افزون بر این، اکران فیلم «کت چرمی» همزمان با سینماهای ایران در برخی شهرهای کشور آلمان آغاز شده و در دوسلدورف، کلن، فرانکفورت، گوتنبرگ، برلین، مونیخ و… به نمایش درآمده است. 

«مهاجران» در سینما

در ادامه خبر رسید که فیلم سینمایی-تجربی «مهاجران» به کارگردانی مسعود احمدی از ۳۱ خرداد در سینماهای هنر و تجربه در سراسر کشور اکران می‌شود. این فیلم یک فیلم تجربی با زمان ۸۵ دقیقه، فاقد دیالوگ و میان‌نویس است.

رقیب زنان حرامسرای مظفرالدین شاه که بود؟

گزارشی هم از یکی از نمایش‌هایی داشتیم که این روزها روی صحنه است، نمایش «اتول سورون» که اجرای آن از دوم خرداد در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده و تا روز هشتم تیرماه به اجرای خود ادامه می‌دهد. نمایش «اتول سورون» ماجرای ورود اولین اتومبیل به ایران به دستور مظفرالدین شاه قاجار است؛ نمایشی کمدی و ایرانی، با نمایه‌هایی از تاریخ آن دوران و آنچه در این میان موضوع را جالب‌تر هم می‌کند، برخورد حسدورزانه‌ زنان حرمسرا با این رقیب آهنین تازه‌وارد است. نمایش با ورود به کابوس شاه آغاز و روایت می‌شود. متن نمایش را باقر سروش و شهروز دل‌افکار به صورت مشترک نوشته‌اند.

مجتبی امینی مشاور وزیر ارشاد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مجتبی امینی را که سال گذشته دبیر جشنواره فیلم فجر بود، به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

وسوسه ساختن دانشمندان کوچک را کنار بگذارید!

در حوزه ادبیات و کتاب هم موضوع کتابخوانی کودکان و نوجوانان را با حمیدرضا شاه‌آبادی ـ نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ـ در میان گذاشتیم و او درباره راهکارهایی که برای کتابخوان کردن بچه‌ها وجود دارد، توصیه کرد: این  وسوسه‌ را که بچه‌ها را به دانشمندان کوچک تبدیل کنیم، کنار بگذاریم و اجازه دهیم از کتاب ‌خواندن لذت ببرند.

«کورمک مک‌کارتی» درگذشت

همچنین در حوزه بین‌الملل خبر رسید که «کورمک مک‌کارتی» نویسنده آمریکایی که نگارش رمان‌هایی چون «جایی برای پیرمردها نیست»، «جاده» و «نصف‌النهار خون» را در کارنامه داشت در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

نکوداشت عباس جمال‌پور

در ادامه، آیین نکوداشت عباس جمال پور، نگارگر و موسیقی‌شناس با حضور جمعی از هنرمندان نگارگر و نقاش، استادان دانشگاه و علاقه‌مندان به هنر نگارگری ایرانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد. 

شروع ناگهان علیرضا قربانی در سعدآباد

در حوزه موسیقی هم گزارش نخستین شب کنسرت علیرضا قربانی در کاخ سعدآباد را داشتیم. این کنسرت با قطعه «شروع ناگهان» آغاز شد و بعد از آن قطعات دیگری از جمله هم‌گناه، من به دستان تو پل بستم، پریشانی، لیلا، می‌دانی تو، روزگار غریب، حرفی بزن، ارغوان، خیال خوش، بی‌گناه و از خون جوانان وطن خوانده شد.

کرسی جدید ایران در یونسکو

افزون بر این‌ها، در جریان برگزاری مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث زیر آب یونسکو که در روزهای  ۲۳ و ۲۴ خردادماه در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، ایران با اجماع، به عنوان معاون مجمع و عضو هیأت رییسه کنوانسیون مذکور برای مدت دو سال انتخاب شد.

شایع‌ترین بیماری‌های حج و توصیه به زائران

همچنین شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از جابه‌جایی ۲۰ هزار زائر ایرانی با قطار سریع‌السیر مکه ـ مدینه برای نخستین‌بار خبر داد. ضمن آن‌که شایع‌ترین بیماری‌های حج اعلام شد و به زائران توصیه شد از انجام اعمال در ساعات گرم روز پرهیز کنند.

۵۰ روز رالی بین ایران و ۳ کشور دیگر

در ادامه اعلام شد که رالی تور خودروهای مسافرتی با حضور ۳۰ دستگاه خودرو کمپر و کاروان در مسیر ایران، ارمنستان، گرجستان و ترکیه برگزار می‌شود. این رالی توریستی از روز پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ از اراضی عباس‌آباد در تهران با حضور حدود ۳۰ دستگاه خودرو مسافرتی آغاز خواهد شد و پیش‌بینی شده تا ۵۰ روز طول بکشد.

کشف روستای هفت‌هزارساله در شمال غرب ایران

این در حالی است که باستان‌شناسان در قدیمی‌ترین محوطه شناسایی‌شده در حوضه آبگیر سد «چپرآباد»، روستایی کوچک مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد (حدود هفت‌هزار سال) را کشف کردند. سد چپرآباد قرار است در تیرماه آبگیری شود و این محوطه در اولین مرحله آبگیریِ سد زیر آب خواهد رفت.

ادعاهای تازه درباره یک مرگ مرموز

در نهایت این‌که، در تحقیقاتی جدید این ادعا مطرح شده که «توت عنخ آمون»، مشهورترین فرعون مصر فرد بیمار و ضعیفی نبوده و احتمالا به دلیل ارابه‌رانی با سرعت بالا جان خود را از دست داده است.

پیشنهادهایی برای خواندن:

ایده «سینما متروپل» برای ۴۰ سال قبل است

شوخی رییس سازمان رسانه‌ای عراق با سریال «سلمان فارسی»

از دحوالارض چه می‌دانید؟

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha