• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402032516212
  • خبرنگار : 50604

تاریخ نگار گلستانی:

جای خالی جهاد سازندگی هیچ گاه پر نشد

جای خالی جهاد سازندگی هیچ گاه پر نشد

ایسنا/گلستان تاریخ نگار برجسته گلستانی با انتقاد از تعطیلی جهاد سازندگی در سال ۷۹، تعطیلی این نهاد را خیانت به محرومان دانست و افزود: این جای خالی هیچ گاه پر نشد.

غلامرضا خارکوهی در آستانه سالگرد تأسیس جهاد سازندگی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خرابی‌های بی‌شمار کشور در ابتدای انقلاب موجب شد که امام خمینی فرمان تأسیس نهاد جهاد سازندگی را صادر کند و این موضوع استقبال و نشاط بی‌نظیر مردم را در پی داشت.

تاریخ‌نگار برجسته گلستانی جهاد سازندگی را از معجزات منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: خدماتی که جهاد سازندگی در طول ۲۰ سال حیات خود به روستاها و مناطق محروم ایران ارائه داد، بیش از خدماتی است که حکومت پهلوی در طول ۵۷ سال عمر خود انجام داد.

خارکوهی با بیان اینکه خدمات جهاد سازندگی که مشتمل بر صدها هزار پروژه بزرگ و کوچک بود در تاریخ ایران بی‌سابقه است، افزود:  خدمات عمرانی، تولیدی، اقتصادی و فرهنگی جهاد از سال ۵۸ تا ۷۸ موجب آبادی خرابه‌ها، تثبیت جمعیت در روستاها و دلگرمی روستاییان شده و آن‌ها را به زندگی‌ امیدوار کرده بود.

وی با اشاره به تنوع خدمات جهادگران گفت: جهادی‌ها افراد متعهد و از خودگذشته‌ای بودند که با کمترین حقوق دریافتی، از بامداد تا شامگاه و حتی ایام تعطیل با روی باز و اخلاق اسلامی به مردم خدمت می‌کردند.

تاریخ‌نگار گلستانی اضافه کرد: جهادی‌ها یک پایشان در روستاها بود و پای دیگرشان در جبهه‌های جنگ. به تعبیر امام خمینی خدمات جهادگران موجب صدور انقلاب به مناطق محروم شد و چون این نهاد در جبهه‌های جنگ با متجاوزان عراقی هم نقش ویژه‌ای برای سنگرسازی ایفا کردند، از سوی امام راحل لقب سنگرسازان بی‌سنگر را دریافت کردند.

به گفته خارکوهی هرگاه یک بحران طبیعی و حادثه غیر مترقبه‌ای نظیر سیل و زلزله اتقاق می‌افتاد، جهادگران فوراً وارد عمل شده و برای یاری مردم آسیب دیده و بازسازی خرابی‌ها پیش قدم می‌شدند.

وی جهاد سازندگی را به آچارفرانسه انقلاب اسلامی ایران تشبیه کرد که هرجا گره و مشکلی بود به گشایش آن می‌پرداخت و افزود: به دلیل همین ویژگی در آن زمان گفته می‌شد که جهاد سازندگی ناممکن‌ها را ممکن کرده است.

تاریخ‌نگار برجسته گلستانی که عضو بازنشسته جهاد سازندگی بوده و چند کتاب نیز در این زمینه به رشته تحریر درآورده است، گفت: تعطیلی جهاد، خیانت به محرومان و روستائیان بود و هرگز جای خالی آن توسط هیچ سازمان دیگری پر نشد.

خارکوهی تأکید کرد: ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی که در سال ۷۹ و برخلاف میل جهادگران انجام شد، کار اشتباهی بود که به قیمت نابودی این نهاد انقلابی تمام شد.

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha