• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402032516377
  • خبرنگار : 71541

پیگیری پیشرفت پروژه شلمچه - بصره از سوی راه‌آهن

پیگیری پیشرفت پروژه شلمچه - بصره از سوی راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن از پیگیری پیشرفت پروژه شلمچه - بصره در دیدار با مدیرعامل راه‌آهن عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا، خط ریلی شلمچه - بصره که می‌تواند ایران را با راه‌آهن مستقیم به کربلا متصل کند، از پروژه‌هایی است که با وجود اهمیت از نظر مسافران زیارتی و از بعد تجاری، در این سال‌ها نتیجه نگرفته اما به‌تازگی جمهوری عراق وعده داده که بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.

شرکت راه‌آهن یک ماه گذشته اعلام کرد در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و مسئولین ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق، این موضوع پیگیری شده و مسئولین راه‌آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه‌ شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث‌شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه‌شده از مرز تا اروندرود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیره سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

در روزهای گذشته، منابع خبری عراقی از افتتاح بخش اول پروژه خط ریلی شلمچه به بصره خبر دادند. پیش از این نیز مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - در گفت‌وگو با رزاق محیبس السعداوی - وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق - پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.

وزارت حمل‌ونقل عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ایران بر سر احداث خط راه‌آهن بین شهرهای بصره و شلمچه توافق امضا کرده است. این وزارت همچنین اعلام کرد که بر سر از بین بردن مین‌های باقی‌مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک روی شط‌العرب با طرف ایرانی توافق کرده است.

در این راستا سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن شب گذشته در توییتر نوشت: به لطف الهی طی یک هفته گذشته توفیق شد در نقاط مختلف کشور از شمال غرب در تبریز تا جنوب شرق در زاهدان و خاش به پیگیری پروژه‌های مهم ریلی پرداخته و امروز نیز در مرز شلمچه، همراه با مدیرعامل راه‌آهن عراق، استاندار بصره و سفیر کشورمان در عراق، پیشرفت پروژه شلمچه - بصره را پیگیری کردیم.

راه‌اندازی این خط ریلی از ۲۰ سال گذشته مطرح شده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند فراز و نشیب‌هایی داشته‌ و حال باید دید با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی که آمادگی همکاری را با کلیه طرف‌های خارجی دارد، طلسم چندین ساله این مسیر ریلی هم می‌شکند یا خیر که به گفته مسئولان راه‌آهن، تا دو سال آینده از این پروژه بهره‌برداری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha