• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032516479
  • خبرنگار : 50549

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب اعلام کرد

محرومیت ۱۳ هزار روستا از تاسیسات آب و فاضلاب

محرومیت ۱۳ هزار روستا از تاسیسات آب و فاضلاب

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: در حال حاضر ٢٠ هزار و ٣٠٠ روستای کشور با ٩ میلیون نفر جمعیت از آب شرب پایدار برخوردار هستند، ضمن اینکه تعداد ١٣ هزار و ٣٠٠ روستا نیز با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶٠٠ هزار نفر، از تاسیسات آب و فاضلاب محرومند.

مجید آقازاده امروز در نخستین همایش ملی خیرین آبرسان که در سالن همایش‌های باب‌الجواد (ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد، بیان کرد: حدود ۶١ هزار روستا با ٢١ میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد که از این تعداد ٣٧ هزار و ٩٠٠ روستا با ١٧ میلیون نفر جمعیت زیر پوشش شرکت‌های آبفا اند و ‌٢٣ هزار و ١٠٠ روستا با حدود ۴.۵ میلیون جمعیت نیز زیر پوشش آبفا قرار ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ٢٠ هزار و ٣٠٠ روستای کشور با ٩ میلیون نفر جمعیت از آب شرب پایدار برخوردار هستند ضمن اینکه تعداد ١٣ هزار و ٣٠٠ روستا نیز با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۶٠٠ هزار نفر، از تاسیسات آب و فاضلاب محرومند. همچنین در حال حاضر ٩ هزار و ٨٠٠ روستا نیز با یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر جمعیت به صورت خودگردان آبرسانی می‌شوند. به علاوه ١٧ هزار و ۶٠٠ روستا با جمعیت ۸ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر دچار تنش آبی هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب عنوان کرد: طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی از سال گذشته آغاز شده و در بخش اول این طرح، ١٩ هزار و ٩٧۶ روستای بالای ٢٠ خانوار با جمعیتی حدود ١٠ میلیون نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند. این طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرا می‌شود و هم اینک آبرسانی به ۷۱۳۷ روستا توسط این قرارگاه در دست اقدام است. همچنین طرح آبرسانی به ۳۰۰۰ روستا نیز از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی توسط شرکت‌های آبفا در حال اجرا است.

آقازاده با بیان اینکه مبلغ تفاهمنامه با قرارگاه امام حسن مجتبی ١٩ هزار میلیارد تومان است، گفت: تا کنون ۵هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است. این طرح تاکنون ۴٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر ٨٩٢ روستا با اجرایی شدن این طرح از آب آشامیدنی پایدار برخوردار شده اند.

وی اضافه کرد: برای طرح جهاد آبرسانی نیز ١۵ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی شرکت‌های آبفا اختصاص داده شده که ۴هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. در ۶ ماهه اول سال جاری۹۷۶۲ روستای بالای ٢٠ خانوار، زیر پوشش این طرح قرار می گیرند. علاوه بر این نیز در دولت فعالی آبرسانی به ۳۱۴۹ روستا به پایداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب اظهار کرد: در راستای آبرسانی به روستاهای فاقد آب، مجمع خیران آبرسان کشور اسفندماه ۱۴۰۱ تشکیل و آبرسانی به ۱۴۰۰ روستا از سوی این تشکل آغاز شد. در این خصوص برای آبرسانی به ۲۳۰۰ روستا، تفاهمنامه‌ای با این مجمع بسته شده و بر اساس آن تاکنون آبرسانی به ۵١۶ روستا صورت پذیرفته است.

آقازاده به تشکیل مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: این مرکز با دستور وزیر نیرو به منظور سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی در کشور و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ستادی و استانی تشکیل شده است. از ویژگی‌های این شورا بهره‌مندی از توان نیروهای جهادی و خیران برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه مدیریت درست، استفاده بهینه از منابع آبی کشور و توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ ویژه در روستاها و مناطق محروم مورد تاکید وزارت نیرو است، ادامه داد: تلاش دوستان در وزارت نیرو آن است که در قالب یک برنامه ۳ساله تا پایان دولت فعلی، زمینه رشد ۱۰ درصدی شاخص‌ها را فراهم کرده و جمعیت تحت پوشش آب شرب پایدار بهداشتی به بیش از ۹۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب عنوان کرد: با همکاری خیرین، آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا طی ۳ سال هدفگذاری شده که امکان افزایش این رقم نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ استان عضو مجمع خیرین آبرسان هستند، افزود: این خیرین در حوزه آبرسانی عهده‌دار آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا شده‌اند. اکنون در ۱۴۰۰ روستا طرح آبرسانی توسط خیرین در حال اجراست و تا کنون ۵۱۶ روستا نیز با کمک این خیرین از آب شرب پایدار برخوردار شده اند. بیشترین آمار فعالیت خیرین آبرسان به استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان اختصاص دارد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha