• پنجشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402032516544
  • منبع : وزارت راه و شهرسازی

ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی

ابتکار "ایران راه" در سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی

وزیر راه و شهرسازی در سن پترزبورگ روسیه با پیشنهاد سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه‌های حمل ونقل و لجستیک اعلام کرد: تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قاره‌ای شمال-جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژه‌های زیرساختی، فرصت‌های برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها اعم از جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب می‌شوند به نحوی که کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حمل‌ونقل در منطقه و در سطح بین‌المللی نیز، از این مزیت‌های پرشمار، بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، به عنوان سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه­ی اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد نمود. در زبان فارسی، این ابتکار، ایران راه (IRAN-RAH) نامیده می‌شود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است و تمامی کشورهای منطقه می‌توانند با استفاده از راه‌ها و ظرفیت‌های ایران، بخش عمده‌ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای IRU  در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: فعال‌سازی مزیت‌های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل‌ونقل با روان‌سازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم، به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی و مهم محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب می‌شود. البته در مقوله حمل‌ونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمی‌شود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکه‌های ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه­ ترانزیتی خود می‌­داند. البته پیشبرد این برنامه‌های همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساخت‌ها صورت نمی‌گیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود  را در دستور کار دارد.

بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار داده‌اند. این نوع همکاری‌ها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حمل‌ونقل تمام­ریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 می‌سال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب گشوده شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال می‌کند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و  جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامه‌های مشترک ایران و روسیه اعلام کرده‌اند که این درخواست‌ها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفته‌اند.

بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایه‌گذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقلی و لجستیکی در پروژه‌های تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکت‌های مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل‌ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانه‌های رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین‌المللی از دیگر پیشنهادها است.

تسهیل در حضور شرکت‌های لجستیکی بین‌المللی روسیه در ایران، مشارکت طرف‌ها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک در این زیرساخت‌ها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و  اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تشکر از میزبانی و سازماندهی این نشست توسط دولت فدراسیون روسیه  اظهار امیدواری کرد که با توجه حاضرین در این نشست از کشورهای مختلف و با استفاده از ابتکار ایران راه (IRAN-RAH)، در آینده­ نزدیک شاهد تحول در مناسبات حمل­ونقلی و ترانزیتی کشورهایمان در تقویت و توسعه پیوندهای امن، ایمن، مقرون به صرفه و پر رونق منطقه باشیم.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد سن پترزبورگ در روسیه به منظور شرکت در بیست‌وششمین نشست بین‌المللی اقتصادی و مذاکرات با مقامات روسیه و دیگر کشورها ترک کرد.

در این سفر پیش‌بینی شده است وزیر راه و  شهرسازی با معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه، رئیس کمیسیون دایمی مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی  و فناوری،  معاون نخست وزیر روسیه در حوزه ساخت و ساز، وزرای حمل‌ونقل و ساخت وساز روسیه و دیگر مقامات روس دیدار داشته باشد.

همچنین جلسه مشترک با استانداران آستاراخان، چلیابیتسک، ولگوگراد، اولیانوفک و داغستان از دیگر برنامه‌های نماینده جمهوری اسلامی یاران در این سفر است.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، روسای جمهور کشورهای مشترک المنافع، نخست ‌وزیران و وزرای اقتصادی بیش از یکصد و بیست کشور جهان برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازه‌ترین دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی ، حمل‌ونقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سن‌پترزبورگ خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha