• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402032516628
  • خبرنگار : 71553

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران عنوان کرد

ضرورت کاهش درصدی از خام فروشی زعفران در سال

ضرورت کاهش درصدی از خام فروشی زعفران در سال

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: مهمترین اصلی که باید به آن بپردازیم و سالهاست از آن عقبیم این است که باید در یک برنامه تدوین شده هر سال درصدی از خام فروشی زعفران را کاهش دهیم.

علی حسینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده خریداران زعفران ایران ۵ کشور  چین، امارات، اسپانیا، هنگ کنگ و افغانستان هستند، گفت: ایران به حدود ۶۵ تا۷۰ کشور زعفران صادر می کند ولی بیشترین حجم زعفران را  کشورهای مذکور خریداری می کنند.

وی ادامه داد: برخی از این کشورها از جمله اسپانیا و امارات مصرف کننده عمده زعفران نیستند و صادرات مجدد به کشورهای دیگر دارند.

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: سال هاست که به خام فروشی زعفران افتخار می‌کنیم در حالی که باید به وسیله صنایع تبدیلی فرآورده‌های جانبی زعفران را استحصال و از آنها استفاده کنیم. دغدغه کشاورزان را صنایع تبدیلی برطرف خواهند کرد که باعث می شوند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در محصول و جلوگیری از  خام فروشی، نگرانی تولید نیز برطرف شود.

وی در پاسخ به اینکه شورای ملی زعفران چه اقداماتی در راستای توسعه صنایع تبدیلی انجام داده است؟ گفت: شورای ملی زعفران تنها می تواند اطلاعات مورد نیاز صنعت را جمع آوری و دراختیار کسانی که می خواهند در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری فعالیت کنند، قرار دهد. این یعنی ما روند و آمار تولید، هزینه کشت، کیفیت و بازارهای هدف را رصد می کنیم تا اطلاعات دقیق را در اختیار کسانی که قصد دارند در این صنعت سرمایه گذاری کنند قرار دهیم. در حقیقت شورای ملی بازوی مشورتی برای فعالان است.

حسینی اضافه کرد: متقاضیان برای فعالیت در این صنعت در حال حاضر فقط در حد حرف حضور دارند و هنوز اقدام جدی در این بخش نشده است. برای توسعه صنایع تبدیلی هم بخش دولتی باید پا پیش بگذارد و هم بخش خصوصی همت کند.

عضو شورای ملی زعفران در پایان گفت: آینده زعفران ما باید این باشد که آرام آرام از خام  فروشی فاصله بگیریم و در جهت توسعه صنایع تبدیلی حرکت کنیم که هم ایجاد اشتغال شود و هم دغدغه تولید آینده را نداشته باشیم. ضمن اینکه دیگر نگران ورود رقبا هم نخواهیم بود. مهمترین اصلی که باید به آن بپردازیم و سالهاست از آن عقبیم این است که باید در یک برنامه تدوین شده هر سال درصدی از خام فروشی زعفران را کاهش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۹ ۲۱:۳۱

ممنونم از خبرگزاری خوب ایسنا بخاطر صداقت و شفافیت و بیطرفی در ارائه گزارش و اخبار مرتبط با حوزه کشاورزی. متاسفانه چند سالی است که در حوزه زعفران، یک رسانه بشدت "مغرض و رانتی" در کشور فعال گردیده و بعنوان بازوی رسانه ای یکی از شرکتهای معروف (یعنی برند "سحرخیز") در این حوزه عمل میکند بگونه ایکه طبق دلخواه آن شرکت، اخبار و گزارشات خود را تنظیم و هدایت میکند. مثلا در شهریور 1401 این سایت (موسوم به "دنیای زعفران") مرتبا اخبار منفی پمپاژ میکرد تا قیمت زعفران در بورس کالا را به سمت نزول و کاهش هدایت کند و سرانجام موفق هم شد چون به مشترکین سایت که عمدتا نوسانگیران بازار آتی زعفران در بورس کالا هستند، سیگنال فروش میداد و باعث شد قیمت زعفران طی دو ماه بیش از 40% ریزش کند و حالا شروع کرده به سیگنال خرید دادن و انتشار اخبار هدفمند در جهت افزایش دادن قیمتها در بورس کالا (مطابق دستور و میل کارفرمایش یعنی شرکت سحرخیز) ...!!! واقعا جای تاسف دارد و هیچ نهاد مسئولی در این خصوص، پاسخگو و پیگیر چنین مفسده هایی در کشور نیست تا دست این دزدان را از جیب کشاورزان زحمتکش قطع کند.