• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402032616685
  • خبرنگار : 71282

چند درصد اشتغال کشور در دست بخش تعاون است؟

چند درصد اشتغال کشور در دست بخش تعاون است؟

آمارها از ثبت میزان اشتغال در سامانه ملی رصد حاکی از آن است که ۸۵ درصد اشتغال ثبت شده مربوط به طرح‌های خود اشتغالی و دو درصد مشاغل ایجاد شده متعلق به بخش تعاون است.

به گزارش ایسنا، مطابق قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود به نحوی که بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.

بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد.

طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می‌توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد. برابر آمارهای موجود ۹ درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است، در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از ۱۵ درصد نیست؛ با این حال معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار به تازگی آماری از سهم اشتغال بخش تعاون ارائه کرده و گفته است تنها ۲ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور در بخش تعاونی است.

از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلین در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته است که گویای بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است.

وی با اشاره به ثبت آمار فرصت‌های شغلی در سامانه ملی رصد اشتغال گفت: "اگر چه تمام اشتغال تعاونی‌ها در سامانه ملی رصد ثبت نمی‌شود اما بر اساس اطلاعات این سامانه حدود ۲ درصد از مشاغل ایجاد شده متعلق به بخش تعاون است که انتظار می‌رود در برش‌های استانی برای دستگاه‌های اجرایی تکلیف اشتغالزایی حوزه تعاون لحاظ شود زیرا بر اساس قانون ۲۵ درصد اشتغال کشور باید در بخش تعاون محقق شود. "

آنطور که کریمی بیرانوند گفته ۸۵ درصد اشتغال ثبت شده در سامانه رصد در سال گذشته مربوط به طرح‌های خود اشتغالی است و بررسی اطلاعات ثبت شده در سامانه نشان می‌دهد که سهم کارفرمایان تنها ۹ درصد بوده است.

از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلین در تعاونی‌ها ۳.۵ درصد افزایش یافته است که گویای بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است.

پیشتر مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از روند اشتغال بخش تعاون گفته بود: در سال گذشته ۵۲ هزار و ۱۳۰ فرصت شغلی در بیش از ۲۰۰۰ بنگاه تعاونی ایجاد شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با ایجاد ۴۹ هزار و ۵۰۲ تعاونی به میزان ۵ درصد رشد داشته است.

در حالی که بر اساس آمارهای موجود ۹ درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است طبق گزارش معاونت اشتغال وزارت تعاون از سامانه رصد ملی اشتغال تمام اشتغال بخش تعاون در سامانه رصد به ثبت نمی‌رسد و تنها ۲ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور در دست بخش تعاون است. علیرغم پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، بنگاه‌های تعاونی در کشور با اتکا به کارکردهای مثبت و ظرفیت بالای خود نقش مهمی در تجمیع سرمایه‌های کوچک، کاهش فاصله طبقاتی، گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال پایدار و ارزان دارند.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به نامگذاری شعار سال، استفاده از ظرفیت‌ها و کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تعاونی‌های تولیدی ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید ملی نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور دارند و چنانچه بستر رشد و توسعه کمی و کیفی آنها به نحو شایسته‌ مهیا شود موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه و توزیع عادلانه درآمد می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha