• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402032616686
  • خبرنگار : 71282

کار و تعاون در هفته ای که گذشت

از اجلاس سازمان جهانی کار تا آمار ثبت اشتغال در سامانه رصد

از اجلاس سازمان جهانی کار تا آمار ثبت اشتغال در سامانه رصد

برگزاری یکصد و یازدهمین اجلاس سازمان جهانی کار، اعلام آمار ثبت اشتغال در سامانه ملی رصد، اجرای طرح تابستانه مهارت و گزارش عملکرد یکساله اتاق تعاون تهران از اهم خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری بود.

به گزارش ایسنا، برگزاری یکصد و یازدهمین اجلاس سازمان جهانی کار از جمله رویدادهای هفته جاری بود. این اجلاس همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوئیس برگزار می‌شود و امسال نیز هیاتی متشکل از وزیر کار کشورمان و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در این اجلاس شرکت کردند.

دستور اصلی اجلاسیه سازمان بین‌المللی کار، عدالت اجتماعی بود و بر همین اساس وزیر کار ایده‌ ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی را ابتکاری ارزشمند و اثرگذار دانست و به سازمان بین‌المللی کار پیشنهاد کرد که در راستای مأموریت پیشبرد عدالت اجتماعی در جهان، آثار و تبعات تحریم‌ها و اقدامات قهری یک‌جانبه را بر دنیای کار و عدالت اجتماعی بررسی و به شکل یک گزارش پژوهشی منتشر کند. سازمان بین‌المللی کار (ILO) پارلمان تخصصی حوزه کار است وکشورهای عضو در عالی‌ترین سطوح در این اجلاس شرکت می‌کنند و به بررسی مهم‌ترین مسایل اجتماعی و اقتصادی و مشکلات روز جامعه کار و وضع استانداردهای بین‌المللی می‌پردازند.

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش رویداد دیگر این هفته بود که با هدف غنی سازی اوقات دانش‌آموزان و اجرای طرح تابستانه مهارت صورت گرفت.

بر اساس این تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل با ارائه آموزش‌های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستانه مهارت صورت می‌گیرد و پیش‌بینی شده پنج میلیون دانش‌آموز در "طرح تابستانه مهارت" مشارکت داشته باشند.

در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه وزیر کار از حذف مواد ۱۵ و ۱۶ برنامه هفتم در ویرایش نهایی خبر داد و گفت که این مواد دیگر در دستور کار نیست.

وی با اشاره به کاهشی شدن نرخ بیکاری در دولت سیزدهم اعلام کرد که موضوع اصلاح قانون کار در دولت در دست بررسی است.

اعلام جزئیات ثبت اشتغال در سامانه ملی رصد خبر درگیری بود که این هفته انتشار یافت. سامانه رصد اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار طی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه رصد ملی به ثبت رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت اعضای اتاق تعاون استان تهران گزارشی از عملکرد یکساله این اتاق ارائه کردند و تصویب سند توسعه بخش تعاون را اقدامی موثر در جهت تحول بخش تعاون دانستند.

حضور نماینده اتاق تعاون در مباحث مربوط به مالیات‌ تعاونی‌ها، ارجاع کلیه دعاوی تعاونی‌ به مرکز داوری اتاق تعاون تهران، برقراری مجدد ۴ درصد حق آموزش تعاونی‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای از جمله خواسته‌های اعضای اتاق تعاون استان تهران از متولیان امر خصوصا وزارت تعاون بود.

این هفته با تصویب هیات دولت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد منابع یارانه کمک معیشتی را به حساب شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) و مجری پروژه کالابرگ الکترونیک واریز کند.همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد فهرست مشمولین طرح را در موعد مقرر و به صورت مکتوب به سازمان یارانه ها ارسال و ماهانه نتایج حاصل از هزینه کرد مبالغ یارانه کمک معیشتی طرح را که توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای خرید مشمولین از طریق کالا برگ الکترونیک به حساب مذکور واریز شده به همراه اطلاعات هویتی مشمولین طرح و جزئیات واریز و خرید آنان را به صورت مکتوب به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارسال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha