• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402032716953
  • خبرنگار : 71579

وزیر خارجه ونزوئلا مطرح کرد

نقش ایران و ونزوئلا در نظم جدید جهانی/به مواضع آمریکا اهمیت نمی‌دهیم

نقش ایران و ونزوئلا در نظم جدید جهانی/به مواضع آمریکا اهمیت نمی‌دهیم

وزیر خارجه ونزوئلا در گفت وگویی به روابط دوجانبه کشورش با ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، ایوان خیل پینتو، وزیر خارجه ونزوئلا در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: ائتلاف ایران و ونزوئلا یک ائتلاف بلندمدت است و در ایجاد توازن جهانی نقش اساسی خواهد داشت. ایران یک قدرت در منطقه اوراسیا است و ونزوئلا نیز یک قدرت توسعه یافته در آمریکای لاتین است.

وی با بیان اینکه هر دو کشور قدرتهای مهم و اساسی در نظام جهانی جدید هستند تاکید کرد: روسای جمهور ایران و ونزوئلا ۲۵ توافقنامه در زمینه های نفتی، استخراج ومعدن، قضایی، حمل و نقل و غیره امضا کردند. این دو کشور انرژی ذخیره گسترده ای دارند و بخشی از جغرافیای سیاسی جهان جدید هستند. ایران و ونزوئلا سازوکارهای مشترک در اوپک و اوپک پلاس دارند و هر دو رویکرد مشترکی در جهان دارند.

وزیر خارجه ونزوئلا در ادامه خاطرنشان کرد: ایران و ونزوئلا مسئول حمایت از اموال، کالاها و قدرت تولیدی خود در راستای حفظ توازن و تعال جهانی هستند. مادورو و رئیسی در برابر کشورهای جهان بر مسئولیت خود در تضمین تولید انرژی در مقابله با تغییرات ژئوپلتیک تاکید کردند. ائتلاف ایران و ونزوئلا برای جهانیان به مثابه تضمین ثبات و تولید انرژی است.

وی تاکید کرد: تهران و کاراکاس به دنیا نشان می دهند که به لطف مقاومت چه دستاوردهایی می توان محقق کرد و بی شک پیشرفتهای گسترده تری نیز خواهند داشت. آمریکا بیش از ۹۰۰ نوع تحریم علیه کشور ما وضع کرد و این تحریم به تمام بخشها و حتی سلامتی مردم کشورمان آسیب وارد کرد.

ایوان خیل پینتو گفت: به موضع آمریکا در مورد روابطمان با کشورهای دیگر هیچ اهمیتی نمی دهیم و انتقاد آمریکا از روابط ونزوئلا با دیگران تا زمانی که در چارچوب منشور سازمان ملل باشد، دیوانگی است. ما با کشورهای دیگر روابط برقرار کردیم و تصمیم گرفتیم که آزاده باشیم. ما برای همه چیز آماده هستیم و درخواست رفع تحریم ها را داریم و به راه خود به سوی آزادی ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه اصول و ارزش هایی که آمریکا قدرت خود را بر اساس آن ها بنا نهاد، به دور از انسانیت است تاکید کرد: آمریکای شمالی بر پایه غارت و نقض حقوق بشر بنا نهاده شد و این وضعیت رو به پایان است. ملتهای جهان انقلاب خواهند کرد و جایگزین هایی را ایجاد می کنند و ایران و ونزوئلا بخشی از این جایگزین ها هستند.

وزیر خارجه ونزوئلا در بخش دیگری تاکید کرد: الگوی آمریکایی دیر یا زود فرو می پاشد و یک الگوی جدید چند قطبی ظهور خواهد کرد و تعادل و توازن در جهان را تضمین خواهد کرد. الگویی که آمریکا پیشنهاد داده است، درصورتی که تداوم یابد، منجر به نابودی حیات بشر خواهد شد.

وی گفت: ابتکارعمل هایی مانند بریکس یا ائتلاف ایران و ونزوئلا یا ائتلاف کشورهای جنوب همگی تضمین کننده بقای بشر هستند. فروپاشی آمریکا تنها مساله زمان است و ملت آمریکا که از فقر رنج می برد، امیدوار است که این الگوی زندگی تغییر یابد.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین تاکید کرد: ملت ایران فهمید که علیرغم فشارها و تجاوزها چگونه باید از وحدت خود محافظت کند. جوانان ونزوئلا ملت ایران را می پسندند زیرا مردم ایران با تمام هجمه ها مقابله کرد و راه حل هایی را بوجود آورد. ایران از نظر جوانان ونزوئلا منبع توازن در منطقه است. منطقه اورآسیا اگر کشوری مانند ایران نداشته باشد از توازن و ‌تعادل برخوردار نخواهد شد.

خیل پینتو در پایان گفت: ائتلاف مشترک میان ایران و ونزوئلا در زمینه تکنولوژی ضروری ومهم است. وزارت رسانه دو کشور توافق نامه هایی در زمینه تبادل اطلاعات امضا کردند زیرا ما اکنون با نبرد اطلاعاتی رو به رو هستیم. اکنون گسترده ترین نبردی که با آن مواجهیم، سناریوی اطلاعات و شبکه های اجتماعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha