• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402032716976
  • خبرنگار : 50622

هزینه‌تراشی برای خریداران لوازم خانگی به بهانه تعویض قطعات مصرفی

هزینه‌تراشی برای خریداران لوازم خانگی به بهانه تعویض قطعات مصرفی

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه‌تعمیرکاران  لوازم خانگی کرج گفت: مواردی مشاهده شده که با عده‌ای از  شهروندان که تازه اقدام به خرید لوازم خانگی کرده بودند پس از مدتی تماس‌های تلفنی از مراکز ناشناس به عنوان نمایندگی برقرار می‌شود مبنی بر تعویض قطعات مصرفی مانند فیلتر بعد از شش ماه در حالی که دستگاه اصلا نیازی به تعویض قطعه نداشته است.

محمد فتحی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های این صنف ثبات نداشتن قیمت‌ها در بازار است گفت: قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی دارد و هر کسی با یک قیمت متفاوت در حال فروش است. اجناسی که در بازار وجود دارد اکثراًچینی و بدون گارانتی است. از سوی دیگر نرخ تعمیر لوازم خانگی برای تعمیرکاران کرج با نرخ تعمیر در تهران تفاوت بسیاری دارد در حالی که قطعات و لوازم به قیمت یکسان در تهران و کرج خریداری می‌شود. متاسفانه در این خصوص سازمان صنعت و معدن هیچ حمایتی نمی‌کند و حتی درخواست کردیم طی یک نشستی با این اعضای صنف از تعمیرکار تا تولید و تامین کننده قطعات به دغدغه و مشکلات صنفی گوش کنند اما به رغم قول‌های داده شده هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. 

فتحی تصریح کرد: نرخ ۳۰ درصدی‌که از طرف اتحادیه پیشنهاد می‌شود با توجه به افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت‌هاست اما این نرخ وقتی به سازمان صنعت و معدن پیشنهاد می‌شود مورد چانه زنی و چکش‌کاری قرار می گیرد که در جهت کاهش فشارهای اقتصادی به مردم نرخ کمتری باید تعیین شود. در حالی که صنف ما هم همین مردم هستند که اینجا یک درصد فروشنده و تعمیرکار هستیم و ۹۹درصد و یا ۹۹ جای دیگر  مثل عموم خریدار هستیم. این اجحاف در حق صنف ماست در حالی که تا ۷۰ میلیون اجاره بهای مغازه هایشان در خیابان آبان که بورس لوازم است را  باید پرداخت کنند. آشکار است کسبه‌ای که این مبلغ اجاره را می پردازد قطعا با این نرخ پایین دستمزد و تعمیر برای اینکه بقای شغلی خود را حفظ کند ممکن است راه خطا برود کم فروشی یا گران فروشی پنهان کند. نرخ مصوب را از اتحادیه دریافت می کند اما برای تامین زندگی و حفظ شغل ممکن است نرخ بالاتری را از مشتری مطالبه کند.

وی افزود: در این خصوص چند سال است که در حال صحبت هستیم در تعیین نرخ ها گروه ۲ و ۳ و ۴ داریم که گروه ۲ خود نرخ مورد نظرش را مصوب کرده و برای تایید به مجمع عمومی صنفی ارسال می کند. در حالی که گروه ۳ و ۴ که شامل اصناف است نرخ را به مجمع پیشنهاد می دهد و مجمع آن را به سازمان صنعت و معدن ارسال می کند و تا برگردد این نرخ که مطابق با افزایش تورم پیشنهاد شده متاسفانه کاهش می یابد و به صنف اعلام می گردد. در صورتی که با لحاظ تورم و افزایش قیمت‌ها اعضا این نرخ مصوب را نمی پذیرند چون برایشان نمی‌صرفد. اگر نشستی باشد که بتوان با حضور مسئولین این مشکلات را مطرح کرد خیلی از معضلات صنفی حل خواهد شد. لازم است قیمت‌ها  ثبات داشته باشد و یا اینکه حداقل نرخ تعمیر و دستمزد بر اساس نوسان پی در پی قیمت ها لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه درآمد آنچنانی ندارد و هیأت رئیسه توانسته این اتحادیه را از ورشکستگی به ۱۰ اتحادیه برتر تبدیل کند، افزود: وقتی در این زمینه حمایتی از اتحادیه نمی‌شود کم کم وجهه خود را نزد اعضا از دست خواهد داد چون نگاه می کنند و می بینند هیچ مسئولی پاسخگو نیست. لازمه  کسب و کار، اعتماد و پشتوانه حمایتی است تا در آرامش خاطر و امنیت شغلی به کسب روزی حلال مشغول باشند.

وی در خصوص تولید کنندگان این بخش اضافه کرد: بسیاری از اجناس و کالاها نظیر تولید جارو برقی، موتور و لوله‌های یخچال، لوله‌های آبسرد کن و کولرهای گازی و کمپرسورهای هواساز و چیلر در کرج و در مناطق قزلحصار، ماهدشت و صفادشت در حال تولید است که از بهترین‌های این صنعت هستند اما وقتی حمایتی از آنها صورت نگیرد به ناچار یا شریک می‌شوند با کارخانه خود را جمع می‌کنند و یا تبدیل به تعمیرگاه لوازم می‌کنند یا کارخانه هایشان را اجاره می‌دهند در حالی که این مجموعه‌ها ستون استان البرز و کرج هستند و باید مسئولین پای درد دلشان بشینند و کمک های فکری و مالی برای آنها داشته باشند.

وی افزود: بیشتر قطعات از خارج تامین می شود و با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قیمت آن در داخل تا به دست مشتری برسد خیلی زیاد است در حالی که کالاهای قاچاق با قیمت پایین تری عرضه می‌شود و این تفاوت قیمت ها در هنگام فروش به مشتری به دلیل عدم آگاهی از جنس قاچاق، صنف را دچار مشکل می کند.

فتحی افزود: مواردی هم مشاهده شده که با عده‌ای از  شهروندان که تازه اقدام به خرید لوازم خانگی کرده بودند پس از مدتی تماس‌های تلفنی از مراکز ناشناس به عنوان نمایندگی برقرار می‌شود مبنی بر تعویض قطعات مصرفی مانند فیلتر بعد از شش ماه در حالی که دستگاه اصلا نیازی به تعویض قطعه نداشته و خریداران که از سیستم این مراکز بی اطلاع بودند ورود آنها را قبول می‌کردند در حالی که این افراد کلاهبردار برای تعویض فیلتر مبلغ زیادی را دریافت کرده و به دستگاه آسیب می زدند.جای سوال است که این مراکز اطلاعات خرید و تماس خریداران را چگونه به دست می آورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha