• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402032717134
  • خبرنگار : 50189

ایسنا گزارش می‌دهد

گام کرمان در جاده ساخت طلا

گام کرمان در جاده ساخت طلا

ایسنا/کرمان تفاهمنامه مشترک ساخت کاروانسرا و بازار طلا بین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شهرداری کرمان امضاء شد.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان صبح امروز ۲۷ خردادماه در آئین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: در حوزه ساخت طلا در استان کرمان اقدامی انجام نشده، هرچند دوره های آموزشی در این زمینه وجود دارد.

استاندار کرمان بیان کرد: اصل طلا در استان وجود دارد و حوزه‌های تخصصی در ساخت مجموعه کمک خواهند کرد.

او با اشاره به اقدامات در فرآوری طلا اظهار کرد: بنا نیست این مجموعه فروشگاه طلا باشد و بنای اصلی آن تولید است.

امیر حسن زاده سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه با اشاره به مراحل رسیدن به توافق برای احداث ساخت کاروانسرا و بازار طلا اظهار کرد: ایران یک کشور معدنی است و ۱۲۰ تن مصرف طلای کشور است که بخشی از آن بازیافت می‌شود و حدود ۴۰ تن نیاز طلای کشور است اما در حوزه طلا، کار زیادی نکرده‌ایم.

او با بیان این مطلب که دو محدوده طلای پروانه‌دار در فاریاب داریم، تصریح کرد: هر چه به سمت شهرهای جنوبی استان می‌رویم این مزیت بیشتر است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان کرد: تقریبا ۶۰ درصد تولیدات طلا در هند و چین انجام می‌شود و حدود ۱۰۰ میلیون نفر در هند در حوزه طلا و گهرسنگ کار می‌کنند.

او با اشاره به قدمت مصرف طلا در جهان اظهار کرد: پاساژ طلا در استان داریم و در بازار طلا که احداث خواهد شد، بیشتر روی ایجاد کارگاه‌های ساخت طلا تمرکز داریم و شمش طلا با برند مس سرچشمه وارد و به زیورالات و ... تبدیل می‌شود.

حسن زاده اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، ظرفیت و علاقه لازم برای ایجاد کارگاه‌های ساخت طلا در شهر کرمان وجود دارد.

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز در این جلسه گفت: با توجه به ضوابط خاص و موقعیت این زمین، تا پیش از این سرمایه‌گذار موفقی برای آن وجود نداشت و با این تفاهمنامه گره سرمایه‌گذاری از این منطقه شهر باز شد.

او بیان کرد: بخش نمایشگاهی و فروشگاهی در این کاروانسرای طلا و فضاهای عمومی، آمفی تئاتر و ... دیده می‌شود اما تمرکز اصلی کارگاه‌های ساخت طلا است.

شهردار کرمان تاکید کرد: بزرگترین زمینی که در این منطقه(خیابان امام) داشتیم در اختیار این کار قرار دادیم و این بازار جدید، متناسب با بافت تاریخی کرمان ایجاد خواهد شد.

محمد عابدی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز گفت: در دو محور کار را جلو خواهیم برد تا با ایجاد کارخانه فرآوری طلا و نقره و کلیه عناصر اقتصادی و نادری که در پسماندهای مس وجود دارد را فرآوری کنیم.

او تاکید کرد: در کارخانه ،هرآنچه اقتصادی است از پسماند استحصال خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه گفت: آمادگی داریم در صورتی که یک کاروانسرا در اختیار ما قرار گیرد، آن را به عنوان پارک علم و فناوری و مرکز رشد صنعت مس احیاء کنیم.

به گزارش ایسنا، مسئول اتحادیه طلای کرمان نیز در این جلسه درخواست کرد که از ظرفیت این اتحادیه نیز استفاده شود و در ادامه پیشنهاد ایجاد بانک طلا را نیز داد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این اقدام را یک کار ارزشمند تلقی کرد و گفت: با صنف طلا و جواهر نیز تعامل داشته باشید و به عنوان یک اصل در این تفاهمنامه در نظر گرفته شود.

او اظهار کرد: با پیگیری هایی که در چند ماه اخیر انجام شد اتحادیه کشوری در کرمان یک تشکلی ذیل اتاق بازرگانی تحت عنوان اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در کرمان تشکیل داده و کار خود را در کرمان شروع کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha