• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1402032717203
  • خبرنگار : 71523

گردوخاک‌ها فایده نداشت، خودرو در بورس ماندنی است!

گردوخاک‌ها فایده نداشت، خودرو در بورس ماندنی است!

خبر بازگشت خودروی سواری به بورس کالا طی هفته گذشته، گردوخاک زیادی به پا کرد و با مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت مواجه شد؛ با این همه خبری از توقف عرضه نیست و بورس کالا پس از حدود چهار ماه، دوشنبه دوباره میزبان خودروی سواری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، آخرین عرضه خودروی سواری در بورس کالا به دوم اسفندماه سال گذشته برمی‌گردد که در آن تاریخ ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی از سوی ایران خودرو در بورس عرضه شد اما پس از آن و با وجود آنکه این شرکت متعهد به عرضه بود، خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها از سوی ایران خودرو بلکه از سوی هیچ شرکت دیگری نشد.

شاید یکی از دلایل این توقف این بود که شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داد و بر ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو تاکید کرد. در هر صورت از اسفندماه سال گذشته تاکنون همواره یکی از سوالات مهم خودرویی-بورسی این بود که آیا خودروی سواری به بورس بازخواهد گشت یا خیر؟

ابهام ۳ ماهه

سوالی که هیچ مقام مسئولی هیچ جواب مشخصی به آن نمی‌داد. بر این اساس فاطمی امین وزیر سابق صمت در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفته بود که در این رابطه هنوز جمع‌بندی وجود ندارد.

در این میان اما مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همواره بر این موضوع تاکید داشت که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند، این فرایند متوقف نشده و پذیرش‌ها لغو نشده است.

فریاد مخالفات و سکوت بورسی‌ها

در هر حال اوایل هفته گذشته اطلاعیه عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی در بورس کالا منتشر شد، اطلاعیه‌ای که واکنش شورای رقابت را در پی داشت و این شورا صراحتا اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا تخلف است و باید متوقف شود. همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها بایستی از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد که بایستی عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا لغو شود.

اما در آن سوی ماجرا بورسی‌ها عرضه خودرو در بورس را قانونی می‌دانند و بر این باورند که دلیلی ندارد شورای رقابت مصوبه شورای عالی بورس را ملغی کند. تاکنون نیز اطلاعیه عرضه دیگنیتی در سایت بورس کالا پابرجاست و همین اطلاعیه می‌تواند به تنهایی سندی برای این موضوع باشد که فعلا خودرو در بورس ماندنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۱:۵۵

طرح یکپارچه تابستان 1402 بهمن موتور هیچ خبری نیست یه خبرنگار نداریم یه پیگیری کنه یه گزارشی بنویسه؟

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۳:۲۴

.. ،چرا هر روز با آمد نیامد خودرو در بورس بورس را هم زیانده کردید ببرید این.ها رو از بورس برای همیشه دور کنید.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۶:۰۰

عجب مملکت گل وبلبلی داریم هر کسی هر کاری برای در امد زایی انجام میده کسی هم جواب گو نیست .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۶:۱۴

چرا بهمن موتور اول تکلیف خودروهای سامانه یکپارچه رو مشخص نمیکنه بعد اگه خودرویی موند تو بورس ببره..صد میلیون چند ماه تو حساب نگه داشتین.

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۱۷:۵۴

اینا خودشون هم نمی دونند چکار کنند یه روز می گند باید بره توبورس حالا که سودش به دهن خودرو سازا وبورسی ها مزه کرده دیگه نمی تونن خودرو از بورسدر بیارن یک راه جدید .

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۷ ۲۰:۰۳

سلام طبق معمول صدای مردم بیچاره به جایی نمیرسه . خواهشا خبرگزاری ها و سایتها پبگیری بفرماییند که اگه خودرو موجود نیست و تولید کم هست چرا مرحله اول یکپارچه پول گرفتن و نوبت دادن!؟؟ الان توی تابستان ۴۰۲ هستیم و فراخوان تابستان را نمیدن ولی بجاش تو بورس که با قیمت مزایده میفروشن موجود هست؟!؟! چرا یه نفر نیست واضح اعلام کنه بالاخره مرحله اول و دوم یکپارچه بقیمت شوراس یا قیمت کذایی کارخانه؟؟! چرا خودروسازها از بلاتکلیفی و عذاب دادن مردم لذت میبرن...