• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032717377
  • خبرنگار : 71592

پاسخ رئیس جمهوری الجزایر به فشارهای غرب درباره توقف خرید سلاح از روسیه

پاسخ رئیس جمهوری الجزایر به فشارهای غرب درباره توقف خرید سلاح از روسیه

رئیس جمهوری الجزایر در واکنش به فشار غربی‌ها برای توقف واردات تسلیحات از روسیه اعلام کرد، ملت الجزایر آزاده به دنیا آمده‌اند و آزاده می‌مانند و همکاری‌های اقتصادی با روسیه گسترش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای الیوم نوشت، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر در سخنرانی خود در همایش اقتصادی سن پترزبورگ تاکید کرد: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با بحران‌های فزاینده‌ای که جهان معاصر ما با آن مواجه است روبرو شود. اینها چالش‌هایی هستند که نیازمند هماهنگی تلاش‌های جامعه بین‌المللی در جستجوی راه‌حل‌های موثر و پایدار هستند.

وی در این همایش که با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دیپلمات‌ها و اقتصاددانان بزرگ از سراسر جهان برگزار شد، از تلاش‌های روسیه برای ایجاد ثبات در بازار انرژی و حل بحران جهانی غذا قدردانی کرد.

تبون درباره وجود فشارها برای توقف واردات تسلیحات از روسیه به صورت خلاصه گفت: مردم الجزایر آزاده به دنیا آمده‌اند و آزاده می‌مانند.

وی افزود: همکاری‌های اقتصادی الجزایر و روسیه به مبادلات تجاری محدود نمی‌شود، بلکه شامل همکاری‌های صنعتی، علمی و فنی می‌شود و دو طرف در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز و «اوپک +» برای اطمینان از ثبات بازار رایزنی و تبادل نظر منظم دارند.

تبون گفت، الجزایر به دلیل اصلاحات و مشوق‌های فراوانی که فضای سرمایه‌گذاری جذابی را به ویژه در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها، کشاورزی، محصولات دارویی و صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و تولیدی ایجاد کرده است، به یک مقصد سرمایه‌گذاری امیدوارکننده تبدیل شده است.

رئیس جمهور الجزایر همچنین در مورد سرمایه گذاری کشورش در انرژی سبز و حفظ محیط زیست صحبت کرد و از سرمایه گذاران خواست از این فضا بهره مند شوند و افزود، الجزایر با نداشتن بدهی خارجی و ثبت رشد ۴.۳درصدی در میان کشورهای آفریقایی متمایز است و قرار است قانون جدیدی را در حوزه سرمایه گذاری تصویب کند که همه امتیازات را به سرمایه‌گذار می‌دهد و این قانون دستکم تا ۱۰ سال آینده تغییر نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور الجزایر گفت: ما کشوری هستیم که بیشتر از نفت، گاز صادر می‌کنیم و وارد طرح جدیدی برای تبدیل سوخت به مواد مصرفی از مشتقات نفتی شده‌ایم، بنابراین سعی می‌کنیم از صادرات نفت خام خودداری کنیم.

وی افزود: ما وارد سیاستی شدیم که الجزایر را از سوخت رها می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاری ملی و سپس سرمایه‌گذاری بین‌المللی را جذب می‌کنیم تا صادراتی برابر با صادرات سوخت داشته باشیم و این‌گونه آینده کشور را تضمین می‌کنیم.

از سوی دیگر، تبون تاکید کرد، کشورش می‌خواهد هر چه زودتر به گروه بریکس بپیوندد تا اقتصاد خود را از برخی فشارها رها کند.

وی گفت: الجزایر شاهد یک مرحله توسعه مهم است و به دلیل مشوق‌های سرمایه گذاری به یک مقصد سرمایه گذاری امیدوارکننده تبدیل شده است.

تبون اظهارات مذکور را در مورد وجود فشارها بر توقف واردات تسلیحات از روسیه یک روز پس از امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور الجزایر و روسیه مطرح کرد.

در همین راستا، ۲۹ سپتامبر، لیزا مک‌کلین، سناتور جمهوری‌خواه در وب‌سایت خود اعلام کرد که در مورد نامه‌ای که به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشته و از وی خواسته شده قانون «ضد آمریکایی» را در الجزایر اعمال کند، ۲۷ امضا از کنگره جمع‌آوری کرده است.

در این نامه آمده است: "روسیه بزرگترین تامین کننده تسلیحات نظامی الجزایر است. تنها در سال گذشته، الجزایر قرارداد خرید تسلیحات از روسیه به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار را بسته و قرار است جنگنده‌های پیشرفته روسی از جمله سوخو ۵۷ را خریداری کند، جنگنده‌هایی که روسیه تاکنون با فروش آن به هیچ کشور دیگری موافقت نکرده است و همین الجزایر را به سومین دریافت کننده بزرگ تسلیحات روسی در جهان تبدیل کرده است.

مک‌کلین از بلینکن خواست تا «اقتدار خود را نشان داده و این پیام را بفرستد که ایالات متحده حمایت دیپلماتیک از رژیم استبدادی پوتین را برنمی‌تابد».

در سال ۲۰۱۷، کنگره "قانون مقابله با دشمنان آمریکا" را تصویب کرد، که به رئیس جمهوری ایالات متحده اجازه می‌دهد "تحریم‌هایی را علیه کسانی اعمال کند که به نفع دو بخش دفاعی و اطلاعاتی روسیه فعالیت می‌کنند.

پیش از این نامه هم نامه دیگری اواسط سپتامبر توسط سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو به بلینکن ارسال شد و وی در آن خواستار اعمال تحریم‌ها علیه الجزایر به دلیل روابط با روسیه شد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم "SIPRI" که در مارس ۲۰۲۳ منتشر شد، الجزایر سومین واردکننده جهانی تسلیحات روسیه پس از هند و چین است. مسکو با برتری بالای ۵۰ درصدی اولین تامین کننده تسلیحاتی و سامانه‌های جنگی ارتش الجزایر محسوب می‌شود.

روز چهارشنبه، بیست و چهارمین دور از فعالیت‌های همایش بین‌المللی اقتصادی در سن پترزبورگ با حضور حدود ۵۰۰۰ شرکت کننده از سراسر جهان آغاز شد و اولین رویداد اقتصادی بزرگ در جهان از زمان همه گیری کرونا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha