• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۴۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402032817761
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد؛

سرانه بیایان در سیستان و بلوچستان ۱.۸ هکتار است/ استان کانون فرسایش بادی

سرانه بیایان در سیستان و بلوچستان ۱.۸ هکتار است/
استان کانون فرسایش بادی

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان از توسعه طرح‌های بیابان‌زدایی در منطقه خبر داد و گفت: ۳۴ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد.

عبدالله بامری در جمع خبرنگاران، سرانه بیابان‌زایی در سیستان و بلوچستان را ۱.۸ هکتار عنوان کرد و افزود: در کشور ۳۴ میلیون هکتار بیابان داریم که ۱۶ درصد کل کشور را دربرگرفته، این میزان در سیستان و بلوچستان ۴.۶ میلیون هکتار و شامل ۲۵ درصد مساحت کل استان است.

وی افزود: هم‌اینک سرانه بیابان در کشور ۰.۵ هکتار هست که این سرانه در استان سیستان و بلوچستان ۱.۸ هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سطح کل مناطق تحت فرسایش بادی در استان چهار میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۸۶ هکتار است.

وی گفت: تعداد کانون‌های بحرانی در استان سیستان و بلوچستان ۳۴ کانون و تعداد شهرستان‌های بیابانی ۱۹ شهرستان است.

بامری با بیان اینکه بیابان‌زایی یا بیابانی شدن پدیده‌ای است که در اثر عملکرد نادرست انسان در طبیعت پدید می‌آید، اظهارداشت: بیابان‌زایی یکی از شیوه‌های تخریب خاک در مناطق خشک، نیمه‌خشک و کم رطوبت است که بر اثر عوامل مختلف از جمله تغییر آب‌وهوا و فعالیت‌های انسانی حادث می‌شود.

به گفته وی؛ شخم اراضی در جهت شیب، بهره‌برداری نادرست از زمین‌های کشاورزی، استفاده افراطی از کود و سموم شیمایی، چرای مفرط و بیش از ظرفیت از مراتع، بهره‌برداری‌های بی‌رویه از جنگل‌ها و جنگل تراشی، بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی که منجر به شوری آب و در نهایت شوری خاک شده و تبدیل نابخردانهٔ اراضی منابع ملی به کشاورزی ویلاسازی از جمله اعمالی است که منجر به بیابان‌زایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کاشت درختان و گیاهان مقاوم و متناسب با مناطق خشک همچون گیاهان شوره زی، پخش سیلاب و پخش آب، تعادل دام و مراتع برای حفاظت از پوشش گیاهی موجود، بهره‌گیری از روش‌های کارا در انباشتن آب باران و احیا شوره‌زارها از جمله راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی است.

وی ادامه داد: بیابان‌های استان شامل کویر به میزان سه هزار و ۸۳۰ هکتار، تپه‌های ماسه‌ای به میزان ۳۷۰ هزار و ۲۸۶ هکتار، پهنه‌های ماسه‌ای به میزان ۶۸ هزار و ۵۰۲ هکتار، دق های رسی به میزان نه هزار و ۲۱۳ هکتار، اراضی شور ونمک زار به میزان ۱۶۳ هزار و۸۷۹ هکتار و اراضی بدون پوشش بیرون زدگی سنگی به میزان سه میلیون و ۹۸۵ هزار و۵۰۳ هکتار هست.

وی خاطر نشان کرد: منطقه سیستان دارای سه کانون بحرانی فرسایش بادی به نامهای شن‌زار میانکنگی (نیاتک)، جزینک و شیله هست که تولید شن و ماسه روان از این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: نهال‌کاری در سطح ۷۵ هزار و ۳۲۳ هکتار، بذرپاشی و بذرکاری در سطح ۲۰۸ هزار و ۲۷ هکتار، مالچ پاشی در سطح ۳۸ هزار و ۶۵۴ هکتار، مراقبت و آبیاری در سطح ۸۹ هزار و ۲۶۰ هکتار، بادشکن غیرزنده در سطح هزار و ۴۱۱ کیلومتر، بادشکن حاشیه مزارع در سطح سه هزار و ۹۶۴ کیلومتر از جمله اقدامات برای بیابان‌زدایی در سال گذشته در استان بوده است.

بامری اظهارداشت: تولید ۱۳ هزار و ۱۴۲ اصله نهال گلدانی، تولید ۸۹ هزار و ۸۸ هزار اصله نهال ریشه‌ای و مدیریت هرزآب سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۶۹ مترمکعب هرزآب را از جمله اقدامات این اداره کل در خصوص بیابان‌زدایی عنوان کرد.

وی ادامه داد: در این مدت، احداث بادشکم سبز حاشیه مزارع به میزان سه هزار و ۹۶۴ کیلومتر، مدیریت هرز آب (احداث بند و بند سار) به میزان سه میلیون و ۶۵۳ هزار و ۶۴۹ متر مکعب، مدیریت هرزآب (احداث هلالی‌های آبگیر) به میزان ۶۰ هزار و ۵۶۶ هکتار، پخش آب به میزان ۳۸ هزار و ۵۲۵ هکتار، تهیه طرح اجرایی بیابان زدایی به میزان ۷۰۶ هزار و ۸۳۰ هکتار، مطالعه و تهیه طرح جامع بیابان زدایی به میزان ۸۱۵ هزار همتار، طرح پرورشی جنگل‌های دست کاشت در سطح ۲۰ هزار و ۳۹ هکتار و مطالعه و تهیه طرح شناسایی کانون‌های بحرانی به میزان پنج میلیون و پنج هزار هکتار نیز انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha