• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402032818378
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۸ خرداد؛ «میرضیایف»در تهران/پاسخ مثبت طالبان

اخبار سیاسی ۲۸ خرداد؛ «میرضیایف»در تهران/پاسخ مثبت طالبان

«حقآبه هیرمند»،‌ «لایحه برنامه هفتم توسعه»، «واردات خودروهای کارکرده»، «نشست خبری معاون اول قوه قضاییه» و ... از موضوعات مهم خبری امروز حوزه سیاست (بیست و هشتم خرداد ماه ۱۴۰۲) بود که می توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت یک ماه از چالش و تنش آبی میان ایران و افغانستان بر سر حقآبه هیرمند، حاکمان فعلی افغانستان برای بازدید متخصصان ایرانی از سد کجکی موافقت کردند.

در این مدت گفت‌وگوهای زیادی میان مقامات دو کشور انجام شده و بعضا نیز طرفین به صورت رسانه‌ای درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند. امروز طالبان به خوبی می‌داند ایران بازیگر موثری در منطقه است و با توجه به این که هنوز آنان به رسمیت شناخته نشده‌اند، هر اقدامی برای چالش در منطقه به ضرر خودشان خواهد بود.

در همین ارتباط نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی خبر داد که به زودی هیات پارلمانی برای پیگیری حقابه هیرمند به افغانستان سفر می کند.

****

صبح امروز حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به منظور ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

رئیس‌جمهور طی اظهاراتی در دفاع از لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم براساس سیاست‌های ابلاغی و آسیب شناسی از شش برنامه گذشته تهیه شد هم‌چنین با نگاه براساس توان و ظرفیت‌های دولتی و خصوصی و چالش‌ها و موانع و رفع آن‌ها و دستیابی به توسعه تهیه شد.

رئیسی سپس لایحه برنامه هفتم توسعه که دارای  ۲۴ فصل و ۱۱۷ ماده است را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

*گزارش کامل ایسنا از ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس درجلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و هشتم خرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

در ابتدای همین جلسه محمدباقر قالیباف  در نطق پیش از دستور خود با تصویب قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن در کنار حفظ منافع مالکان منصف، صدای مستأجران شد، افزود: این قانون در صورت تأیید شورای نگهبان و اجرای مناسب می تواند افزایش سالیانه اجاره بها را ضابطه مند کند و اجاره های در نتیجه اراده چندین دلال و واسطه و بازی با قیمت مسکن در سایت های اینترنتی تعیین نشود.

همچنین با تصمیم نمایندگان که بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را در دستورکار داشتند، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خوردو مجاز شد.

****

صبح امروز شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در راس هیئتی عالی‌رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت.

مراسم امضای اسناد همکاری و برگزاری نشست مطبوعاتی از جمله برنامه‌های سفر وی به ایران است.

****

در نشست خبری امروز معاون اول قوه قضاییه، سوالاتی درباره اظهارات فرمانده انتظامی مازندران و پروانه وکالت شیرین عبادی مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق با اشاره به اینکه خانم شیرین عبادی در محافل خارج همواره می‌گوید وکیل است،  یادآور شد که بر اساس قانون شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است و افزود: این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه‌اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات فرمانده انتظامی مازندران درباره شکستن گردن هنجارشکنان و اینکه آیا او می تواند این سخنان را مطرح کند؟ گفت: ادبیات خوبی نبوده است.‌ این طور نیست که او گفته باشد  اگر کسی بی حجاب باشد گردنش را می شکنیم بلکه  سخنان ایشان در رابطه باافراد شرور و کسانی که امنیت برهم می زنند و سرقت‌های مسلحانه بوده است. فیلم پخش شده هم تقطیع شده است. گرچه این ادبیات در شان یک فرمانده نبوده است.‌

در نشست خبری ششمین «جشنواره بین‌المللی افشای حقوق بشر آمریکایی» هم علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها با ادعای حقوق بشر سازگار نیست، یادآور شد: تدوین لایحه جامع مقابله با تحریم‌های غیرقانونی در دولت انجام شده و به مجلس تقدیم می‌شود که  حمایت از اتباع ایرانی متضرر از تحریم، کاهش بیش‌ازپیش آثار تحریم و طراحی چارچوبی حقوقی به‌منظور اقدامات متقابل علیه رفتارهای متخلفانه بین‌المللی از مندرجات آن است.

****

 اسحاق جهانگیری با انتشار پیامی خبر درگذشت مادر خود را اعلام کرد و نوشت: «همه از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم. مادرم حاجیه فاطمه بهرامی سر بر آستان جانان نهاد و به وصال فرزندان شهیدش یعقوب و محمد رسید. او در خانه وخانواده سرچشمه  وفا و صفا  و مظهر مهر و رضا بود و در همه جا و برای همه کس  خیرخواه و همراه بود.عمری عشق ورزید و با مناعت زیست و سرمشق ایمان و ایثار شد.یادش بخیر و جان پاکش سیراب لطف پروردگار مهربان باد.»

پیام های تسلیت به معاون اول رئیس‌جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha