• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402032918710
  • خبرنگار : 71560

با حضور در مجلس

عین‌اللهی: ۸ شرکت و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلفات تعطیل شده است

عین‌اللهی:  ۸ شرکت و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلفات تعطیل شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی از حلقه‌های مختلفی تشکیل شده و برای هماهنگی بین بخش‌ها قرارگاه تدابیر ویژه دارویی تشکیل شده و جلسات آن مرتبا برگزار می‌گردد.

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی بیان کرد: زنجیره تهیه دارو و تجهیزات پزشکی فرآیندی است که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در آن مشارکت دارند در واقع از حلقه‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از این حلقه‌ها وزارت بهداشت است. در فرآیند تهیه دارو و تجهیزات پزشکی علاوه بر قوانین تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی سازمان‌های مختلف دخیل هستند. برای این‌که بتوانیم هماهنگی بین بخش‌ها ایجاد کنیم قرارگاه تدابیر ویژه دارویی را تشکیل دادیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این قرارگاه از رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی و سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی تشکیل شده است و جلسات آن مرتبا برگزار می‌شود. هدف اصلی آن نیز پیگیری و تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی است. یکی از بخش‌هایی که در این حوزه دخیل است گمرک است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تاکید کرد: اخیرا مشکلی در گمرک رخ داده که حقوق گمرکی مربوط به تجهیزات پزشکی به چهار درصد افزایش یافته بود بدین ترتیب شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کرده است. جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و این تعرفه از چهار به یک کاهش یافت و اکنون ترخیص تجهیزات پزشکی در حال انجام است. بخشی از مشکلات نیز به تامین ارز باز می‌گردد که خوشبختانه با برنامه ‌ریزی صورت گرفته فرآیند تامین ارز کاملا مشخص شده و امیدواریم با اجرای آن تامین ارز صورت گیرد. تقلیل بروکراسی مربوط به واگذاری مجوز به صنایع تولید تجهیزات نیز در حال انجام است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی مالی نیز فعال است حوزه بازرسی وزارت بهداشت به صورت فعالانه کار را پیش برده و تاکنون ۸ شرکت و ۱۵۰ داروخانه به دلیل تخلفات تعطیل شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی از مشکلات با پیگیری‌های انجام شده در حال برطرف شدن هستند. روز گذشته با رئیس کل بانک مرکزی جلسه داشتم که صورتجلسه آن را امروز به کمیسیون ارائه می‌کنم. دو صورتجلسه مهم داریم که یکی از آنها با سازمان برنامه و بودجه بوده و در آن مشخص شده چه میزان ارز ترجیحی باید دریافت کنیم و صورتجلسه بعدی با بانک مرکزی بوده که در این جلسه نیز مشخص شد ارز را از چه شکلی و چه منابعی باید به موقع پرداخت کنند. اگر این دو صورتجلسه اجرا شود بسیاری از مشکلات به وجود آمده حل می‌شود.

وزیر بهداشت و درمان در ادامه تصریح کرد: در چند روز اخیر تعداد زیادی از کالاها ترخیص شده و بخشی که در خصوص فعالیت نیروهای غذا و دارو است را به صورت شبانه روزی در حال پیگیری و انجام هستیم. کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در یک حوزه پیگیری جدی انجام می‌دهند. پیگیری سایر حوزه‌ها مانند ارز، برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی توسط حوزه غذا و دارو در حال انجام است.

عین اللهی افزود: یکی از مشکلات در بحث نقدینگی و تسهیلاتی است که باید به شرکت‌های دارویی با توجه به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی و افزایش نیاز آنها به نقدینگی پرداخت شود. بانک مرکزی قول داده ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند، با این اقدام می‌توانیم کارها را انجام دهیم. به دنبال این هستیم ذخایر راهبردی دارویی و تجهیزات پزشکی ایجاد کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: احتیاج داریم ذخایر دارویی خصوصاً داروهای حیاتی را افزایش دهیم. پرداخت علی‌الحساب ماهیانه یک دوازدهم اعتبارات دارویار مورد نیاز است تا معوقات دارویار پرداخت شود.

وزیر بهداشت و درمان افزود: میزان اعتبار حوزه تجهیزات و دارو برای ما ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شده در حالی که سال گذشته بودجه ما ۷۳ همت بود. برای جلوگیری از کمبودها احتیاج به ۱۰۵ همت داریم. به دنبال این هستیم در متمم بودجه سال جاری این ۶۹ همت را به ۱۰۵ همت افزایش دهیم. یکی از مواردی که برای ما مشکل ایجاد می‌کند این است که منابع دارویی ما در تبصره 14 قرار گیرد. با توجه به میزان هزینه این تبصره تا می‌خواهیم منابع را دریافت کنیم اعتبارات صرف یارانه می‌شود و ما دچار مشکل می‌شویم. خواهش ما این است که به شکلی اعتبارات وزارت بهداشت از این تبصره خارج و از سایر منابع اعتبارات حوزه دارویی تامین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha