• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402032918778
  • خبرنگار : 50026

چالشی به نام ساخت‌ و سازهای ناهمگن با بافت تاریخی روستای اصفهک

چالشی به نام ساخت‌ و سازهای ناهمگن با بافت تاریخی روستای اصفهک

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس اظهار کرد: یکی از مخاطرات مهم بافت تاریخی روستای اصفهک، ساخت‌ و سازهای بی‌رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست.

محمد عرب، امروز دوشنبه ۲۹ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک آغاز شده و برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی بیشتر اهالی هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه برچیدن اندود کاه‌گل فرسوده، پوشش سقف بعضی فضاهای عمومی و خصوصی تخریب شده، دیوارچینی و اجرای اندود کاه‌گل از جمله عملیات مرمتی پیش‌بینی شده است، افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته یکی از معابر روستا به‌ طور کامل مرمت و در واقع یک مسیر بازدید برای گردشگران احیا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: امیدواریم با تداوم این اعتبارات، کمک و همراهی مردم بتوانیم بافت ارزشمند اصفهک را به‌ صورت کامل مرمت و بازسازی کنیم.

وی اظهار کرد: بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است که به دیار خشت و آب و آینه شهرت دارد و بازتاب‌دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنان این دیار است.

عرب یادآور شد: این بافت تاریخی شامل منازل مسکونی، انواع مکان‌های عمومی، خزینه‌ای و مدرسه بوده که شکل اکثر بناها یک طبقه یا ۲ ایوانی و به‌ندرت چهار ایوانی است.

روستای اصفهک پس از زلزله مهیب ۴۰ سال پیش تخریب شد اما چندسالی است که به همت جوانان و مرمتگران خوش ذوق مرمت شده و جاذبه‌ای زیبا پدید آورده است. در کوچه‌های روستای اصفهک که به روستای فانوس‌ها نیز معروف است، تیر چراغ برق نمی‌بینی بلکه همه روستا عصرها با فانوس روشن می‌شود تا مانع از دیدن آسمان پرستاره کویر نشود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha