• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402032918906
  • خبرنگار : 71129

پکن گزینه‌هایش را برای وزیر خارجه آمریکا مشخص کرد

پکن گزینه‌هایش را برای وزیر خارجه آمریکا مشخص کرد

وزیر خارجه چین به وزیر خارجه آمریکا گفت که واشنگتن باید میان گفتگو و تقابل و همکاری و رویارویی انتخاب کند؛ پکن درباره تایوان هیچ سازشی ندارد و آمریکا باید به حق حاکمیت چین احترام بگذارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از تلویزیون مرکزی چین، وانگ یی، رئیس دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا لحن محکم و قاطعانه‌ای داشت و با تاکید بر اهمیت مساله تایوان، گفت که حفظ وحدت ملی آن همیشه هسته اصلی منافع چین خواهد بود او آمریکا را مقصر مشکلات بین دو کشور دانست و تاکید کرد که تایوان، متعلق به چین است، و این مساله‌ای "غیرقابل مذاکره" بوده و "هیچ جایی برای سازش" در این مساله وجود ندارد.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: آمریکا باید به درستی به اصل چین واحد که در سه بیانیه مشترک بین پکن و واشنگتن به آنها اشاره شده، پایبند باشد، به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام بگذارد و مخالف استقلال تایوان باشد.

وانگ یی همچنین در این دیدار  به وزیر خارجه آمریکا گفت: سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در برهه حساس روابط بین دو کشور انجام شده و برای همین، دولت واشنگتن باید بین گفتگوو تقابل و همکاری و رویارویی یکی را انتخاب کند. تاریخ متوقف نمی‌شود و روابط بین پکن و واشنگتن هم باید همین روند را طی کند.
این دیپلمات ارشد چینی گفت: ما باید با نگرش مسئولیت پذیری در قبال مردم، تاریخ و جهان، مارپیچ رو به پایین روابط چین و آمریکا را معکوس کنیم، برای بازگشت به مسیر سالم و باثبات تلاش کنیم و برای یافتن راهی درست برای آمریکا و چین با یکدیگر همکاری کنیم. ایالات متحده باید در دوره جدید کنار بیاید.»

وی افزود: علت اصلی تیره شدن روابط، "درک اشتباه ایالات متحده از چین است." لازم است که آمریکا عمیقاً تأمل کند و با چین همکاری کند تا اختلافات را به طور مشترک مدیریت کند و از غافلگیری استراتژیک جلوگیری کند.

وانگ همچنین از ایالات متحده خواست که تصور نکند چین به دنبال تسلط است، و پکن را بر اساس خط سیر قدرت های سنتی غربی «سوء قضاوت» نکند. .

مشاور ارشد سیاست خارجی شی، همچنین از آمریکا خواست تحریم‌های یکجانبه علیه چین را لغو کند، سرکوب توسعه فناوری چین را متوقف کند و در امور داخلی پکن مداخله نکند - موضعی که مکرراً توسط مقامات چینی گفته شده است.

بلینکن لحن آشتی‌جویانه‌تری داشت و بر نیاز به کانال‌های ارتباطی باز برای  کاهش خطر درک نادرست و اشتباه محاسباتی و اطمینان از اینکه «رقابت به درگیری منحرف نمی‌شود» تأکید کرد.

بر اساس بیانیه چین در این نشست، بلینکن دیدگاه های واشنگتن را با وانگ در میان گذاشت و افزود که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تقویت ارتباطات با چین و مدیریت مسئولانه اختلافات است.

تأکید کرد. در این بیانیه آمده است که بلینکن تعدادی از موضوعات "نگران کننده" را مطرح کرد و تاکید کرد که ایالات متحده "همیشه از منافع و ارزش های مردم آمریکا دفاع خواهد کرد".

سخنان وانگ - که طی سه ساعت گفتگو با بلینکن بیان شد - منعکس کننده اظهارات وزیرخارجه چین در دیدارش با همتای آمریکایی بود یک روز قبل بود.

اما تمرکز روز دوم سفر دو روزه بلینکن بر دیدار وی با شی و آنچه از مذاکرات حاصل می شود بود.

بلینکن روز یکشنبه مذاکراتی «صادقانه» و «سازنده» با همتای چینی در پکن انجام داد، بلینکن به مدت ۷ ساعت و نیم، از جمله در هنگام شام، با او صحبت کرد، و آن دو در مورد طیف وسیعی از مسائل بحث کردن.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۹ ۱۳:۳۷

وزیر خارجۀ چین همان شعار معروف آمریکائی را به رقیب تأکید کرده:"هر کس با ما باشد............