• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402032919018
  • خبرنگار : 71650

نشست «بررسی چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی در ایران»

جمعیت دانش‌آموزان اتباع خارجی برخی روستاها بیشتر از دانش‌آموزان ایرانی است

جمعیت دانش‌آموزان اتباع خارجی برخی روستاها بیشتر از دانش‌آموزان ایرانی است

سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: ما ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد محمدی در نشست تخصصی «بررسی و تحلیل چالش‌های تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی در ایران»، با تاکید بر اینکه دانش آموزان اتباع سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهار کرد: ما ۱۸ هزار کلاس درس فقط به دانش آموزان ابتدایی اتباع افغانستانی اختصاص داده‌ایم با این حال علیرغم اینکه تراکم دوره ابتدایی ما بالاست، جایی که باید میوه می‌چیدیم درست عمل نکرده‌ایم.

سرپرست دفتر آموزش پیش دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره تعادل و ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی، گفت: ترکیب جمعیتی دانش آموزان افغانستانی در برخی شهرهای کوچک و روستاها ۷۰ به ۳۰، ۸۰ به ۲۰ و حتی ۹۰ به ۱۰ شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اهتمام به بحث تاب آوری و مباحث فرهنگی دانش آموزان اتباع، تصریح کرد: تغییر قوانین و رویه‌ها و نحوه مواجهه ما با قوانین بسیار مهم است. هرچه قوانین ما در این حوزه زیاد شود، کار ما سخت‌تر می‌شود.

محمدی همچنین درباره مدارس خودگردان نیز توضیح داد: ما می‌توانیم در حوزه مدارس خودگردان مدل مطلوبی را ارائه دهیم که هم دیپلماسی آموزشی باشد و هم دغدغه فرهنگی با ظرفیت خود اتباع فرهنگی رفع شود. می‌توانیم اینگونه برای مدارس خودگردان مدلی را طراحی کنیم که کمترین آسیب را داشته باشد.

میزبانی آموزش و پرورش تهران از ۵۵ هزار دانش آموز اتباع در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰

منطقه ۱۵؛ دارای بیشترین تعداد دانش‌آموز اتباع خارجی



در بخش دیگر این نشست، معصومه معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ ما میزبان بیش از ۵۵ هزار دانش آموز ابتدایی و متوسطه اتباع در شهر تهران بودیم. ۴۰ نفر از مدیران مدارس تهران در یک دوره ۴۰ ساعته در ارتباط با مهارت‌های شناختی با دیدگاه فرصت محور که دانش آموزان اتباع سفیران فرهنگی ما هستند، آموزش دیدند. مدارسی که بالای ۵۰ درصد دانش آموزانشان اتباع هستند، موظف شدند یک نفر از اعضای انجمن اولیاء و مربیان از والدین اتباع باشد.

مشکلات تامین فضا و نیروی انسانی در شهر تهران بدلیل تراکم جمعیت دانش‌آموزی 
 

وی با بیان اینکه با توجه به اطلسی که تدوین کرده‌ایم، منطقه ۱۵ شهر تهران بالاترین تعداد دانش آموزان اتباع را دارد، ادامه داد: اغلب دانش آموزان اتباع در مراکز جمعیتی خاص هستند یعنی دو، سه یا چهار خانواده در یک منزل مسکونی اجاره‌ای زندگی و در یک مدرسه متراکم می‌شوند. در شهر تهران حتی بدون اتباع ما مشکل فضا و نیروی انسانی آموزشی داریم و مجبوریم تعدادی از مدارس را به شیفت بعد از ظهر منتقل کنیم حال با دانش آموزان اتباع مشکلات بیشتر هم می‌شود، بنابراین نیاز داریم به بحث گسترش فضاهای آموزشی توجه کنیم. باید به بحث خیرین برای توسعه فضاهای آموزشی توجه کنیم.

تحصیل ۶۱۴ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در ۳۵ هزار مدرسه ایران 


در بخش دیگر این نشست، اطهر مقیمی کارشناس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۸۵ به بعد افزایش تعداد دانش آموزان غیر ایرانی شیب ثابت داشته است، اظهار کرد: در سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیر ایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام کردند.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص آموزش کودکان افغانستانی و مهاجر در مدارس و فراهم شدن امکان تحصیل رایگان کودکان اتباع غیر ایرانی و کودکان اتباع غیر ایرانی فاقد کارت هویتی، توضیح داد: طبق آمار، دانش آموزان اتباع خارجی ثبت نام شده در سامانه سیدا، مجموعا ۶۱۴ هزار و ۱۹۹ دانش آموز دختر و پسر هستند. ۱۴۴ هزار و ۲۲۶ دانش آموز مربوط به شهرستان استان تهران هستند که بیشترین تعداد دانش آموز اتباع غیر ایرانی را دارد. بیشترین ملیت این دانش آموزان افغانستانی است. مجموعا می‌توان گفت ۳۵ هزار و ۴۷۰ مدرسه در کشور دانش آموزان اتباع غیر ایرانی را در خود جای داده‌اند.

جمعیت دانش آموزان اتباع برخی روستاها بیشتر از دانش‌آموزان ایرانی است



در بخش دیگر این نشست خیرالله خزایی معاون اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز اظهار کرد: در برخی از گزارشات شاهد نگرانی برخی استان‌ها از چند فرهنگی بودن هستیم. جمعیت دانش آموزان اتباع بیشتر از دانش آموزان ایرانی در برخی روستاهاست. وزارت آموزش و پرورش برای این امر چه فکری کرده است؟.

وی با اشاره به چالش اجتماعی، قانونی و فرهنگی در حوزه دانش آموزان اتباع، ادامه داد: رسانه‌های بیگانه از این چالش‌ها سوء استفاده می‌کنند. آموزش و پرورش در این حوزه باید فعالتر کار کند. چقدر توانستیم با فعالیت‌های فرهنگی مساله اتباع را نه تهدید بلکه فرصت بدانیم؟. آموزش و پرورش باید به فرصت محوری اتباع خارجی توجه کند.

خزایی افزود: بحث آمار و اطلاعات مهم‌ترین موضوعی است که امروز کشور ما در خصوص اتباع خارجی با آن مواجه است. اخیرا برای گزارشی نیاز به آمار داشتیم اما به هیچ آمار دقیقی نرسیدیم و همه آمار ما تقریبی است. باید آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم. باید تبادل اطلاعات داشته باشیم.

از سوی دیگر باید دید چقدر خیرین را تشویق کرده‌ایم برای اتباع مدرسه بسازند؟. باید به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه صیانت و حمایت از اتباع خارجی توجه ویژه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha